Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokud ji nepoznal, byl štít jeho jediné lože a meč jedinou milenkou... Evropa jedenáctého století byla roztříštěna na mnohé malé útvary, kde se jen těžko dalo žít v bezpečí a harmonii. V této době posílá normanský vévoda Vilém svého nejvěrnějšího rytíře Chrysagona de la Crux (C. Heston) do Bohem zapomenutého kraje plného močálů a bažin, aby bránil zdejší poddané proti fríským nájezdníkům z moře. Dorazí právě včas, aby na poslední chvíli odrazil útok fríského knížete, jenž kdysi přivodil zkázu jeho rodině. Frís sice unikne, ale rytíř si ihned získá na svou stranu místní. Když se usadí, zamiluje se do prosté dívky Bronwyn (R. Forsythová), která má několik dní před svatbou. Chrysagon neodolá touze po dívce a dle místních zvyklostí se dožaduje svého práva první noci. V den její svatby je odvedena do jeho věže, ale za rozbřesku se jí Chrysagon nehodlá vzdát. Tím si znepřátelí své poddané, kteří si poté přivedou na pomoc jeho nepřítele… (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (12)

  • Charlton Heston vo svojej autobiografii „In the Arena“ rozpráva o tom, ako sa odhodlaný mladý Steven Spielberg niekoľkokrát pokúsil preniknúť na scénu, aby sledoval natáčanie, ale zakaždým ho vyhodili. Režisér Schaffner ale nakoniec ustúpil a povolil mu vstup, nech sleduje, čo sa nakrúca. (Arsenal83)
  • Viacerí recenzenti v tom čase poznamenali, že Richard Boone a James Farentino boli zle obsadení – Boone vyzeral skôr ako kovboj vo westerne, no a Farentino, aj keď mal byť francúzsky roľník, nedokázal sa zbaviť svojho brooklynského prízvuku. (Arsenal83)
  • Napriek tomu, že sa odohráva v Normandii 11. storočia, bol celý nakrútený v Kalifornii – čo bolo na tú dobu najneobvyklejšie, pretože väčšina veľkých historických eposov bola natočená buď v Španielsku alebo Taliansku. (Arsenal83)
  • Pre Charltona Hestona to bol vysnívaný projekt a preto sa angažoval aj v produkcii. Veľmi chcel, aby film bol v podstate intímnou drámou, no zistil, že Universal očakávalo akýsi historický epos, aký nakrútil už mnohokrát predtým. Nedokázal tak presadiť svoje ciele a štúdio film prerobilo tak, aby sa akčné scény čo najviac predĺžili, pričom niekoľko intímnejších scén bolo vystrihnutých. Film sa nakoniec stal kasovým prepadákom a Hestona pocit z nevyužitej príležitosti iritoval po zvyšok života. (Arsenal83)
  • Stredoveký historik Andrew E. Larsen ocenil podobne ako kritici realistické zobrazenie fyzických predmetov a sociálnych vzťahov danej doby. Tvrdí však, že filmová prezentácia pohanstva medzi nevoľníkmi je extrémne prehnaná a že právo prvej noci je len mýtus. Kritizoval tiež romantizáciu filmu v tom, „čo je v podstate znásilnenie“, pričom dodal, že – hoci k takýmto znásilneniam v tom čase dochádzalo – neboli právne nijako ukotvené. (Arsenal83)
  • Filmoví kritici vo veľkej miere chválili film pre jeho „drsné“ realistické zobrazenie doby, a to tak vo fyzických aspektoch, ako sú brnenie a zbrane, štruktúry a scény, ale aj v jeho zobrazení sociálnych okolností a správania stredovekých pánov a nevoľníkov. (Arsenal83)

Reklama

Reklama