Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (830)
Pomsta může mít mnoho podob. Může být chladnokrevná, sadistická, bestiální, chaotická i systematická. Pro jihokorejského režiséra Parka Chan-wooka je především problematická a to na všech možných úrovních od samotného provedení, přes morální aspekty, až po požitek z jejího vykonání. Strhující hyperstylizovanou formou mapuje hrdinovu krvavou odyseu za odhalením smyslu a organizátora jeho dlouholetého uvěznění. V důmyslně konstruovaném příběhu je divák ve stejné pozici jako tragický hrdina, kterému jeho protivník neustále hatí představy o průběhu a dalším vývoji jeho odplaty. Svého času se hodně vyzdvihovaly extrémní výjevy, ale už se zapomíná, že "Oldboy" bravurně kombinuje exces, vypjaté emoce, coolness, patos, drásavou katarzi i humornou nadsázku, přičemž zde všechny tyto roviny skvěle fungují. Park navíc ve svém scénáři jde mnohem hlouběji a pomsta se stává jen McGuffinem v drásavém pojednání o hněvu a jeho schopnosti zaslepovat, o toxické povaze chvástavého chlapáctví, ale také o bolestivé cestě k prozření. Prozření zde má význam jednak překročení egocentrického pohledu a nahlédnutí toho, co člověk spáchal druhým, ale také naprosto zničujícího dopadu, který to má na vlastní svědomí i osobní štěstí, které je následně možné pouze v zapomnění. ____ "Oldboy" byl první spoluprací Parka s jeho následně dvorním kameramanem Jungem Jung-hoonem a právě jejich symbiotická ambicióznost projevující se v nehorázných kamerových kompozicích a inscenačních výzvách posunula film, Parkovu filmografii i mezinárodní kinematografii na novou úroveň. Ostatně není náhodou, že si Junga o mnoho let později vybral Edgar Wright na natáčení "Poslední noci v Soho" s jejími neuvěřitelnými kamerovými jízdami, kde se bez užití digitálních efektů, čistě díky choreografii herců a pohybu kamery v jednom záběru střídají dvě verze jedné postavy. ()
No teda, to je šok, mě zas jednou po dlouhý době rozsekala filmová pointa! Skvěle vymyšlený příběh, super herci i režie a zajímavý způsob vyprávění. Odlišná kultura je znát, proto mě OldBoy minul po emoční stránce, ale jinak všechny palce jasně nahoru. PS: Tohle je jeden z těch filmů, u nichž přiblížení jeho příběhu západní kultuře pomocí remaku nemusí být vůbec od věci. Samozřejmě pokud se ho chopí zručný režisér. ()
Extrémní variace na klasickou látku Oidipus Rex, kde Osud nahrazuje motiv pomsty? Proč ne, obzlášť, když je to celé natočené výtečně odlehčeným stylem, odvyprávěné několika "hlasy" a expedované v luxusním vizuálním balení... Nadhled a přirozená oscilace mezi černým humorem a dramatem je pro mě vrcholem Old Boye, kupodivu ani brutalita některých pasáží nevyhlíží samoúčelně a dobře zapadá do asijského trendu "zmrzačených" hrdinů. Skvělá hudba. Famózní herecké podání Dae Sua... perfektní a neočekávaný závěrečný twist, který je do struktury filmu zasazený tak ústrojně, že si ho rád vychutnám znovu. Trochu mi vadí formální chlad, který čiší z většiny filmu, ale ke konci se mění v existenciální žár. Ne úplně strhující, přesto nezapomenutelný film. ()
V podstatě průměrný a klasický příběh, který je ovšem nadprůměrně podaný. Kamera, hudba a jejich kooperace, to je Oldboyova nejsilnější stránka. Hned po ní následují herecké výkony. Jako u některých jiných filmů mě štvalo (čím to jenom hergot je?), že jsem jeden z hlavních finálních zvratů tušil už v půlce filmu. I tak byl ale závěr hodně silný. Na co budu rozhodně dlouho vzpomínat, je bitka v chodbě před výtahy a trhání zubů kladivem, na co bych nejraději zapomněl, to je scéna s požíráním chobotnice! Přátelé, vážně hnus! Bylo mi zle a zavíral jsem oči! ()
Dae-sua je alkoholikom na pohľadanie. Potom ako je prepustený z policajnej záchytky, unesú ho neznáme osoby, ktoré ho držia v akomsi menšom apartmáne, kde pravidelne dostáva stravu, umývajú ho, holia či prezliekajú. Netuší prečo, nechápe. Po roku odcudzenia od civilizácie si TV vypočuje spravodajstvo, kde uvedú, že jeho manželku brutálne zavraždili. Vzhľadom k nájdeným odtlačkom na mieste činu, neustálim hádkam so ženou, i občasnou fackou, ktorú jej uštedril, polícia označuje za podozrivého číslo "1", práve jeho. Ako je to ale možné, keď on je uväznený medzi štyrmi stenami. Navzdory náročnej situácie z ktorej zdanlivo neexistuje východisko, Dae-sua túži iba po jednom - POMSTE. Napriek tomu, že som skutočne veľký fanúšik Kórejských či Japonských snímkov (obzvlášť thrillerov a drám), tento mi teda veľmi nesadol. Zaujal akurát samotný nápad a opäť raz, zas, neskutočné herecké výkony. Dosť som sa trápil, aby som "Old Boy-a" vôbec dopozeral, no zaujímalo ma rozuzlenie, vysvetlenie, KTO a hlavne PREČO. "Inosť" aziatov bola vždy rapídne odlišná od európskej či americkej tvorby (preto je tak výnimočná). Ich filmy vedia omnoho hlbšie emocionálne zasiahnuť, ako ktorékoľvek iné. Bohužiaľ, tu akoby sa roztrhlo vrece z nechuťou voči mojim zmyslom vnímania. V tomto filme ma absolútne nebavili tie čudesné doplnky nelogických záberov, či v iných prípadoch skutočne výnimočne odlišné pohľady kamier. Hudobný doprovod, ktorí väčšina užívateľov chváli, mi liezol na nervy úplne najviac. Dá sa povedať, že k životu ma prebral až samotný záver. Neviem čo si myslieť, a to som zvyknutý na Šion Sona, ktorého (niektorí užívatelia mi dajú určite za pravdu) praktiky v snímkoch sú skutočne "prazvláštne" a nedajú sa zrovnávať snáď s ničím čo sa dá bežne vzhliadnuť. Takže "Old Boy", u mňa – NIE. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím. (don corleone)
- Stejně tak bylo spontánní bušení hlavou Dae-su Oha, aby zastavil Mi-do ve čtení jeho diáře. (don corleone)
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit. (don corleone)
Reklama