Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Je to celkom dobrý akčný sci-fi film s Kurtom Russelom. Má dosť dobrý príbeh o svete blízkej budúcnosti, kde je oblasť Manhattan uzavreté miesto bez možnosti úteku a posielajú sa tam zločinci, pričom si žijú svojim životom, ale ked´ tam havaruje lietadlo s prezidentom, poslednou nádejou zostáva slávny zločinec, ktorý ho má nájsť a vyviesť. Spracovanie nie je zlé, ale nie som až tak spokojný. Film dokáže zaujať po celý čas a ani na okamih nenudí, ale má prekvapivo pomalé tempo a hlavne berie sa až zbytočne moc vážne, čo tu vôbec nesedí. Akcie je tu málo a moc na nezaujala. Ručnú akciu tvorí väčšinou zneškodnenie protivníka niekoľkými údermi, no to je po všetkých stránkach nezvládnuté, lepšie sú na tom prestrelky, ktoré sú dobre natočené, ale chýba im nejaký lepší moment alebo nápad. Herecké obsadenie je slušné, Kurt Russell sa tu skvelo hodí, lepšia voľba ma ani nenapadá, len škoda, že jeho postava je presne taká, ako aj celý film, teda zbytočne moc vážna a tu sa to vôbec nehodí. Ostatné postavy sú až na úplne nevhodného prezidenta bez väčších problémov. Réžia a technická stránka sú až na tú vážnosť perfektné, tu Carpentera chválim, film má výbornú atmosféru, veľmi dobré kulisy a slušné efekty, réžiu považujem za hlavný klad tohto filmu. Oceňujem aj hudbu, ktorá je pre tento typ filmu veľmi dobrá, ale je jej zbytočne moc, kedže hrá takmer neustále. Útek z New Yorku určite stojí za pozornosť, ale kvôli vážnosti a pomerne slabej akcii nemôžem hodnotiť lepšie. Viac mi sadla novšia verzia Útek z L.A. 64% ()
Spatřuji v tomhle filmu podobnou rétoriku jako u G. Romera, tj. omezení vizuálních slastí pro diváka, zato přemíra snahy vyjadřovat se k soudobé společnosti, konkrétně k Watergateu (Snyderův Úsvit mrtvých na to šel přesně obráceně – vynikající akční survival, ovšem bez snahy něco říkat). Příznačný a zároveň trochu kuriózní je pak fakt, že většina lidí vidí v Útěku z New Yorku béčko, jímž není třeba se hlouběji zabývat. Přitom právě béčka nebo horory nabízejí alternativní čtení proti systému. Lidé si jinými slovy vytvářejí skrze zjednodušená žánrová označení (viz zdomácnělý terminus „akčňák“ nebo „krvák“) přezíravá stanoviska k tomu kterému filmu, aby nemuseli brát jeho idee příliš vážně. To samé se týká třeba nedávného Wanted (2008), který byl rovněž kolektivně označen za ptákovinu a blbůstku pro pobavení, přestože nabízel velice nepřijatelnou ideologickou agendu čerpající své závěry z noetických nebo sociologických komentářů rozházených napříč celým filmem. Hlavní hrdina Wanted v sobě objevil skryté síly, překonal hranice člověka, a tím narušil řád. A řádu se to nelíbí. Lze tady vysledovat paralelu s primární příčinou, proč je zatajováno UFO - pokud připustíme jeho existenci, pak nelze vyloučit, že kontakty s ním jednou přerostou ve skutečné rozsáhlé setkání, které by dalekosáhle ovlivnilo naši civilizaci. Primárním důvodem strachu z mimozemšťanů není, že jsme vůči nim bezmocní, ale že jsou vůči nim bezmocní ti, co jsou při moci. Střetnutí s mimozemšťany odhaluje slabost Vůdce, podkopává naši víru ve všemocnost Moci. Zkušenost „prázdného trůnu“ by vyvolala paniku. Proto, když už se podobné téma dere na plátno, je třeba ho uchopit jako béčko, nikoliv jako seriózní dílo - to by studia, která jsou této moci součástí, nepřipustila. ()
Carpenterov štandard je jasne pozorovateľný, no na jeho talent sa dalo vyplodiť aj niečo solídnejšie. Atmosféra funguje, drsný výraz Kurta Russela taktiež, ale bohužiaľ 95 minút trvalo skoro ako dve hodiny. Kde bude pes zakopaný? Možno som očakával viac akčných mordov než planých a ničím zaujímavých kecov. Uznávam, že béčkové post-apo nemôže byť zrovna geniálnou scenáristickou špičkou, no i tak, troška invencie by vážne nezaškodilo. Za zábavnú časť snímku si však plné tri hviezdy rozhodne zaslúži. ()
Prezidentské letadlo havaruje na Manhattanu, který je obří samosprávnou věznicí a největší tough mudafucka s páskou přes voko má 24 hodin aby ho odtamtud odtáhnul like FTW. Kdybych tenhle film znal v dětství, nepokročím ani ze třetí třídy. A pravděpodobně umřu hlady před videem. Ideálním lékem na tvůrčí krizi by koukám mohlo být jen poslouchat, jak si děti hrajou na silničkovém koberci. ()
Typická ulítlost Johna Carpentera. Šíleně vypadající kulisy New Yorku jakožto jednoho velkého vězení, neslané a nemastné akční scény a postavy které vypadají jako by právě prodělali mozkovou obrnu. Celek vypada přímo jako jeden velký fetiš. Máme tu boxerský ring, rádoby futuristické stroje, World Trade Center, kde může přístát kluzák a korunuje to drsný a málomluvný hrdina v podání Kurta Russella, kterého všichni znají a nikdo mu neřekne jinak nežli Snake. Je to šílená blbost, ale občas se člověk pobaví. Scénář prakticky nulový a zápletka taky nic moc. Jediné co tu vynikne je právě ta ultralacinost a papundeklovost celého projektu. Což je v podstatě u Carpentra jeho hlavní zbraň jak ohromit diváka. ()
Galerie (130)
Photo © AVCO Embassy Pictures
Zajímavosti (35)
- Iba jediná scéna z filmu sa natáčala v New Yorku. Bola to scéna na Ostrove Slobody pod Sochou Slobody. Útek z New Yorku je prvý film, ktorého nakrúcanie povolili na Ostrove Slobody. (matt6)
- John Carpenter mal priateľa, ktorý poznal jedného chlapa z Clevelandu, ktorý sa volal Snake Plissken a všetci si o ňom mysleli, že bol mŕtvy. Carpenter sa rozhodol použiť toto meno vo filme a to vysvetľuje, prečo všetci vo filme počuli, že je Snake mŕtvy. (matt6)
- John Carpenter a štáb presvedčili mesto St. Louis, aby v noci vypli elektrinu pre 10 blokov. (matt6)
Reklama