Reklama

Reklama

Tisícročná včela

(seriál)
Československo / Západní Německo / Rakousko, 1983, 3 h 46 min (Minutáž: 55–58 min)

Režie:

Juraj Jakubisko

Předloha:

Peter Jaroš (kniha)

Hudba:

Petr Hapka

Hrají:

Jozef Kroner, Štefan Kvietik, Michal Dočolomanský, Jana Janovská, Eva Jakoubková, Jana Dolanská, Ivana Valešová, Jiří Císler, Martin Peterich, Zdeněk Blažek (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cez osudy rozvetvenej rodiny murárskeho majstra Martina Pichandu režisér Juraj Jakubisko zobrazil život liptovských murárov v Hornom Uhorsku od konca 19. po začiatok 20. storočia. Stanete sa svedkami ich putovania za prácou, radostných i tragických udalostí v rodinách, ale aj následkov vojny, či iných politických premien. Fascinujúca rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša je divácky najúspešnejšou v histórii domácej tvorby... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (48)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Osudy rodiny murarskeho majstra Martyna Pychandu sa odohravaju na Liptove. Herci ako Kroner a Polonyi fajn, a aj prirodna sceneria sa dala, ale ludi typu Docolomansky som nikdy nemal rad. A motivy ako putovanie za pracou, prezivanie radostnych a smutnych udalosti v ludskom zivote, dedicske konania, tliachanie o medziludskych vztahoch, zmykanie vsetkych moznych i nemoznych emocii ..... su prilis malo na kvalitny serial. Taketo motivy a emocne stavy sa deju totiz poslednych 5 000 rokov minimalne /ano, spravne hovorite, ked tvrdite, ze aj v Starovekom Egypte napriklad/. Takze Jakubisko objavil motivy, ktore na Zemi funguju uz pekne tisicrocia. Fakt "uchvatna logika". 30 % ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Krucifix, já si ještě kvůli Jakubiskovi začnu myslet, že Slováci rozumí magii mnohem víc než Češi. Dobová kruťárna se spoustou krásných detailů i více či méně nápadných nedokonalostí, nicméně raději se budu dívat na syna země kujícího srdce z nalezeného meteoritu, než na většinu toho, co se vyskytuje na televizních obrazovkách dnes. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Znášajú med celé tisícročia. Jedna padne, druhá ju nahradí. Všetko ich nivočí. Mráz i my, ľudia. Ale včelstvo je tu stále. Vari večne.“ Juraj Jakubisko je úžasný epický filmár. Extravagantný, excentrický a introvertný zároveň. Mnohé scény môžu pôsobiť absurdne, ale v kontexte celkového príbehu napokon pôsobia fascinujúco. Dokáže stvoriť nenapodobiteľnú, až halucinogénnu atmosféru (bohužiaľ niekedy na úkor scenára, čo tiež nie je dobre). Nanešťastie, akonáhle sa pustí do tragikomického príbehu na priestore niekoľkých hodín, začne sa v parádnom karnevale strácať. Tempo stagnuje a atmosférické scény, snáď ani nepochádzajúce z tohto sveta, sa bolestivo striedajú s normálnymi, obyčajnými. To je i prípad - inak úchvatnej - Tisícročnej včely, nakrútenej podľa (výborného a vtipného) románu Petra Jaroša. Spisovateľ sa podieľal na scenári, filmové finále sa však napriek tomu od knižného veľmi líši. O 11 rokov staršie Červené víno (tiež epická rodinná sága odohrávajúca sa naprieč desaťročiami len s tým rozdielom, že včely vymenila za hrozno) je mi predsa len trochu bližšie, lebo o takej atmosfére, akou disponuje Tisícročná včela, síce môže Červené víno len snívať, ale zas má lepší scenár. Napriek tomu stojí štvorhodinový príbeh rodiny Pichandovcov bez debaty za hriech. Určite to najlepšie, čo slovenský národ natočil. Film som nevidel, ale miniséria je geniálna. Mohlo by sa zdať, že po odchode Krónera (ktorý hrá len v prvých dvoch dieloch zo štyroch) výrazne utrpí, ale ono je to umelecký zámer: z magickej prvej polovice sa v druhej stane temná dráma nevyhnutne smerujúca k takému koncu, k akému smeruje. Keď sa vo finále začne realita preplietať s "predstavami", je to úchvatné. Sranda je, že Jakubisko sa s tým fakt nebabral, u mnohých scén chýba základná logická vnútorno-dramaturgická štruktúra (videl som tento seriál stokrát, ale dodnes sa nájdu scény, u ktorých ani len netuším, či sa odohrávajú pár minút po predchádzajúcej, alebo o rok neskôr), no nielenže to nevadí, ale dokonca to má zásadný podiel na skvelej snovej atmosfére. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kdyby někdo položil otázku, který titul považuji za vrchol slovenské filmové tvorby, vzhledem k celkově nižší a po Listopadu 89 spíše skomírající produkci by bylo rozhodování poměrně jednoduché a výběr by se záhy zúžil na dva snímky: Obchod na korze a Tisícročnou včelu. Tu natočil Jakubisko na motivy románu Petera Jaroše a líčí v ní osudy jedné rozvětvené vesnické rodiny a na jejím příběhu mapuje emancipaci a vznik moderního slovenského národa. Po experimentech 70. let a následné odmlce způsobené normalizací Jakubisko dozrál a vytvořil svébytný styl magického realismu. "Magické" scény zde zapadají do konceptu filmu, nepůsobí násilně nebo zmateně a spoluvytvářejí atmosféru snímku. Z hlediska hereckého obsazení pracoval režisér s tím nejlepším, co mu tehdejší slovenská scéna nabízela, a vznikl film, který snesl přísné srovnání se světem a obstojí i v opakovaných reprízách. Kvalitám Tisícročné včely se Jakubisko přiblížil už jen v Sedím na konári, poté následoval citelný sestup kvality a tituly, které nesvědčily ani tak o uměleckém vývoji, jako spíš o tápání, vyhořelosti a později i ztrátě soudnosti. Celkový dojem: 95 %. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Neodpustím si pridať sem básničku, ktorá je v literárnej predlohe, no vo filme chýba (nezaručujem, že presne v tomto poradí): OD KAPUSTY RIŤ POPUSTÍ, OD MLIEKA RIŤ STRIEKA, OD HRACHU RIŤ V STRACHU, OD POLIEVKY PRDIA DIEVKY. A pre túto neospravedlniteľnú absenciu dávam seriálu len 92,666 %. Pozn. Hneď prvá veta obsahu tuná na čsfd je úplný nezmysel: "Seriál podle úspěšného dvojdílného snímku Juraje Jakubiska "Tisícročná včela". Len na vysvetlenie: Kinofilm Jakubiska vznikol zostrihom seriálu, čiže tento seriál nie je podľa filmu, ale film je seriálovým zostrihom. To za prvé. A za druhé by veta mala znieť keď tak takto: Seriál podle úspěšného románu Petra Jaroša "Tisícročná včela" a jeho volného pokračování "Nemé ucho, hluché oko". ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Tento film sa v roku 2013 vrátil v podobe muzikálu. Opraty do rúk chytil textár Kamil Peteraj a hudobník Vašo Patejdl, ktorý pripravili dvadsaťdva hudobných čísel. Hlavnú postavu včely odohrala Eva Pavlíková a réžiu mal pod palcom Martin Kákoš. (kacer4)
  • Pes Martina Pichandu (Jozef Kroner) sa volal Zanzibar, rovnako ako ostrov v oblasti severne od Madagaskaru, o ktorom Martin tvrdil, že je slovenskou kolóniou po Móricovi Beňovskom. Ostrov však nepatrí pod Madagaskar, ale od roku 1964 pod Tanzániu. (Raccoon.city)
  • Scéna, v ktorej Barbora Štěpánová (Továrnikova dcéra) odhalí svoje ženské prednosti, sa v roku 2010 stala 70. najlepšou scénou v rebríčku "100 najerotickejšie scén českého a slovenského filmu z obdobia rokov 1940 až 2009", na základe hodnotenia filmových recenzentov so zameraním na českú a slovenskú kinematografiu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama