Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Slavná Carpenterova béčková kultovka, no mně úplně nesedla. Atmosféru to má fajn, Russell je drsnej jako šmirgl, ale už jenom ten námět o vězení na Manhattanu (které tam bylo zřízeno bůhví proč) je strašně blbej. Je mi jasný, že pátrat v tomhle typu filmu po logických souvislostech je nesmysl, ale zrovna v Útěku z NY mě všechny ty nesrovnalosti bily do očí až příliš silně. ()
Snake Plissken je drsný týpek, ktorý si žije podľa vlastných pravidiel. Vojnový veterán, čo chce mať svätý pokoj. Je však prinútený zúčastniť sa nebezpečnej misie. Musí zachrániť život amerického prezidenta, ktorý sa stal po nehode jeho lietadla, rukojemníkom zločineckého gangu v New Yorku. Toto veľkomesto je jedným veľkým hermeticky uzavretým väzením pre najhorších vyvrheľov z celej Ameriky. Vládne tam anarchia, násilie a kriminalita. Z takéhoto ťažkého prúseru musí Snake vytiahnúť prezidenta USA. *** ()
Postapokalyptický kýč, který se může opřít jedině o syntetizované hudební kompozice či kompaktní atmosféru. Veškeré další atributy nezbytné pro plnohodnotný zážitek včetně scénáře, námětu a technické stránky filmu jdou jaksi vniveč. Russellovo herectví á la Eastwoodův Harry Callahan však spadá mezi mezi světlejší pozitiva. Rádoby futuristické vymoženosti působí mdle stejně jako celá kulisa New Yorku. Souboj v ringu jako doplněk pro akci je žalostně trapný a nudný. Proč zrovna tento snímek je považován za kult mi zůstává záhadou. Zřejmě jsem asi něco nepochopil. ()
Pánové a bývalí kolegové Bláža a Tsunami_X by mě asi sežrali zaživa, nicméně nemastný neslaný Snake Plissken nebude zrovna mou krevní skupinou. Čert vem primitivní zápletku, kdy svět stojí na pokraji atomové války, které snad můžou ještě zabránit plánované rozhovory mezi několika velmocemi. Jenže prezident Spojených států se na konferenci s důležitými dokumenty nedostane, protože padne do zajetí těžkých zločinců kdesi na izolovaném Manhattanu. Jak asi kartami zamíchá právě vězeň Plissken se stylovou páskou přes oko? Slušná apokalyptická atmosféra na pár desítek minut zabaví divákovy smysly, pak bych ale čekal pořádnou akci, nekompromisní jednání, surovou ztřeštěnost nebo alespoň náznaky napětí. Bohužel Carpenter nabízí jen ticho po pěšině, lemované nezvládnutými akčními momenty. Přelomová béčková podívaná se nekoná, můžete jít v klidu spát... ()
Spatřuji v tomhle filmu podobnou rétoriku jako u G. Romera, tj. omezení vizuálních slastí pro diváka, zato přemíra snahy vyjadřovat se k soudobé společnosti, konkrétně k Watergateu (Snyderův Úsvit mrtvých na to šel přesně obráceně – vynikající akční survival, ovšem bez snahy něco říkat). Příznačný a zároveň trochu kuriózní je pak fakt, že většina lidí vidí v Útěku z New Yorku béčko, jímž není třeba se hlouběji zabývat. Přitom právě béčka nebo horory nabízejí alternativní čtení proti systému. Lidé si jinými slovy vytvářejí skrze zjednodušená žánrová označení (viz zdomácnělý terminus „akčňák“ nebo „krvák“) přezíravá stanoviska k tomu kterému filmu, aby nemuseli brát jeho idee příliš vážně. To samé se týká třeba nedávného Wanted (2008), který byl rovněž kolektivně označen za ptákovinu a blbůstku pro pobavení, přestože nabízel velice nepřijatelnou ideologickou agendu čerpající své závěry z noetických nebo sociologických komentářů rozházených napříč celým filmem. Hlavní hrdina Wanted v sobě objevil skryté síly, překonal hranice člověka, a tím narušil řád. A řádu se to nelíbí. Lze tady vysledovat paralelu s primární příčinou, proč je zatajováno UFO - pokud připustíme jeho existenci, pak nelze vyloučit, že kontakty s ním jednou přerostou ve skutečné rozsáhlé setkání, které by dalekosáhle ovlivnilo naši civilizaci. Primárním důvodem strachu z mimozemšťanů není, že jsme vůči nim bezmocní, ale že jsou vůči nim bezmocní ti, co jsou při moci. Střetnutí s mimozemšťany odhaluje slabost Vůdce, podkopává naši víru ve všemocnost Moci. Zkušenost „prázdného trůnu“ by vyvolala paniku. Proto, když už se podobné téma dere na plátno, je třeba ho uchopit jako béčko, nikoliv jako seriózní dílo - to by studia, která jsou této moci součástí, nepřipustila. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Scény v nočnom meste boli natáčané v St. Louis po nedávnom zničujúcom požiari. (matt6)
- V kino verzi filmu je vynechaná téměř šestiminutová úvodní scéna, kdy Snake Plissken s kumpánem vykrade banku v Atlantě. Ukradnou několik set kredit karet, ale při přepadení zabijí kumpána. Snake se nechá chytit a převezou ho do vazby, přesně tam kde začíná film. (Redix)
- Iba jediná scéna z filmu sa natáčala v New Yorku. Bola to scéna na Ostrove Slobody pod Sochou Slobody. Útek z New Yorku je prvý film, ktorého nakrúcanie povolili na Ostrove Slobody. (matt6)
Reklama