Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1949. Ed Crane (Billy Bob Thornton) je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris (Frances McDormand) pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Davea (James Gandolfini). Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti se svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen - založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen

Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje s nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B. B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu dohromady se říká režisérská virtuozita. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (437)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

50. léta. Ed Crane je holič. Ed Crane toho moc nenamluví. Nemá důvod být šťastným, ale ani nemá chuť to někomu zazlívat nebo si na někom vybíjet zlost. Ed Crane totiž nemá zlost. Je tím člověkem, který nemá svoje místo na tomto světě.Je jen osamělým bodem, okolo kterého obíhá celý svět. Jeho žena mu zahýbá se svým šéfem, Velkým Davem. Ed to ví, ale nic s tím neudělá. Nemá chuť s tím něco dělat. Jednoho dne se k němu přijde ostříhat muž, který mu nabídne partnerství v prádelně. Muž ale potřebuje deset tisíc. Ed v tom vidí příležitost konečně aspoň trochu změnit svůj život. Ale jak sehnat deset tisíc? Ed se tedy rozhodne napsat anonymní výhružný dopis Velkému Daveovi, kde po něm chce deset tisíc, jinak se svět o něm dozví nepěkné věci. A v tu chvíli se Edovi změní dočista celý život, ale ne tak, jak si to představoval. Tak takhle začíná příběh nového filmu bratrů Coenových. Dále vám nebudu z příběhu už více prozrazovat, protože byste přišli o spoustu překvapení. Film je plný absurdních situací, jak je už u bratrů Coenů zvykem. Naleznete zde spoustu věcí, které si divák spojuje s tvorbou těchto dvou nadaných filmařů. Ať už to je doba, do které je hodně jejich filmů zasazena, či jejich typická představa detektivů, jako prostomluvných mužů, kteří mají zálibu v nošení ošuntělých klobouků. Hrdina je také coenovsky typickým smolařem, kterému se nic nedaří a pokazí se mu vše, co se pokazit dá. Celý film stojí na výkonu Billyho Boba Thorntona. Thortnton dostal do rukou roli, na které by spousta herců pohořela, protože je tak nevýrazná, že by se dala nazvat až nudnou. Nenajdete zde žádnou chvíli, ve které by Thorntonova postava ze sebe ždímala emoce tak, jak se to líbí akademikům. Ne, jeho postava většinou mlčí, je nezúčastněným pozorovatelem, a když už nějak zasáhne do děje, jeho projev je chladný. Nedává svému okolí příležitost, aby mu nahlédlo do jeho nitra. Jim ne, ale divákovi se otevírá, prostřednictvím nespočtu monologů, ve kterých líčí své pohnutky a životní zklamání. Dokonce jen divák ví, co si Ed Crane opravdu myslí. Ale Thornton zvládl tuto na první pohled prázdnou, ale ve skutečnosti opravdu náročnou a nevděčnou roli na jedničku. Celý snímek má klidnou, nezúčastněnou tvář. Pracuje jen pohyby hlavou a očima. Je opravdu potěšením sledovat tak precizní minimalismus. Edovu manželku hraje manželka režiséra Frances McDormand a hraje zde svůj standard. Dále bych ještě zmínil Tonyho Shalhouba v roli egoistického právníka, Jamese Gandolfiniho jako Velkého Davea a Scarlett Johansson jako dceru Edova souseda Birdy, u které Ed našel únik od svých narůstajících problémů. Kamera a režie jsou, nebojím se říci, geniální. Tvůrci zvolili stylově černobílý materiál, ale měl jsem možnost vidět i barevnou verzi, která má také něco do sebe. Filmu dominují dlouhé statické záběry, kde je dokonale rozvržené osvětlení celé scény. Kontrastní záběry s ostrým světlem střídají ty, kde je osvětlení jemné. Siluety celých postav střídají detailní záběry obličejů, při nichž můžete zkoumat každou hercovu vrásku. Film je poctou noir-filmům a celková atmosféra tomu dokonale odpovídá. Dialogové scény jsou bez hudby, ale Craneovy monology podkreslují klidné klavírní skladby. Muž, který nebyl je filmem velmi pomalým, ale nikoliv nudným. Příběh plyne pozvolna, ale jakmile vás vtáhne do sebe, budete s nadšením hltat každé filmové políčko. Je to filmařsky precizní práce. () (méně) (více)

golfista 

všechny recenze uživatele

Nic proti černobílému zpracování (tomuhle snímku fakt prospělo), ani hercům (Billy Bob Thorton je vynikající), ani proti režii a kameře, a už vůbec ne proti hudbě, ale jako celek to nezapůsobilo :( Sorry - možná to ale bylo tím, že když jsem si předem přečtetl ofic.text distributora (ten původní to byl jeden dlouhý spoiler!), tak už mě nemohlo nic překvapit. Uvidíme napodruhé :) ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Bravúrne nakrútený a zahraný film noir o rútení sa bezvýznamného smoliara do osudovej priepaste. Len škoda, že scenár po koncepčne brilantnom vykladaní kariet na stôl v prvej polovici, v tej druhej zakopáva. Kľúčové zvraty v nej pôsobia nadstavovane a ten úplne posledný z nich viac škodí ako vylepšuje. *** SPOILER! *** Scéna s točiacou sa puklicou mala dopadnúť inak a Ed mal zostarnúť s vedomím, že zničil aj to posledné, najčistejšie, na čom mu záležalo. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Braťja Coenovci zrají jako víno a s každým dalším filmem jsou lepší a lepší. Billy Bob tu předvádí nesnesitelnou lehkost nebytí a se svým kamenným výrazem rozehrává herecký koncert. Miluju Coenovskou poetiku, miluju jejich smysl pro absurdno, kterého si i v tomto díle užijete dosyta. Jasná pětihvězdičková záležitost. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

B.B. Thornton hraje na Oscara, bratři Coenové (opět) režírují na Oscara, co mám dodat? Snad jen, že černobílé filmy opravdu mají svoje kouzlo... ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že všechny ty hrátky s noirovou formou mě naprosto převálcovaly. Samotný příběh o člověku, který je tak bezvýznamný, že vypadá, jako kdyby vůbec neexistoval, je dobře vymyšlený, ale nevím, jestli by, nebýt té výše zmiňované formy, na mě tak zapůsobil. Režie, celé to nasvícení, scéna havárie a Scarlett Johansson. Tyto věci bych vyzdvihl zvlášť. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Štýl úchvatný, réžia bravúrna, herci neskutoční (právnik Tonyho Shalhouba vládne). Scenáristicky mi to však ktovieako nesadlo, hlavne ku koncu to už strácalo dych a podozrievam tvorcov, že tak trochu netušili, ako to celé zakončiť, tak nasadili zopár podpásoviek. Hlavne dejová línia so Scarlett vyznela trochu do prázdna. Ale je pravda, že za daných okolností by asi havaroval každý. ;-) ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Jakožto neznalec filmů bratří Coenů, kterému prošla rukama nepatrná část jejich filmografie – navíc ty nejméně stěžejní díla – jsem si občas při sledování Muže, který nebyl připadal jako Alenka v říši divů. I když, ty divy Scénář je sice na první pohled obyčejný, „hrabe“ se ve všemožných brakových vodách, ale celek? Naprosto jedinečný. Tolik dějových zvratů, každá situace vždy vyústí do protisměru zavedené logiky Režisér Joel Coen vše navíc vypráví v pomalém retro stylu 40. let „poválečné“ Ameriky, kdy se jako pečlivý průvodce „zastavuje s divákem“ v každé scéně a v pečlivém rozboru mu detailně představuje hrdiny a jejich rozmanité charaktery. Edův popis seznámení se se svou ženou – včetně té „pauzy“ – je brilantní. Za kamerou stojící Roger Deakins pracuje se svým nástrojem á la jeho předchůdci z let 40. a když vám k tomu hraje decentní klavír zalitujete, že v té době nežijete. Ne, litovat nebudete, protože strohý popis Edova života znechutí nejednoho diváka. Že je Billy Bob Thornton výborný herec vím, ale že je ultra geniální, jsem si musel dokázat až tady. S věčně rozžhavenou cigaretou chodí, mluví a koná v tak stylovém provedení, že máte chuť jít a toho chlapa pozvat na sklenku, nad níž byste společně zanadávali na život. Muž, který nebyl je přesně tím filmem, který nulová očekávání proměňuje ve zlato. Víc, víc! ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Film o muži, pro kterého svět nenašel pochopení. Z nenadání se objevil, znenadání zmizel...jako když vítr vyzdvihne prah do letmých končin nejhlubší duše diváka, který sleduje právě tento film a na konci je naprosto omráčen tím, jak bratři Coeni dokázali skloubit tak nádherný, trochu avantgardní ale i tak naprosto absurdní příběh. Příběh ve kterém Billy Bob Thornton exceluje snad nejlíp, jak zatím mohl. Černobílost už je jen k dokonání dokonalosti atmosféry a jeho příběhu, který se zdá být neuvěřitelným, ale i tak se mi chvíli zdál natahovaný přesto nijak nudícím a i tak morbidním a vážným v životě zároveň. Jeden z mála filmů, který mě osobně zasáhl, zasáhl na srdíčku tak jako málo který. (poslední myšlenka těsně před smrtí) Myslel jsem na to, co mi jednou řekl jeden funebrák, že vlasy rostou ještě chvíli po smrti. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $20miliónovTržby USA $7,504,257Tržby Celosvetovo $18,916,623║ Klasicky uvlečené ako je zvykom od Coenovcov, príbeh akurát tak unudí. /40%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Černá KOMEDIE? Povídali že mu hráli. V Muži, který nebyl, je asi tolik humoru jako v Kafkově Procesu a mimochodem, je to právě klasik světového existencialismu, který by byl na postavu a osudy Eda Cranea hrdý. Pravda, Coenovic hrdina je poněkud aktivnější a tragédii svého osudu rozehraje sám, rozhodnutím, které je ospalé a nepochopitelné jako on sám. A v sílícím proudu osudových událostí se Ed také snaží poněkud více plovat než odevzdaný Josef K. O to horší je však jeho deziluze. Coenové vytvořili neuvěřitelně působivý, plastický a stylový portrét muže-loosera, kterému život unikl mezi prsty a který se v jedné chvíli stal pro druhé (i sám pro sebe) duchem. To nejsilnější je právě Edova postava, kterou s neuvěřitelnou věrohodností "umračil" Billy Bob Thornton. Počáteční dojem, že se jedná o chladného cynika, který prostě vyhlásil světu věčné mlčení, přerůstá v silnou sounáležitost s obyčejným člověkem, který mlčí ve světě, kterému nerozumí a který nerozumí jemu. V závěru už je ledová maska Eda Cranea definitivně pryč a divák náhle stojí tváří v tvář postavě tak lidské, že mu v obrysech připomene naše každodenní malé existenciální inferno. Za vráskami a strnulou grimasou hlavní postavy se skrývá neuvěřitelně křehké lidské jádro, to jádro, které taje při poslechu Beethovenových klavírních skladeb, to jádro, které by chtělo mluvit, ale nemůže, protože neví, co říct. Ještě dlouho poté, co Eda zalilo světlo věčnosti jsem seděl, zíral do tmy a vychutnával pocit, že se Coenům povedlo něco opravdu VELKÉHO. Film černý jako čerstvě nalakovaná rakev, dokonalá urnička plná absurdity. Kremace každodennosti. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Naprosto zvláštní film.... Ne, že bych miloval černobílé filmy, B.B.Thorntona nebo Coenovce, ale tohle je opravdu skvělé dílo. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Coenovi na nas prichystali dalsi skvelou lahudku. Film samotny je sice jako jeho hrdina - tj. velmi pomaly. ale presto je divak po celou dobu pevne vtazen do deje, ktery mu nedava prostor o oddechu. No a co predvedl Billy bob Thornton je naprosto uzasna studie toho jak hrat, nebyt pri tom moc viden a prece cely film odtahnout na svych bederech. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Krutá, výstižná a nutná zdrcující facka směšným pokusům obyčejného člověka o jakékoli určení svého osudu. Nezoufej si, bude hůř. Lépe řečeno: už nemůže být lépe. Cokoliv uděláš se v horší obrátí. Propracovaná, inteligentní, nenásilná a přece tak neodvolatelná diagnóza lidské bezvýznamnosti a směšné umíněnosti objektivního smyslu. Billy Bob Thornton skoro nemusí otevírat ústa. Kamera mě nutí, abych si u televize stále častěji vypínal barvu. Za jedinou chybu považuji trojnásobný konec, jenž měl být podle mě raději shrnut pod jediné vyústění. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Smutný film, který je vlastně tak trochu komedie jak už to u Coenů bývá. Billy Bob Thorton celý film odehraje s jedním výrazem což je pro jeho roli to pravé ořechové. Vyústění vás opět celkem překvapí, protože Coeni jsou vždy originální a dokáží vymyslet dobrou zápletku. Role advokáta je taky zvládnutá na jedničku, ale hlavně celému filmu dominuje skvělá vizuální stránka, která je noirovější než všechny staré Noir filmy a Sin City dohromady. Opravdu výborný film. ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

Vyděl jsem to třikrát. Třikrát jsem usnul. Co vím jen, tak řeší nějakou vraždu. Nezajímavá zápletka a strašně pomalé ! Pomalé filmy mi nevadí - jsem velký fanda Jima Jarmusche. Ale tohle byla vážně nuda ! Nezlobte se na mě ! Za zmíňku stojí snad jen kamera a Scarlett Johansson, která byla skvělá a mohla mít ve filmu více prostoru ! Kdybych měl film hodnotit jako ukolébavku, tak je to jasných 5. Možná tomu dám ještě jednu šanci, ale zrovna teď se mi nechce spát ;-) Zajímavé komentáře: Mahalik, JohnRambo, pejpr, Aiax ()

Související novinky

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

Noir Film Festival 2021: Filmy bez předsudků

18.08.2021

Noir bez předsudků bude stěžejním tématem 9. ročníku Noir Film Festivalu, který se letos stěhuje na nové místo – hrad Český Šternberk, v jehož pěti interiérových sálech a na hradním nádvoří bude od… (více)

Reklama

Reklama