Režie:
D.J. CarusoKamera:
Rogier StoffersHudba:
Geoff ZanelliHrají:
Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss, David Morse, Aaron Yoo, Jose Pablo Cantillo, Matt Craven, Viola Davis, Elyse Mirto, Amanda Walsh, Gillian Shure (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Kaleb a jeho otec spolu tráví pár dní v horách, kde rybaří. Společně si užívají až do okamžiku, kdy dojde k autonehodě, při níž otec umírá. Kaleb se po otcově smrti poněkud změnil. Těžko ovládá své emoce, a když napadne učitele, soudce, který chápe jeho situaci, mu udělí domácí vězení v délce trvání tří měsíců. Aby bylo zaručeno, že si Kaleb trest odpyká, dostane na nohu náramek, který přivolá policii v okamžiku, kdy se Kaleb vzdálí na 30 metrů od vysílače. Policistka mu vřele doporučuje, aby si našel nějakou zábavu, jinak se bude hrozně nudit. Kaleb se doma jen válí a matce s ním pomalu dochází trpělivost, a zruší mu přístup na online hry a hudbu. Doufá, že pak si Kaleb třeba alespoň uklidí a nebude nechávat úplně všechno na ní. Do uklízení se Kaleb i přes snahu matky moc nepouští, ale nudí se opravdu hodně. Aby vyplnil volný čas, rozhodne se sledovat dalekohledem své okolí a to se stává jeho celodenní zábavou. Zejména ho baví sledovat dívku Ashley, která je v jeho věku. Ashley si jeho pozorování brzy všimne a s Kalebem se seznámí. I s jeho kamarádem Ronniem, který se vrátil z prázdnin, a může tak Kalebovi vyplnit nějakou tu volnou chvilku. Kaleb se v televizi dozvídá o sériovém vrahovi z Texasu, který zřejmě jezdí fordem Mustang, veteránem s poškozeným blatníkem. Kaleb pozoruje okolí a jeden ze sousedů, pan Turner, mu je podezřelý. Má forda Mustang s poškozeným blatníkem, ale když ho vidí znovu, je auto opravené. Jednoho večera s Ashley sledují jeho dům a vidí, jak se vrací domů i s mladou ženou. Zdá se, že se v Turnerově domě děje něco nekalého, že má mladá žena strach a honí se s Turnerem po domě. Později spatří, jak nastupuje do svého auta a odjíždí. Ashley z toho usoudí, že lidé mají různé potřeby. Někomu zkrátka vyhovuje, když ho jeho partner honí po domě. Přesto všichni tři pokračují ve sledování Turnera. Jednoho večera Turner vleče zakrvácený pytel do garáže. Ronnie i s kamerou vleze do jeho garáže a natáčí, zatímco Turner nakupuje. Ashley má za úkol ho sledovat a dát vědět, kdyby se vracel. Kaleb pak na videu spatří obličej mrtvé ženy. Rozhodne se přivolat policii tak, že opustí vytýčený prostor. To je záruka, že policie dorazí hned. A také ano. Policie prohledá Turnerův dům i garáž a v pytli najdou mrtvého jelena... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 030)
"Já nešmíruju. To je přirozenej vedlejší produkt nudy." Takové štěstí, abych tři měsíce musel zůstat doma, mne patrně nemůže potkat. Kale je však příliš mladý na to, aby to viděl stejně. Nudí se a přestože nemá kávu ani koblihu, tak policejně šmíruje své sousedy za užití techniky počátku třetího tisíciletí. Mě přitom pobavil zejména potencionální vrah Turner, ale jelikož jsem se již díval nějakým tím Oknem do dvora, tak mě Kaleův příběh neměl čím překvapit. Přesto na mě působil svěžím dojmem a o okamžiky lehkého zamrazení taky nebyla nouze. ()
DISTurbing SubURBIA... Jednoduchá hitchockovská variace v duchu "Kdo je zvědavý, bude brzo mrtvý" Není lepší volby na rande pro amerického teenagera s čerstvým řidičákem, než létem provoněný a napětím prošpikovaný thriller odvedle. Sympaticky obyčejný domácí vězeň Shia LeBeouf dělá baf, podezřelý bubu a divák střídavě hýká smíchy a hrůzou. Scénář řídký, atmosféra hustá. Zatáhněte rolety-nebo otevřete Okno do dvora:) 65% ()
Bohvie, ako to s tou žalobou na DreamWorks nakoniec vlastne bolo, či v skutočnosti náhodou Spielberg pod pseudonymom nežaloval sám seba, aby snímke, produkovanej kamarátom Ivanom Reitmanom, zaistil reklamu. Tvorcovia snímky boli žalovaní za vykradnutie (alebo také niečo) Hitchcockovho OKNA DO DVORA. No, ak je TOTO vykradnutie, potom k nemu dochádza každý druhý deň. Okej, podobnosť tu je (medzi štyrmi stenami zavretý hrdina znudene špehuje susedov, zistí, že jeden z nich je možno vrah, no nemá dôkazy a keď ich získa, je neskoro). Ale toto je naozaj predsa len troška neférové – prečo sa nikto nesúdil s tvorcami POD POVRCHOM, zhodou náhod tiež od DreamWorksu? Tak či tak, režisér Caruso nezopakoval kop, aký sa mu podaril s kvalitkou SALTON SEA (ale našťastie to nie je ani druhý ZLODEJ ŽIVOTOV). Na to, aký je scenár štandardný, sa musí uznať, že ani napohľad zbytočná dĺžka takmer dvoch hodín vyložene nenudí a až ma milo prekvapilo, ako „čisto“ a zručne sú všetky klišé zrežírované. Má to švih, je to fajn, je to zábavné, miestami štipku napínavé, hoci čakáte, že sa na vás niečo chystá, vždy sa zľaknete. Herci sú fajn, výprava fajn, niektoré scény možno dokonca veľmi fajn. Film, ktorý vie, čo je to „Štokholmský syndróm“, nemôže byť úplne hlúpy. ()
Šmírování máme každý v sobě. Disturbia začíná hodně zručně natočeným bayovským automobilovým karambolem, ve kterém umírá hrdinův otec, což mladík pochopitelně těžko nese a stačí jedna nemístná věta z úst učitele španělštiny a na malér je zaděláno. Jeho mladická nerozvážnost mu v tu ránu zajistila nemilosrdně střežené domácí vězení. D. J. Caruso, který hodně nezvládl Zloděje životů s Angelinou Jolie, příjemně překvapil a namíchal slušivý koktejl několika žánrů, solidně drží napětí vkusně rozmístěnými falešnými stopami a postupně připomene nejen Okno do dvora, ale i Sexbombu od vedle nebo Mého souseda zabijáka. Následně nám vnutí představu, že šmírování sousedů, včetně polonahých ženštin (Sarah Roemer je zajímavá i jinak), je vlastně legrace, stejně jako celá procedura nápravy (dost tomu napomáhá charisma Shii LaBeoufa, ročník 1986, slušivý výhled budoucí hvězdy). Až do chvíle, kdy pojme podezření, že vytáhlý soused patří mezi zaoceánskými scénáristy milovanou komunitu masových vrahů (možná je to s ohledem na propracovanost sklepních prostor, kde najdeme i koupelovou lázeň pro mrtvé, její předseda). Nevyhneme se polopatickým dialogům, dějové zlomy postrádají s přibývajícími minutami na uvěřitelnosti, stejně jako už jen drobný fakt, že partička kamarádů své pozorování činí z pokoje plného rozsvícených lamp. A s pomocí nelevné digitální technologie. Předešlá rafinovanost je ale rázem odsunuta na druhou kolej a na scénu nastupuje typicky tuctové hororové vybavení, korunované soukromou vykachlíkovanou pitevnou. Celé se to místy zbytečně láme do rázného „vřískotovského“ ražení, kde logické chyby viditelně naskakují. Na druhou stranu pevně věřím, že se Disturbia trefila mladým do noty, aby také ne, s perspektivním hercem v zádech to jde o poznání snáz. Solidní 3 a ½. ()
Skvělý film. Po dlouhé době jsem se plnohodnotně bavil. Nápad a scénář dobrý, i když na můj vkus utekla poslední půl hodinka moc rychle. Sympatické herecké obsazení, jak Shia LaBeouf, tak Sarah Roemer. Skvěle ztvárněné a nápad tomu rozhodně nechyběl, to se musí filmu přiznat. Ani napětí tomu nechybělo, a David Morse se skvěle hodil na záporáka. No co k tomu dodat. Pět hvězdiček. Dobré filmy nepotřebují dlouhé komentáře. ()
Galerie (168)
Zajímavosti (50)
- Scénář vznikl už v devadesátých letech, ale studio jej zavrhlo poté, co se dozvědělo o připravovaném televizním remaku Hitchcockovy klasiky, Pohledu z okna (1998) s Christopherem Reevem. Scénář k Disturbii se znovu dostal na světlo až v roce 2004. (Morien)
- V španielskej verzii filmu pán Gutierrez (Rene Rivera) vyučuje taliančinu namiesto španielčiny. (Real Tom Hardy)
- V momente, ako Kale (Shia LaBeouf) dostane počas hrania na Xboxe správu o odpojení účtu, si je možné všimnúť na obrazovke meno používateľa – HouzeHOztagE. V preklade to znamená "Domáci rukojemník", čo je v podstate Alfou a Omegou celého filmu, keďže má Kale trojmesačné domáce väzenie. (Real Tom Hardy)
Reklama