Režie:
George ClooneyKamera:
Robert ElswitHrají:
David Strathairn, Robert John Burke, Patricia Clarkson, George Clooney, Jeff Daniels, Tate Donovan, Robert Downey Jr., Frank Langella, Tom McCarthy (více)Obsahy(1)
Černobílý film George Clooneyho je rekonstrukcí sporu komentátora zpravodajství stanice CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. Jejich konfrontace se odehrávaly přímo v živém vysílání. McCarthy stál v 50. letech v čele senátního výboru, který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se ve skutečnosti rovnala honu na čarodějnice. Kampaň senátora McCarthyho v nejmrazivějších letech studené války lze přirovnat k politickým procesům ve východním bloku ve stejné době, i když postihy v případě USA nebyly naštěstí tak tvrdé. Nespravedlivé obvinění přesto zničilo řadě lidí život nebo kariéru. Právě televizní zpravodajství o těchto kauzách pomohlo pronásledování zastavit. Film dosud získal 5 ocenění na MFF v Benátkách 2005, dále cenu pro nejlepší mimoevropský film v při udílení Evropských filmových cen 2005 a má také 3 nominace na Zlatý Glóbus v hlavních kategoriích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (325)
O někdejším americkém "Mccarthismu" a "Výboru pro neamerickou činnost" jsem sice něco málo věděla už předtím, ale netušila jsem, jakou úlohu sehrál v konfrontaci se senátorem McCarthym televizní hlasatel Edward Murrow. Ano, přesně takto by měla fungovat média - jako protiváha k politické moci, která se stále pídí po pravdě a nebojí se pravdu lidem ukázat. Je smutné vidět, že to tak mnohdy není... Každopádně tento film mě velmi překvapil svou kvalitou zpracování tématiky. V rámci černobílého obrazu navíc skvěle fungovalo propojení se skutečnými dobovými záznamy, působilo to tak velmi celistvě a autenticky. A samotná postava Edwarda Murrowa mě zaujala svou schopností jít přímo k jádru věci a vypíchnout to, co je podstatné. Mám totiž často dojem, že lidé mají obecně tendenci ztratit se v nějakém problému a přestat vnímat, co je a není důležité. Takhle vzniká fanatismus a extrémní zaslepené chování, které je ve výsledku škodlivé. Momentálně narážím například na aktuální problematiku vypořádání se s rasismem (obzvlášť opět v Americe) - prvotní záměry můžou být sice dobré, ale až moc snadno se antirasistické tendence zvrtnou v něco, co má paradoxně velmi daleko do skutečného přijetí odlišné rasy. Někdy je smutné to pozorovat.... Proto tvrdím, že lidé jako Edward Murrow můžou být určitou inspirací v tom, že je třeba vidět věci s nadhledem (z vyšší perspektivy) a rozumem. Murrowovi se rozhodně dařilo uvádět věci na pravou míru a poukazovat na to, co je skutečným problémem. Chtělo by to víc takových lidí, kteří by dokázali vést masy k čistému a jasnému uvažování. Je dobře, že právě o něm vznikl tento film (tleskám Georgovi Clooneymu). ~(4,3★)~ ()
Tak toto je parádní záležitost! Ještě teď jsem plný dojmů z tohoto vynikajícího snímku! Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že takovéto téma se dá zpracovat takovýmto úžasným způsobem. Jedná se o rekonstrukci sporu komentátora CBS Edwarda Murrowa se senátorem Josephem McCarthym. McCarthy stál v 50. letech v čele " výboru pro neamerickou činnost " , který vyšetřoval občany podezřelé ze spolupráce s komunisty. Práce výboru se rovnala honu na čarodejnice a nespravedlivá obvinění zničila životy i kariéry mnoha lidem. I pro člověka jako já ( který před shlédnutím tohoto snímku věděl o problému pouze to nejnutnější bez nějakých další podrobností ) nebylo vůbec problémem se ve snímku ihned zorientovat a vše pochopit a to i přes to, že režisér George Clooney si nedělal nějakou zvláštní starost s podrobným vysvětlením tehdejší situace a diváka rovnou vrhnul do víru událostí. To vše i díky výborně propracovanému scénáři, parádní kameře a skvělým hereckým výkonům, kterým vévodí David Strathairn v roli komentátora zpravodajské stanice CBS Edwarda Murrowa ( jeho výkon byl opravdu strhující ) , vše pod režijní taktovkou George Clooneyho. Musím přiznat, že jsem se trošku obával nebude - li tento snímek pro mě těžko stravitelným, či mě nebude dokonce nudit, ale opak byl pravdou.Od prvního okamžiku jsem byl stržen dějem a užíval si každičký záběr. Celkový, ( už tak nádherný zážitek z tohoto snímku ), umocňuje ještě fakt, že snímek je černobílý. Nemám nic co bych tomuto snímku vytknul a dávám ( s nesmírnou radostí ) plné hodnocení! Buďme rádi, že v této době má někdo vůli a chuť natočit takovýto typ snímku a to ještě takovýmto způsobem! Smekám G. Clooney a těším se na tvůj další netradiční počin. ()
Priblíženie atmosféry lovu na sympatizantov komunizmu v Amerike 50. rokov a verejnej kritiky týchto senátorských špinavostí reportérmi televíznej stanice CBS je fajn. Čo vadí je práve snaha o presah, ktorú vo svojom komentári spomína napríklad užívateľ gudualin. Nie že by som nebol zástancom slobody slova či spolčovania - práve naopak. Ale myslieť si, že dnes, kedy väčšina televíznych kanálov rezignovala na investigatívu, odhaľujúcu práve potieranie a obmedzovanie ľudských práv, sa z nejakej televízie hlasom nebojácneho redaktora dozvieme skutočné fakty o neustálej snahe moci ovládnuť súkromný priestor občanov je naivné. Ešte tak tepať do korupcie, zlodejstiev, podvodov a násilnej kriminality - to áno; mimochodom tam sa šikovne dá skryť odstránenie konkurenčného mafiánskeho vládnúceho spolku. Ale ľudské práva? Zabudnite! Veď každý móže čo chce. V skutočnosti sa variabilita produktov trhu neuveriteľne zjednocuje v prospech pár globálnych hráčov. Poučné je mimochodom naštudovať si hadov (ide o vzájomné vlastnícke prepojenia firiem). Všetky snahy kamerami, čipami, elektronickými kartami, mobilmi a neviem čím ešte zmapovať do najmenších podrobností privátny život jednotlivca (skenery na letiskách a v dôležitých vládnych budovách spočítajú hádam aj počet cigariet v škatuľke fajčiara, uloženej kdesi v pracovnom kufríku), totiž neslúžia ničomu inému, ako snahe o dokonalé porozumenie privátnemu nákupnému profilu konzumenta. A ak obchodník vie, ako zákazník žije neni problém mu naservírovať dokonale unifikovaný tovar a služby, samozrejme cenovo odstupňované od výpredajovej kategórie po hyperluxus. Od pánskych ponožiek, cez hygienické vložky až po zariadenie bytu a zájazdy. No ale veď v konečnom dôsledku je to pre naše kolektívne dobro. Tak aká investigatíva, nie? V skutočnosti sa neuveriteľne rýchlo stráca zdroj prirodzeného života, rôznorodosti. Počínajúc zámernou redukciou jazyka, vytláčaním regionálnych zvláštností a špecialít neladiacich normám záväzným pre celé štáty. Ďalej je tu absolútna redukcia maloobchodu v prospech veľkých nákupných centier, poľnohospodárskej pôdy v prospech skladových a logistických centier, a lesných pozemkov v prospech satelitných sídliskových komplexov rodinných domov alebo luxusných bytoviek (stavia sa dnes vôbec niečo iné?). Redukuje sa školstvo aby poslušní, zámerne zhlúpnutí robotickí mukli pri montážnych linkách neodvrávali (blba ide naprogramovať podľa želania majiteľov oveľa ľahšie). Všetky tieto kroky sú živené masívnou propagandou (od lifestylových tlačených magazínov aj internetových stránok, reklám, tv, výchovou v školách, živených a financovaných konkrétnymi firmami atď.), orientovanou na tie správne a premyslené životné priority. Hlavné je všetko si premyslieť a naplánovať v súlade s nimi. Všetko toto štve a serie tak maximálne pár desiatok tisíc anarchistov, milovníkov prírody a podobných týpkov, ktorých snahy sú zámerne zosmiešňované, kriminalizované a zveličované. V tomto zmysle beriem film "Dobrú noc a veľa šťastia" do istej miery zároveň aj ako ako propagandu, ktorá upokojuje - pozrite, aká je sila médií! Nedopustia - ak v nich pracujú správni ľudia - pošliapavanie základných ľudských práv! Naozaj? Stačí si však len prečítať vlastnícku štruktúru celoštátnych médií (napriek existencii internetu je televízia stále silným hráčom na trhu, pretože divákovi stačí šťuknúť ovládačom - a o program mysle sa postarajú všetky tie pekne upravené tety a ujovia) a zamyslieť sa, či vlastníci televízií by pripustili sústredený útok vlastnej investigatívy do vlastných radov. () (méně) (více)
Běžný divák asi trochu trpí nejen bezdějovostí, ale tohle téma jedné mediální tahanice není úplně masově přitažlivé. Navíc když je tahle rekonstrukce černobílá. Trpělivější divák se však kochat bude. Co se televize týče, šlo o dobu panenskou. O to temnější důsledky tahle událost měla. Tentokrát ryze autorský George Clooney (ambice a hlavně schopnosti je realizovat tahle někdejší televizní star rozhodně má) prostě zachycuje pouhý fragment z kariéry několika novinářů, kteří se postavili senátorovi McCarthymu. Velká odvaha a na mnoha místech vyprávění několik výborných vteřin/minut, které nám Clooney s chutí dopřává. Tohle už není náhoda!! ()
Osobitý pohled na dobu amerického "honu na čarodějnice" se Clooneymu opravdu povedl. Pro neamerického diváka (zvláště mladšího) bude tenhle film asi pouze "černobílá nuda". Kdo ale bude aspoň zčásti vědět v jakých kauzách figuroval senátor McCarthy, ten si užije nejen mistrovskou filmařinu, ale i velmi přesně navozenou atmosféru s výbornými hereckými výkony. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (17)
- Snímek původně natočili barevně a do černobílého hávu jej oblékli až v postprodukci. (imro)
- Dobrou noc a hodně štěstí je první kompletně černobílý snímek nominovaný na Oscara za nejlepší film roku od Sloního muže (1980). (imro)
Reklama