Režie:
Emile ArdolinoScénář:
Eleanor BergsteinKamera:
Jeffrey JurHudba:
John MorrisHrají:
Jennifer Grey, Patrick Swayze, Jerry Orbach, Cynthia Rhodes, Jack Weston, Jane Brucker, Kelly Bishop, Lonny Price, Max Cantor, Neal Jones, Wayne Knight (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Frances Housemanová, přezdívaná Baby, tráví s rodiči léto v hotelu pro movitější hosty. Tady se dosud poslušná dcera seznámí nejen s divokým rytmem tance, který je konzervativními hosty považován za hříšný, ale také s tanečním instruktorem Johnnym Castlem. A když Johnnyho taneční partnerka Penny zjistí, že je v jiném stavu, a nemůže se zúčastnit vystoupení v sousedním hotelu, souhlasí Johnny, že místo ní zatančí s Baby. Začnou intenzivně trénovat a společné hodiny tance je natolik sblíží, že jejich vztah přeroste v lásku. Opravdovost citů však musí projít řadou těžkých zkoušek nejen na parketu, ale především v ovzduší konzervativní morálky, která jejich vztahu nepřeje. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (960)
Úvodní černobílá taneční scéna s písničkou Be my baby, přes kterou jdou růžové titulky, je na filmu to nejlepší, kolikrát si pustím jen ji, fakt má "dráp". Příběh o Johnnym, který se "včera živil rohlíkama a dneska mu ženský strkaj do kapes diamanty"(ale na doktora nemá), a Baby, která mu "zachránila zadek" svou proměnou dřeva v tanečnici, skřípe v podstatě od začátku do konce, ale mám ráda tu hudbu (jednu z písní a ne špatnou spáchal sám Patrick) i tanec, zvlášť "hříšný" v brlohu personálu (a ještě zvlášť ten Cynthie Rhodes), a přes bláboly jako "bojím se, že vyjdu z této místnosti a už nikdy nepocítím to, co cítím, když jsem s tebou" se s úsměvem nejen že přenesu, ale dopředu se na ně těším. Není to za kvalitu filmu, spíš za pocit, který se léty a opětovnou schopností zabrnkat na srdeční svalovinu jen násobí, a za to, že pohádky jsou fajn. Občas určitě. ()
Nikdy mi to úplne nesadlo, ale čo už. Povinná jazda pre divákov nežnejšieho pohlavia. Patrick Swayze a Jennifer Grey sa vo svojich životných úlohách stali miláčikmi ženského publika. Z nízkorozpočtovej romanci sa stal obrovský komerčný hit a dokonca si vybojoval Oscara za najlepšiu pieseň. Vzájomná nevraživosť v súkromí medzi hlavnou dvojicou sa našťastie na plátne neodzrkadlila a Johnny s Baby sa stali jedným z najpopulárnejších párov 80. rokov. Klasika s niekoľkými kultovými scénami sa dočkala nie príliš kvalitného pokračovania. ()
Pozor, osahuje SPOILERY!!!___Dirty Dancing je legendou mezi romantickými filmy. Podle této předlohy by se dalo udělat mnoho jiných tematicky podobných filmů se zaručeným úspěchem. Je pozoruhodné, že americkým producentům z továrny na sny se něco takového nepodařilo zopakovat. Proto jsem se rozhodl pomoci a vypsal jsem si na papír přesný postup, vycházející z originálu, kterého je třeba se držet. Kde to máme: Čtyři vejce, lžíce cukru, mlíko....... Ne tak to neni ten papír....Tak raději od začátku bez papíru......Léta páně 1963 si to Housemanovic rodinka rázovala po silnici do hotelu pana Kellermana. Kennedy byl ještě naživu (zastřelen v listopadu) a Beatles teprv začínali (v USA). Baby celá natěšená na práci u Mírových sborů ještě nevěděla, že příštích 14 dní si na Mírové sbory ani nevzpomene (Tak třeba za rok v Saigonu). O Hříšném tanci koluje celá řada klišé, jakože romantický kýč, slaďárna pro ženský atd. Těmto šablonám nahrává fakt, že už 3 desetiletí u filmu dojatě pláčou dívky a ženy mnohého věku, při pohledu na upoceného PATRIKA SWAYZEHO kroutícího boky v rytmu mamby. Ostatní si asi říkají 2x retro (80s, 60s) více peklo. Pozornému diváku ale neunikne fakt, že pod růžovou dekou pohádky o mladé holce, co si splnila svůj tajný sen, se skrývá něco mnohem více. Jedná se především o tzv. Kellermanovký komplex společnosti 60. let (pojmenováno podle hoteliéra Maxe). Tento se projeví hlavně v závěrečné scénce filmu, ale provází nás po celou dobu. Opravdu nevím, proč tolik zlidověla hláška „Baby nebude sedět v koutě.“, když hlavní roli má v závěrečné scénce právě Max Kellerman. Sentimentální dojetí pana Kellermana se svým „Mám pocit, že to končí.“ jeho stařecký rozjímání nad koncem sezóny, je něčím víc. Cítí, že mu ujíždí vlak a nestíhá držet tempo s novou vlnou 60. let. Slaví konec sezóny každý rok, ale tentokrát je pro něj o mnoho těžší představa, že ještě nějaká další sezóna bude. Celý život on a jeho rodina provozovali hotel. Dělali to dobře a fungovalo to. Má v sobě pýchu a hrdost na to, co dokázal. Chce pokračovat v tradici, ale už to nejde dělat stejně a nedokáže si to přiznat. Ani to, že se může mýlit. Doba se již změnila, ale představa, že by měl něco dělat jinak, je nepřijatelná. Kýčovitý sentiment společné písně______ „Join hands and hearts and voices Voices, hearts and hands At Kellermans the friendships last long As the mountains stand“ _________je přesně v duchu Kellermanovské tradice a mentality. Ta sice není špatná, ale zůstala myšlenkama 20 let nazpět. V roce 63 již působí směšně a tím ideálně kontrastuje se závěrečným tanečním vystoupením. V momentě, kdy se Kellerman připojí ke všeobecnému tanečnímu veselí, nastává rozhodující zlom v jeho smýšlení. On se sice již nezmění, na to je již příliš starý a zakonzervovaný, aby se změnil a začal dělat věci jinak, zůstává ale smířený. Už se přestal bránit věcem, před kterými do té doby zavíral oči a odmítal je. Pro něj je to vysvobození. Je to šťastný konec jeho kariéry, kdy neodejde zhrzený a zatrpklý do důchodu, ale s klidem uvolní své místo novým trendům nastupující květinové mládeže. Sám pak může s dlouholetými přáteli, rodiči těchto dětí, vzpomínat na staré časy, aniž by je dusil konzervativními večírky. Celkovou změnu přístupu generace otců, křečovitě držících klín v kormidle společenských mravů, doplňuje otec Baby svým závěrečným výrokem „Když se zmýlím, tak to přiznám.“, který zde má dvojí význam. Mezigenerační konflikt, o jehož síle svědčí i dobový Lennonův výrok „Nevěř nikomu, komu je přes 30.“, končí smírem. Tohle Kellermanovské procitnutí činí konec mnohem více dojemným, než se původně čekalo a je to myslím hlavně z důvodu, že to nebylo prvoplánově divákovi podsouváno. Konec filmu je vlastně i konec dlouhodobé konzervativní vize poválečné společnosti v USA, která vzala za své v 60. letech. Zde je tento celospolečenský přerod pěkně vyobrazen do pozadí romantické linky v prostředí rekreačního horského střediska. Aneb než řeknete o filmu, že je to romantická slaďárna bez obsahu, raději se nad ním nejprve zamyslete. Hudba totiž není jediným kladem filmu. :-) 80% () (méně) (více)
Mé hodnocení plyne z toho, že nejsem: a) žena, b) milovník tance, c) jiný druh homo sapiens sapiens mající k filmu náklonost. Jako byl Barbar Conan natočen pro chlapy, Hříšný tanec pro ženy, což je v pořádku. Mně nechal tento malý kultík chladným a kolena se mi při pohledu na Swayzeho netřepou. Mé subjektivní 2* proto berte s rezervou a notnou dávkou tolerance:) Kuji. ()
Minimálně jedna hvězdička navíc je z nostalgie, dneska na mě Hříšný tanec působí podstatně více jako hloupá romantická pohádka, ale svého času to byl zkrátka fenomén, který každý znal téměř zpaměti. Myslím si, že pokud si zachováte nostalgický nadhled, může to být stále ještě slušná zábava, i když je fakt, že některé věty vyvolávají z divákovi zcela jiné pocity, než bylo zjevně zamýšleno, viz nesmrtelné "Baby nebude sedět v koutě!" :) ()
Galerie (64)
Zajímavosti (86)
- Původně se počítalo s tím, že film bude distribuován rovnou do videopůjčoven, a proto se natáčelo jen s nízkým rozpočtem. O to větším překvapením bylo, když z něj stal celosvětový hit. (Lynette)
- Johnnyho (Patrick Swayze) automobil je Chevrolet BelAir Sport Coupe 1957. (xisp)
- Severoamerické tržby byly 64,6 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 214,6 mil. (NIRO)
Reklama