Režie:
Jack SmightScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Johnny MandelHrají:
Paul Newman, Lauren Bacall, Julie Harris, Arthur Hill, Janet Leigh, Pamela Tiffin, Robert Wagner, Robert Webber, Shelley Winters, Harold Gould, Roy Jenson (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Paul Newman v nezapomenutelné titulní roli kasovního trháku podle knihy Rosse MacDonalda Pohyblivý terč. První detektivka v Newmanově kariéře, čítající tehdy třiadvacet filmů, doslova vzkřísila tento žánr.Harper slídí a uniká nástráhám při odkrývání pravdy v propleteném případu únosu a vraždy. Chytrý scénář Williama Goldmana vás pobaví a provede světem "typicky zvláštních" kalifornských postav. Potkáte bohatou dámu (Lauren Bacall), ozbrojeného právníka (Arthur Hill), plážového gigola (Robert Wagner), zapadající filmovou hvězdu s náklonností k alkoholu (Shelley Winters), jazzovou závislačku (Julie Harris) i Harperovu odcizenou manželku (Janet Leigh). A k tomu všemu bezbožný řád z chrámu Mraků vedený Strotherem Martinem. Každý z nich může mít klíč k vraždě nebo kulku pro Harpera. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Cynický a hláškující soukromý detektiv Harper je najat bohatou paničkou, aby našel jejího zmizelého manžela. Jeho vlastní manželka se s ním rozvádí, manželka zmizelého, dcera i spousta lidí kolem má postranní plány a Harper dostává jednu nakládačku za druhou, než případ rozlouskne. Docela jsem se na tuto klasickou kriminálku s Newmanem těšil, ale výsledek je spíše průměrný. Newman je samozřejmě skvělý, příběh správně zamotaný a nechybí ani nějaký ten výstřel či rána pěstí, ale celkově vzato filmy kde je skoro každý vinný bez pořádného zdůvodnění jsou scénáristickou leností a režijně vzato je to příšerně utahané, čemuž nepomáhá neustálá temnota a táhlá, občas disharmonická jazzová hudba. V podstatě taková variace na noiry 40. let, která není špatná, ale čekal jsem trošku větší spád. ()
Oldschool noir detektivka jako řemen. Sarkastický detektiv, slunná Kalifornie, zašmodrchaný děj, krásné dámy s černou duší, navenek spořádaní občané (rovněž s černou duší), whisky, cigarety...nic z toho zde nechybí. A navíc koncentrace cynických hlášek je taková, až téměř zastiňuje vše ostatní. 95%. ()
No, možná se naše očekávání zcela nenaplnila, ale na druhou stranu..... tento kasovní trhák vzkřísil tehdy skomírající (a náš milovaný) detektivní žánr. Scénář je docela fikaný (i když i mistr Goldman se měl tehdy ještě co učit :), několik scén překvpapivě na svou dobu docela napínavých. Zbytek už celkem nuda, kolikrát zbytečné dějové zvraty a "trochu moc padouchů na jeden film". Zkrátka bez jako vždy skvělého a hláškujícího Paula Newmana by byl film pouhý (pod)průměr.... 65% ()
Tenhle film mi připadal, jako by šlo o jeden z dílů seriálu Columbo. Jenomže mnohem, mnohem roztáhlejší, za Columba zaskočil šmrncovní Harper, který dal místo otřískaného starého Peugeota přednost svému otřískanému starému Porsche a tu a tam ukázal svoji manželku. No nic proti. Columbo nebyl špatný seriál a Harper ho navíc okořenil o občasné výlety do poněkud nižší společnosti, než měl Columbo ve zvyku. A přece jen působil taky akčnějším dojmem. Ale přesto,... tu šílenou roztáhlost, překombinovanost a vcelku i nudnost Paul Newman svým charizmatem a decentím vtipem přebít nedokázal. Jednou se to ale skouknout dá ()
Ten, jehož charisma nikdy nehapruje, s případem se "harmonicky" pere. Soukromé očko otevřené, v očku rozesetá pomněnek modř, přirozeně dokonale. Uvolněný, rozverný, pohotový, vtipně naladěný, ve své bezstřešní odřené "limuzíně," na kterou svým platem stačí, přijíždí. S chladnou hlavou na horké stopě pod nejrozpálenějším zlatým kalifornským sluncem. Zbraně míří. Pojeďte s ním hledat motiv, najít pána domu, odstranit špinavosti oné "čisté vyšší společnosti." Přetahovat se o výkupné. Pohřešovaný je/byl z rodu nehodné krve. Všichni obvyklí podezřelí v okolí jsou v jejím toku namočeni, nitkami známostí propleteni. Někdy se věci stanou jinak, než byste očekávali. V jediný moment zkreslí se rázem obrázek padoucha i hrdiny. Závěrečný povzdech nad překvapivým rozuzlením jen pečetí poznanou bizarní ironii reality..."Najala tě mrcha, abys našel póvl. Jo, vždycky doufám, že si mě najme krásný princ, abych mu našel Popelku..." :-) ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (5)
- Song, na který Miranda (Pamela Tiffin) bláznivě tančí u bazénu, se jmenuje „Mexican breakfast“. Na konci scény u bazénů se u této písně určitým minimalistickým způsobem „zavrtí“ i Harper (Paul Newman). Scénu je možné dohledat i na YouTube pod názvem „Pamela Tiffin in HARPER“. Chytlavá melodie zazní ve filmu později ještě jednou, a to ve scéně v baru, kde na ní lidé rovněž s nemalým elánem křepčí. Píseň mají na svědomí jako autoři Johnny Mandel, Bill Holman, Billy Byers a Richard Hazard, a vznikla stějně jako film v roce 1966. (Posheidon)
- Vůz, který Harper (Paul Newman) používá, je Porsche 356 A Speedster, jeho cena je dnes závratná, cca 8 milionů Kč. (sator)
Reklama