Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (830)
To bylo řečí, to bylo keců než jsem se odhodlal po tolika pozitivní kritiky film sehnat. Navíc postavení na csfd v pozici sto jedna a sedmdesátého nejlepšího filmu všech dob zapříčinilo má vysoká očekávání. A tak jsem si inkriminovaný film sehnal. Pravda, sehnat si dnes film je možno takřka neomezeným množstvím způsobů, já jsem se rozhodl pro ten zdánlivě nejjednodušší a film jsem si stáhl, vím, budu se vařit v pekelném kotli společně s Jackem Sparrowem a ostatními piráty ať už zábavního nebo lupičského průmyslu :D Mé první setkání s korejskou filmografií dopadlo více než dobře, ba přímo senzačně. Ohromný zážitek z dosud nepoznaného. Nyní se asi začnu o korejský film zajímat o něco více. Hlavní představitel (kdo si má ta jména pořád pamatovat) je sympatický. Pravda, ne úplně od začátku ale postupem času si mou důvěru získal. Jeho chování je pochopitelné a cesta za pomstou snad krom Muže v Ohni :D nebyla nikdy lepší. Často popisované scény (zubař, bitka, chobotnice) jsou opravdu nechutné (až na tu bitku, ta je dokonalá). Od doby, co jsem film shlédl jsem svého zubaře nenavštívil. Dokonce i na ulici se mu obloukem vyhýbám. Chobotnici jsem jedl, ale jen jako součást přílohy, kterou bych nazval "mořské potvory" a byla definitivně mrtvá. Co se týče jeho ženského protějšku, tak na ní jsem mohl oči nechat. V postelové scéně jsem chtěl být alespoň na chvíli v kůži muže, jdoucím bezhlavě za pomstou. Hlavní záporák mě ve srovnání s ústřední dvojicí tak nezaujal. Byl ale zahrán perfektně. Hudební složka, kterou vnímám u každého filmu, byla taktéž na výborné úrovni a opět, jako každá druhá složka filmu zněla úplně jinak, než co jsem měl tu čest doposud slyšet. O střihu a kameře tady mluvit respektive psát nehodlám, jenom bych vás ochuzoval o čas čtením dalších a dalších řádků. Jak to tedy celé shrnout? Nebojte se něčeho nového. Korejský film je něco úplně jiného, než na co jsme zvyklí z Hollywoodu. IMHO je ještě o něco lepší. Uvidíme... ()
Oldboy je prostredným dielom Park Chan-wookovej voľnej trilógie o pomste. Podáva príbeh O Dae-su, priemerného muža v stredných rokov, ktorý je nedobrovoľne väznený pätnásť rokov v malej miestnosti. Čas si kráti tréningom boxu a a snovaním plánu pomsty. Keď sa dostane na slobodu za okolností rovnako záhadných, ako keď slobodu stratil snaží sa dopátrať odpovede na to, prečo bol väznený a pomstiť sa svojim väzniteľom. Bude však mať prečo žiť aj po vykonaní svojej pomsty ? A je vlastne O Dae su ten vykonávateľ alebo ten, na ktorom sa pomsta vykonáva ? Oldboy je jedna nádherná inovatívna hračka. Ako už napísal POMO je to jednoduchý príbeh sfilmovaný zložitým spôsobom, i keď na rozdiel od neho si nemyslím že tá zložitosť je zbytočná. Práve ona je dôvodom, že Oldboy pôsobí ako mnohovrstevnejšie dielo, než v skutočnosti je. Formálna stránka filmu je vypiplaná podobne ako u jeho súrodencov, avšak bez toho, aby po prvom opakovala a druhý predznamenávala. Miestami až videoklipový strih je kontrastne preložený dlhou sekvenciou bez strihu, spomienky sú sfilmované tak, že hlavná postava v staršej verzii chvíľu akoby s odstupom sledovala niečo čo sa už dávno stalo, chvíľu vidí seba v mladšej verzii a chvíľu sa mladšia verzia podieľa priamo na deji spomienok. Tradične výborný je aj výber hudby, či pôvodnej alebo prevzatej.. Pán režisér má asi dosť rád Vivaldiho a používa ho ešte radšej na obzvlášť brutálne scény, čo nádherne kontrastuje s optimistickou živelnosťou klasika. Oldboy je skrátka film, aký sa často nevidí. Je to film z kategórie „kladivom do hlavy“ a nikto by si ho nemal nechať ujsť. A i keď mám oboch jeho súrodencov o niečo radšej, nemôžem ho hodnotiť inak ako 10/10 Na záver ešte dve ponaučenia. Po prvé, ak Váš zubár počúva Vivaldiho, rýchlo ho vymeňte a po druhé, kto mi povie že Star wars sú najlepšia trilógia, toho ubijem obuvníckym kladivkom. ()
O tom, že Asiaté jsou trochu… zvláštní (a to je ještě mírný výraz) jsem věděl už nějakou dobu. Ale až po zhlédnutí Old Boye jsem pochopil, jak moc jsou zvláštní. Tenhle film vám totiž dává po většinu jeho délky otázky (co se tam děje, proč se to tam děje) a pak, během deseti minut vás přesvědčí, že i to málo, co jste měli šanci pochytit, bylo špatně a převrátí vyznění filmu vzhůru nohama. A musím přiznat, čekal jsem cokoliv, ale tohle ne. A i když mě film donutil přemýšlet, tak stejně nemám ten správný pětihvězdičkový pocit. Takže slušných 80 % je tak akorát, ale už teď vím, že jednou si tuhle šílenost musím dát znovu. ()
Emocionálně naprosto studené jako obvykle, herci totálně hysteričtí (co měl znamenat ten psí konec, nedivím se, že se dotyčný smál), to co mělo pravděpodobně emociálně šokovat, bylo spíše směšné. Tolik vychvalovaný vizuál rovněž nijak převratný nebyl, před Parkem byla spousta větších kamerových koumáků. Jako obvykle nesmí chybět samoúčelné násilí, které je opět zbytečné a opět působí jako pěst na oko. Nějak zde nevidím tu vyjmečnost. A děj ? Jeden velký chaos a zmatek. Nakonec člověk neví kdo je kdo a co je co. Značně kravský a těžkopádný projekt. Zřejmě jsem to celé nepochopil. A nebo zde ani není co chápat a skutečně se jedná jen o obyčejný a dějově naprosto pomatený mix násilí a pomsty. Že by se hodnotilo tak vysoko za poněkud "exotický" nádech ? Ten jediný tu totiž nesporně je. Jedná se skutečně o něco neobvyklého. ()
Tak este teraz sa spamätavam z tohto depresivneho filmu. Ani som necakal, ze to bude az tak dramaticke, ale velmi dolezitu ulohu tu zohrala smutna klasicka hudba alebo hudba trosku podobna Philipovi Glassovi. Z mojho pohladu este o nieco temnejsia Tarantinovka, pretoze u Tarantinovych filmoch sa trosku zasmejem na ciernom humore. Hlavny hrdina si tu toho dost vytrpel, ale ta scena s chobotnicou alebo s jazykom boli odporne. Na Juhokorejsku kinematografiu perfektny film. Treba vidiet... 06.06.2009 ____ Min-sik Choi - (Oh Dae-su) +++ Ji-tae Yu - (Woo-jin Lee) +++ Hye-jeong Kang - (Mi-do) +++ Dae-han Ji - (No Joo-hwan) +++ Dal-su Oh - (Park Cheol-woong) +++ Byeong-ok Kim - (Pán Han) +++ Hudba: Seung-hyun Choi, Yeong-wook Jo, Ji-soo Lee +++ ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit. (don corleone)
- Název restaurace, kde pracuje Mido je "Mediterranean", ale režisér chtěl, aby se jmenovala "Akira" jako pocta režisérovi Kurosawa. Byl však nakonec ponechán původní název restaurace, pod jakým je provozována. (don corleone)
- Předlohou filmu byl japonský manga komiks Oldboy od Minegičiho Nobuakiho a Tsučiju Garona. (imro)
Reklama