Reklama

Reklama

Letecké katastrofy

(seriál)
  • Česko Vyšetřování leteckých neštěstí (více)
všechny plakáty
Trailer
Kanada, (2003–2024), 176 h 20 min (Minutáž: 42–52 min)

Tvůrci:

André Barro

Hrají:

Jonathan Aris (vypravěč), Von Flores, David Bamber (vypravěč), Daniel Park, Jason Weinberg, Bill Lake, Marty Moreau, Jon De Leon, Jorge Molina (více)
(další profese)

Série(24) / Epizody(230)

Obsahy(1)

Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky.

Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.

Seznam dílů: 1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)
2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)
3. Když dojde palivo (Flying on Empty)
4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)
5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)
6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze uživatele Piri k tomuto seriálu (6)

Letecké katastrofy (2003) 

Asi jeden z najzaujímavejších doku seriálov. Nekončená téma a neuveriteľne natáčaná 20 rokov. Videl som všetko. Tu vidieť ako sa rapídne menil obsah epizód, ich štýl. Prve epizódy čisto opisné, bez omáčok, bez teatrálnosti, viac sa dávalo priestoru aj preživším. Nič neobvyklé pre dokument. Ale netrvalo to dlho a nabralo to typicky US wau shock mod a x-krát opakovanie toho istého. Zmenila sa aj dramatizácia hudby. Dobré je si porovnať prvú sériu a trebárs dvadsiatu, čo je rozdiel asi 17 rokov. Jablká a hrušky. Asi 200x sme počuli na čo sa používa letový zapisovač dát a záznam zvuku z kokpitu. Sledujeme rutinu vyšetrovateľov, ktorých "nečakane" napadne, aby si pozreli iné dôkazy alebo vypočuli pásky. Dokonca nikomu nevadí, keď kreslia fixkou po obrazovkách monitorov. Je tu niekto s takou poruchou, žeby si čarbal po svojom televízore alebo monitore svojho počítača? Jedine že ste Daniel Jackson zo StarGate :) Prvá epizóda Unlocking Disaster je mementom pre všetkých. Je neuveriteľné do akého svetla to dalo tých neskorších povestných erudovaných a čestných vyšetrovateľov, ktorí sú už neskoršími hrdinami a hlavnými protagonistami tohto seriálu. Bol to čierny deň pre NTSB aj pre Boeing. Neúnavní boj rodičov obete skončil úspechom. Takto začína tento seriál. Jedna pikoška - v tomto seriáli ako keby schválne opomínali fakt, že skoro každé letisko na svete má za koncom dráhy brzdiace siete a pieskové brázdy. Už v roku 1972 malo každé druhé letisko túto výbavu. V epizóde Deadly Discussions ide o jednu z príčin havárie, práve stav brzdiacej siete, ale nič také tam neodznie. ()

Když na palubě vypukne požár (2003) (S01E06) 

Vynimocna epizoda. Aj interpretovanim, pretoze o par epizod sa nas caka studio a sami komparz. Zaroven nam tu nikto nevysvetluje, na co sluzi zapisovac letovych dat ci zaznamnik hlasu. Tu je mozno 90% obsahu priamo z realneho vysetrovania + rozhovory zainteresovanych osob z ich sukromia. Tu sa aj dozvedame, kolko stoji take vysetrovanie. To sa uz v neskorsich seriach nedozvieme. Zaroven nemame ponatia, kolko stoji a kto plati vysetrovacie urady, ak si ich niekto prizve k spolupraci. Myslite, ze tak ochotne nejaky urad nabehne do cudzej krajiny? To iste laboratorne analyzy. 4,5 roka vysetrovania a 40 milionov USD. Vynimocne bolo aj to, ako zbierali fragmenty lietadla. Tradicne zbieranie by im trvalo roky. Vrak sa rozpadol na milion casti. Velke kusy vylovili co najskor. Zaistili si teda pouzitie vodneho vysavaca a obsah potom precerpali do rezervoara a mohli triedit. A vyplatilo sa to. ()

Muž, který přežil svou smrt (2005) (S02E01) 

Čo dodať. Neuveriteľné veci sa stali skutočnosťou. Koordinácia a sila posádky bola kľúčová. Preto aj musia byť piloti neustále pripútaní. Po tomto seriáli na 99% nikdy nesadnem do lietadla. Každá blbosť môže byť osudná. Vtáky v motore, odpad na dráhe, zlá pneumatika, únava materiálu, chybná súčiastka, zaseknuté riadenie, výpadok prístrojov.. Výkon ko-pilota bol bezprecedentný, doslova skúška ohňom. Len som si nevšimol, či im chýbali kyslíkové masky pre pilotov, lebo v dramatizácii ju nemal nasadenú. V tejto epizóde ešte vidieť aká bola štruktúra tohto seriálu, vyšetrovatelia sú na scéne až v poslednej tretine, 2/3 obsahu je priebeh letu a rozhovory. ()

S tajfunem v patách (2012) (S12E03) 

Pri takychto serialoch skor clovek komentuje obsah ako prevedenie. Co sa tyka bezpecnosti letiska a vinnika nehody, tak je zaujimave, ze v takom neprajnom prostredi letisko nepouziva infracervene kamery, ktore by jasne aj z veze ukazali, kde lietadlo je. A to plati aj o hmle a comkolvek inom. Je fakt, ze tabulu s oznacenim drahy bolo vidiet. Ale fakt, ze odstavena draha bola osvietena, tak to bola chyba cislo jedna. Navyse letisko dokonca nemalo ani pozemny radar, ako keby boli na rovinke a mali slnecno 10 mesiacov v roku. Ako ale vidiet, ide to sledovat automaticky aj bez IR systemov, ako pocujeme v zavere epizody. ()

Zlověstné ticho (2016) (S16E01) 

Niečo podobné ako lietadlo duchov S04E10. Blbé takto zomrieť iba preto, že prvým úkonom nebolo nasadenie kyslíkových masiek pre pilotov. Všetci nielen omdleli, ale zomreli z nedostatku kyslíka počas letu. Ešteže neboli pri vedomí, keď zomreli. Nič sa ale nehovorilo o kyslíku pre pasažierov. Trochu bizarne vyznie hodnotenie hlasového záznamníka, že bolo na ňom iba 30 minút poplašných signálov až do nárazu. Čo na ňom už mohlo byť, keď posádka bola dávno mŕtva. ()

Smrtící nedbalost (2017) (S17E09) 

Zvlastne je, ze tento serial vobec nespomina brzdiace siete na konci drah. Tento bezny atribut na lietadlovych lodiach ako keby naschval absentoval na pozemnych letiskach. Ale nie je to pravda. Nie je na to ani dovod. Vedeli ste, ze az 90% vsetkych letisk na svete ich maju a dokonca nou bolo vybavane kazde druhe letisko uz od roku 1972? Aj toto letisko ju malo. Z nejakeho nejasneho dovodu ju tato epizoda vobec nespomina, pritom islo o dolezity bod v zaverecnej sprave, preco lietadlo nezastavilo. Bola poskodena, zle udrziavana a slaba. Lietadlo nou presla ako nic a roztrhlo ju. Dalsou zvlastnostou je fakt, ze absentuje pieskova brazda. Aj to je dalsi bezpecnostny atribut letisk. Na konci drah nie su iba svetla, anteny alebo pokosena trava ako sa v tomto seriali viac menej prezentuje. ()

Reklama

Reklama