Režie:
Jack SmightScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Johnny MandelHrají:
Paul Newman, Lauren Bacall, Julie Harris, Arthur Hill, Janet Leigh, Pamela Tiffin, Robert Wagner, Robert Webber, Shelley Winters, Harold Gould, Roy Jenson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
"Zaplatit chlast alkoholikovi, abych získal informace, to je oběť." Harper mě bavil. Jako správný soukromý očko si dělá srandu z policajtů, přivolá zlobu Boha Slunce a občas dostane ránu pěstí, tyčí nebo náklaďákem. Vždycky však vstane, oklepe se, procedí mezi zuby suchou hlášku a jde vyrobit další mrtvolu. Prostě sympaťák, kterej se umí pohybovat ve světě, ve kterým jsou všichni zmetci nebo Miranda. U ní jsem si nebyl jistej, ale její hustej vlas, tanec na můstku a sebevražedný řízení auta ve mně vzbudili dojem, že je nevinná. A závěrečnej pokec s vrahem je dokonalej. Takhle přátelskou atmosféru nedokázal vytvořit ani jedinečnej vágus Colombo. ()
Tenhle film mi připadal, jako by šlo o jeden z dílů seriálu Columbo. Jenomže mnohem, mnohem roztáhlejší, za Columba zaskočil šmrncovní Harper, který dal místo otřískaného starého Peugeota přednost svému otřískanému starému Porsche a tu a tam ukázal svoji manželku. No nic proti. Columbo nebyl špatný seriál a Harper ho navíc okořenil o občasné výlety do poněkud nižší společnosti, než měl Columbo ve zvyku. A přece jen působil taky akčnějším dojmem. Ale přesto,... tu šílenou roztáhlost, překombinovanost a vcelku i nudnost Paul Newman svým charizmatem a decentím vtipem přebít nedokázal. Jednou se to ale skouknout dá ()
Harper pôsobí dojmom suverénneho chlapíka, ktorého musí zbožňovať každá ženská. Lenže jeho cynizmus je iba obranným mechanizmom pred ľuďmi, s ktorými vďaka jeho dobrovoľne zvolenej profesii prichádza dennodenne do styku. Jeho úškrn je tak vyjadrením sklamania a postupného zmierenia sa s trpkou realitou. Scenár je podobne komplikovaný, ako napríklad Hlboký spánok, Harper sa rovnako stále viac a viac zabára pod pozlátko, majúce hrúbku fólie a pod ktorým sa nachádza bezodné morálne bahno. Ku koncu sa všetko začne pomerne rýchlo blížiť k záveru, ktorý by sa dal nazvať vďaka poslednej polhodine absolútnym zúfalstvom. Skúste sa do Harperovej situácie vcítiť a zistíte, že niekedy je možno lepšie nestrkať hlavu do piesku a užívať si radšej bezstarostnú nevedomosť. Napríklad s takou Janet Leigh. Lenže to by bolo proti Harperovej prirodzenosti. Podobné filmy z rovnakého obdobia: Bez okolkov, Lúčenie s Lennoxom. ()
Vzkříšení detektivních filmů v polovině šedesátých let. Lew Harper, jako soukromý detektiv, řešící zamotaný případ únosu a vraždy. Co chvilku mi film připomínal staré Columbovky, poté zase Jamese Bonda a pak zase Hitchcocka. Prostě takový správný mix ze staré školy. Co mě na snímku nejvíce zaujalo, kromě výborného Newmana - je pěkná, pasující hudba. Pro mnoho herců by byl tento film jedním z jejich vrcholů, ale v bohaté a nabité filmografii Paula Newmana se jedná pouze o lepší průměr. Určitě ale stojí za to, tento počin vidět. ()
Drink, Mr. Harper? / Not before lunchtime. / I thought you were a detective. / New type. Stejně jako o devět let mladší pokračování The Drowning Pool lze Harpera zahrnout do škatulky, která ke své škodě dosud nebyla vynalezena: light-and-silly-noir. Je to kategorie paradoxní a paradoxem je neblaze poznamenán i tento film, pokoušející se vytěžit to zábavnější ze žánru, ohledávajícího hlubiny lidské zvrácenosti obvykle s vážností, která tématu přísluší. Zaznamenaného komerčního úspěchu a jisté stravitelnosti dosahuje titul čistě díky angažmá a síle charisma Paula Newmana. Ten tímto výkonem opět dokazuje, že by přesvítil podprůměrnost prakticky čehokoliv. Jeho podání soukromého očka Lewa Harpera obnáší chvíle nejdrsnějšího drsňáctví, jemnocitu, šlechetnosti, věrnosti, důvtipu a především rošáckého šaškování, jež může i náročnějším divákům stačit samo o sobě. Newman (& spol.) hláškují po nočních podnicích, rezidencích a ložnicích Los Angeles a to je vlastně celé. Skutečnost, že zápletka i skoro vše ostatní stojí za starou bačkoru, vlastně v ní o nic nejde a k těm několika násilným skonům dochází jaksi smyslu příběhu navdory, se Paulem maskuje úspěšně a dává znovu ocenit význam instituci filmových hvězd pro zábavní průmysl. (Kéž by v té žumpě bylo hvězd takové nebývalé svítivosti víc.) Víc než zdání substance nenajdete, a to dokonce ani vysokokalorickým přílohám noir ikon jako Lauren Bacall či Janet Leigh v úloze ženy, která si koleduje o kudlu ve sprše už jen tím, že jí jako manžel není dost dobrý Paul Newman. ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (5)
- Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
- Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
Reklama