Reklama

Reklama

V roce 1980 v Texasu vzrůstá kriminalita a obchod s drogami. Na jeden takový nepovedený obchod narazí Llewenyl Moss, který díky tomu přijde k pěknému balíku peněz. O tyto peníze má však zájem i někdo další... V Texasu se píše rok 1980 a Ed Tom Bell běduje nad zvyšující se kriminalitou ve svém revíru, kde stejně jako jeho otec dělá šerifa. Llewenyl Moss, který je na lovu, náhodou objeví místo, kde došlo k drogové předávce, která se však zvrtla. Moss najde několik mrtvých mužů a psů, ale také zraněného Mexičana, který prosí o vodu. Moss mu ji nedá a vypraví se dál od místa po krvavých stopách. Po chvíli narazí na dalšího mrtvého muže, který má u sebe kufřík plný peněz. Moss peníze vezme a vrátí se domů. Jeho svědomí mu ale nedá spát, a tak se vrátí na místo, aby dal zraněnému Mexičanovi napít. Ten nejenže je již mrtvý, ale na místo činu přijedou dva muži a začnou po něm střílet. Mossovi se podaří uprchnout a dostat se zpět domů, kde poručí své ženě, aby jela za svou matkou. Sám se pak vydá do motelu, kde ukryje kufřík ve ventilační šachtě svého pokoje. Na vypátrání peněz je najat zásadový zabiják Anton Chigurh, který neváhá zabít mladého zástupce šerifa, jen aby se dostal z cely. Při úprku zastaví muže v dodávce, kterého zastřelí, aby si mohl vzít jeho auto. Později se na místě činu setká se svými šéfy. Mossův vůz zde zůstal, díky čemuž Chigurh zjistí Mossovu identitu. Když přijede prohledat jeho dům, on už tam ale není. Moss přijíždí taxíkem do motelu a všimne si, že v jeho pokoji někdo byl. Pronajme si proto další pokoj, který je větrací šachtou propojen s jeho původním pokojem. Čeho si Moss nevšiml, je to, že mezi penězi je ukryto sledovací zařízení a díky němu se podaří Chigurhovi Mosse opět vypátrat. Po příjezdu do motelu Chigurh zjistí, že v Mossově pokoji se ukrývá skupina Mexičanů, kteří na Mosse čekají. Všechny je pozabíjí a Mossovi se mezitím podaří i s penězi uprchnout. Nejde mu do hlavy, jak ho mohl Chigurh vypátrat, a tak prohledá kufřík a objeví sledovací zařízení. Je ovšem pozdě, jelikož Chigurh ho opět našel. Strhne se přestřelka, při které jsou oba zraněni. Moss utíká přes hranice do Mexika. Po cestě zahodí kufr i s penězi do keře na břehu řeky Rio Grande a nechá se v Mexiku ošetřit. Mezitím je na získání peněz a také odstranění Chigurha, který za sebou nechává moc nápadnou spoušť, najat jiný zabiják, Carson Wells. Tomu se podaří Mosse vypátrat a nabídnout mu pomoc. Zjistí také, kde je kufřík plný peněz. Večer je ale ve svém hotelu zabit Chigurhem zrovna ve chvíli, kdy mu Moss volá. Telefon zvedne Chigurh a řekne Mossovi, že pokud mu přinese kufřík s penězi, nezabije jeho ženu, i když jeho zabije tak či tak. Moss jeho nabídku zamítne. Okamžitě volá své ženě Carle, které řekne, že se sejdou v motelu v El Pasu, kde jí chce předat peníze, skrýt ji do bezpečí a poté zabít Chigurha. Carla, která se zatím při schůzce s šerifem dozvěděla, že jejímu muži hrozí velké nebezpečí, šerifovi zavolá a řekne mu polohu Mosse. Zatímco telefonuje, její matka nevědomky prozradí Mossovu polohu skupině Mexičanů. Když Bell přijíždí do motelu, slyší výstřely a vidí ujíždět auto. Když přiběhne na místo činu, najde Mosse mrtvého v kaluži krve... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (1 602)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Snímek je především masterclass v budování napětí. S dialogy se neplýtvá a dostatek prostoru je věnovaný neustále přítomné hrozbě jménem Anton Chigurh. Nekompromisní zabiják se leckdy vyžívá ve znepokojivě rozvleklých a vyprázdněných dialozích, jindy dokáže zaútočit zcela nečekaně. Kreace Javiera Bardema se zařadila mezi nejvýraznější filmové záporáky nejen kvůli nezaměnitelně odpudivému účesu, ale i díky vcelku věrnému vykreslení psychopatické osobnosti. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Atmosféricky mrazivý, plýživo tichý, chladne drsný, coenovsky osobitý thriller, ktorý sa vo finále tvári ako veľké umenie a divák mu to ochotne žerie. Coenovci sa po zopár komediálnych úletoch vracajú tam, kde ich mám najradšej. V teenage veku ma v nočných morách prenasledoval Michael Myers, dnes to bude zabiják Javiera Bardema. A nezachráni ma pred ním ani šerif Tommy Lee Jones. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Geniální Coenovský thriller coby variace klasického westernu, drsných thrillerů 70. let a dramat s etickým rozměrem, příliš sofistikované a po formální stránce dokonalé dílo. Už ten příznačný začátek - postsynchron s monologem šerifa vzpomínajícího na staré dobré časy se statickými celky příznakové jižanské krajiny, které svou délkou nutí k zpozornění a akcentují vyřčené... Coenové rozehrávají svou typickou fabulační hru, tentokráte ale jakoby navážno, s hlubokým dopadem převážně podprahového sdělení - ty obrazy tichého, obyčejného zabíjení jakoby měly vyvolávat aluze na Takové normální zabijáky, Javier Bardem však dává svému přirozenému zabíjení ještě nový rozměr - rozměr zásadovosti, zvrhlého etického kontextu a jakési obskurní čestnosti (je to jeden z nejlépe zahraných psychopatů, které jsem kdy viděl...), nese v sobě navíc ještě rozměr osudovosti; Josh Brolin zase v roli vietnamského veterána a zapomenutého svářeče dává vzpomenout na hrdiny westernů, vizuálně však jakoby tento cowboy vypadl z thrillerů 70. let, jejichž drsná atmosféra se prolíná celým filmem. Opačným nosným prvkem je stárnoucí šerif Tommyho Lee Jonese, který není sto vyrovnat se s uspěchanou a stále se zdrsňující dobou a nostalgicky se uchyluje k mýtu o starých dobrých časech (který je ovšem pouze chimérou, jak zazní přímo ve filmu). Typická generační propast, o čemž by mohli své povědět všichni stárnoucí učitelé a obecně staří lidé, kteří již světu a době svých vnuků nerozumějí... V tomhle zmítání je trocha existenciálna, trocha predestinace a zacházení s náhodou, Coenové hodně zvláštně pracují s příběhovou linií, záměrně narušují kontinuální strukturu vyprávění a nechávají diváka jednak na pochybách, proč co která postava udělala (motivační provázání je mnohdy hodně nezřetelné) a někdy záměrně uhnou linii příběhu zcela nečekaným směrem (bouračka, události v motelu v El Pasu...), je to taková hra s divákem (pro bratry Coeny hodně typická). Jejich film je plný toho nejbrutálnějšího násilí, ale vyznění je vlastně zcela opačné - latentně přítomný vypravěč ústy dosluhujících mužů zákona odsuzuje zvrhlou dobu (i když je otázkou, zda dříve nebyla ještě zvrhlejší...). V dnešním filmovém světě je až neskutečné, že se tvůrci ve svém vyprávění obejdou takřka úplně bez filmové hudby... To nejlépe svědčí o síle a přesvědčivosti snímku... Snímku o současné Americe, která se neliší příliš od té pionýrské...Poklona tomu mýtickému světu a jeho mužské podstatě...která je ovšem až příliš často vykoupena krví... ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Velmi výjimečně píšu komentář úplně mimo projekci. V kroužku VANISHING POINT, nedávného HELL OR HIGH WATER, nebo třeba svým způsobem i takových DEVIL’s REJECTS, je pro mě tohle možná ta nej filmová "Americana" vůbec - tvrdý jižanský charaktery, SUPER herci, New Mexico/ Texas magie, přímočará (a zároveň těžce přesahová) lovecká story. A od 2007 si vždycky moc rád zopakuju, přičemž nic nenudí ani nechybí. Nadčasovost a královská Coenovka. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„A potom?“ – „Potom som sa zobudil.“ Prejsť sa krajinou, v ktorej kojoty Mexičanov nežerú, nepotreboval ani tak starnúci, mierne samoľúby kovboj Tommy Lee Jones a dokonca ani zaujímavý Josh Brolin, ktorému to načas nakoplo polozabitú kariéru. Potrebovali to najmä bratia Coenovci, dávny zjav nezávislej americkej scény (Fargo), ktorí sa k slovu v posledných rokoch prihlásili niekedy viac (PÄŤ LUPIČOV A STARÁ DÁMA) a niekedy menej (NEZNESITEĽNÁ KRUTOSŤ), ale nikdy nie naplno. TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH je nielen ich veľkým návratom, ale predovšetkým strhujúcou kombináciou extra napínavého trileru, psychologickej hitchcockovskej drámy a strhujúceho moderného westernu s vyhrotenými emóciami, zaujímavými hereckými výkonmi (vrátane Woodyho Harrelsona a Kelly Macdonald), dokonalo budovanou atmosférou, inteligentnými dialógmi a hláškami ("Aký je nebezpečný?" - "Nebezpečný v porovnaní s čím? S morovou epidémiou?) a famóznym, miestami až nechutne mrazivým (pokec s predavačom) výkonom šialeného Španiela Javiera „odinakadiaľ“ Bardema. Kino Považan NMnV 2008 ()

Galerie (37)

Zajímavosti (58)

  • O roli Mosse měli Joel a Ethan Coenové jasnou představu. Ztvárnit ji měl skutečný Texasan. Josh Brolin skutečně vyrůstal na texaském ranči a inspirací pro jeho roli byli charaktery chlapů, mezi kterými vyrůstal. (Rodriguez)
  • Název lékárny „Mike Zoss Pharmacy“, do které vstoupí zabiják Anton Chigurh (Javier Bardem) po podpálení auta, je odkazem na skutečnou minneapoliskou lékárnu „Mike Zoss Drugs“, ve které Joel a Ethan Coenové rádi trávili v dětství volný čas. Dokonce i svoji produkční filmovou společnost si nazvali „Mike Zoss Productions“. (POMO)
  • Texaské město Marfa, kde se také natáčelo, je známé nejen jako oblíbené místo pro filmaře, ale také jako místo se záhadným úkazem, tzv. "světly z Marfy". V pustině se objevují různě barevná světla jakoby v dálce jedoucích aut, která různě mizí a zase se objevují. Úkaz nebyl s jistotou vysvětlen. Jeden z možných výkladů je, že se jedná atmosférický jev. (Kirman)

Související novinky

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

13.06.2023

Uznávaný spisovatel, scenárista a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu Cormac McCarthy zemřel ve věku 89 let. Smutnou zprávu potvrdil jeho syn John McCarthy. Slavný autor měl na svědomí tak zásadní… (více)

Rambo bude párat Mexičany

Rambo bude párat Mexičany

24.06.2014

Vietnamský veterán John Rambo ještě nevytrhnul svůj poslední ohryzek. Od filmového debutu akční legendy uplynulo 32 let a opět se před námi začíná rýsovat její páté dobrodružství. Na relativně… (více)

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

02.06.2014

Denis Villeneuve se v poslední době blýskl dramatem Zmizení a mysteriózní hříčkou Nepřítel, jeho další film tedy nebudí zrovna malá očekávání. Na co se máme začít těšit? Kanadský režisér se rozhodl… (více)

Reklama

Reklama