poster

Muž, který nebyl

  • Velká Británie

    The Man Who Wasn't There

  • Slovensko

    Muž, ktorý nebol

Drama / Krimi

Velká Británie / USA, 2001, 116 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Eodeon
    *****

    Pro mě překvapivý a zcela odzbrojující film. Souhlasím, že tento snímek Joela a Ethana Coenových není noirem, jelikož "černý film" je vymezen především dobou. Ale líbí se mi užití výrazu - neonoir. Je tedy spíše poctou filmům, které ve 40. a 50. letech minulého století reflektovaly kulturní a politické vlivy ve Spojených státech a staly se díky svému přízračnému stylu spíše novým směrem filmového umění než pouhou reflexí. Podobu můžeme nalézt jak v charakteru a formě, tak ve volbě způsobu technického zpracování. Zápletka je samozřejmě kriminální a snad neprozradím příliš, když řeknu, že se jedná o vraždu. Je zde víc než kdy jindy patrná "špinavost" a zkorumpovanost světa - druhá strana mince. Jakoby zmizela nějaká clona a odhalila divákovi dříve neviděné zkažené jádro společnosti, kde však vždy zbývá nikdy nenaplněná jiskřička naděje. Zobrazované prostředí není nijak ohyzdné, zato z něj však čiší depresivní všednost a osamocenost. Povětšinou je noc nebo šero (kterým působí i mnohé interiéry), kdy vznikají pitvorné stíny a vše, co je za dne jakkoliv krásné, vzbuzuje touto dobou obavy a hrůzu. Ale přes všechnu stylizaci a bezchybnou režii by tento film byl polovičatý bez fantastického projevu Billy Bob Thorntona. Ten odvádí vynikající výkon v roli Eda Cranea, životem otráveného zaměstnance typického amerického holičství. Ed vede jednotvárný život, je často zmítán silnou paranoiou a pomalu nerozeznává realitu od iluzí (létající talíře). V důsledku těchto exotických stavů vědomí jedná často tak, jak by se za běžných okolností pravděpodobně nezachoval. Ed Crane boří dnešní zažitý model o vlastnostech ústředních postav. Je pasivní a odtažitý a přitom ve filmu vynikne. Ani jeho identita není příliš konkretizovaná, což je příznačné názvu filmu. Vlastně sám sebe vnímá velmi méněcenně a ve svých vypravěčských monolozích se o sobě dokonce zmíní jen jako o "přízraku". Jeho život je postupem čím dál nuznější a nevyhnutelně vede k z mého pohledu hlavnímu motivu tohoto filmu - ztrátě kontroly nad svým životem. Nejvyšší mocí je zde totiž osud, jehož bizarním machinacím se pouhý člověk nemůže ubránit. Zvláště, když vlastně vůbec nebyl.(19.2.2006)

  • gouryella
    ****

    Coenovi na nas prichystali dalsi skvelou lahudku. Film samotny je sice jako jeho hrdina - tj. velmi pomaly. ale presto je divak po celou dobu pevne vtazen do deje, ktery mu nedava prostor o oddechu. No a co predvedl Billy bob Thornton je naprosto uzasna studie toho jak hrat, nebyt pri tom moc viden a prece cely film odtahnout na svych bederech.(30.7.2002)

  • B!shop
    *****

    Jeden z nejlepsich filmu bratri Coenu. Skoro az takove noir-krimi s nekolika vtipnejma scenama jak to umi jen Coenovi. Cely film stoji na vykonu hlavniho predstavitele a to co predved Billy Bob Thornton je naprosto dokonale, za to by mel dostat oskara, a je to pro me jeden z jeho nejlepsich hereckych vykonu. Ale i ostatni hrali vyborne. Presto, ze film ubiha celkem pomalu, tak nenudi, je velice napinavy a jak se to vsechno na konci zamotalo me naprosto odrovnalo. Videl jsem obe verze, barevnou i cernobilou a cernobila je skutecne vic pusobiva. Taky se mi hodne libila hudba a kamera, ktera vynikne vic pri cernobile verzi. Coenovi stvorily opet mistrovske dilo. Muj oblibeny film.(6.5.2005)

  • ripo
    ***

    Veľmi, preveľmi dlho som rozmýšľal, ako poňať tento film .... Buď ako geniálnu hračku bratov Coenovcov, alebo len ako štylistické cvičenie na tému "film-noir v XXI. storočí" ... Dve veci tejto snímke nemožno ani zďaleka vytknúť : BBT v polohe ako sme ho doteraz nepoznali, avšak s klasickým vysoko nadpriemerným hereckým výkonom a na druhej strane geniálna kamera a fantastická, premakaná hra svetla a tieňov. Ale ...... tempo mohlo byť aspoň o niečo svižnejšie ... Napriek tomu si však myslím - nadpriemerne kvalitný film !!!(28.3.2006)

  • genetique
    ****

    Keď sa na to pozerám spätne, Coenovci týmto filmom a na ďalšie tri snímky poriadne vypli a povolili na razantnosti. Za to sa k nám dostala ale konečne jedna z pravých novodobých noiroviek, ktorý priam dýcha starou, nezabudnuteľnou atmosférou, presne akoby ju boli natočili pre päťdesiatimi rokmi. Plynutie chcelo viac vzrúša, ale kamera, nasvietenie, to hranie sa s čiernou a bielou a minimálne scenár by si zaslúžil aspoň oscarovú nomináciu. A Shalhoub dominoval. 80%.(7.5.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace