Režie:
J.A. BayonaScénář:
Sergio G. SánchezKamera:
Óscar FauraHudba:
Fernando VelázquezHrají:
Belén Rueda, Fernando Cayo, Geraldine Chaplin, Mabel Rivera, Edgar Vivar, Roger Príncep, Andrés Gertrúdix, Montserrat Carulla, Óscar CasasVOD (1)
Obsahy(2)
Mrtvé děti si chtějí hrát... Laura vyrůstala v sirotčinci na mořském pobřeží a po třiceti letech se spolu s manželem a synem vrací do míst dětství. Ráda by znovu otevřela opuštěný ústav jako domov pro postižené děti. Její syn se však na novém místě začíná chovat zvláštně a Laura se pomalu přesvědčuje, že starý dům má své hrůzostrašné tajemství, o kterém neměla ani potuchy! (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (968)
Ducharsky horor, ktory do vycerpaneho podzanru vlial novu krv a to napriek tomu, ze dejovo ani v najmensom neprekvapi. Jeho sila je hlavne v konkretnych , velmi originalnych mrazivych scenach, ktore nam pripomenu, ako velmi sme sa pri ducharskych hororoch bali v casoch, ked slavne kusy ako Kruh, alebo Ti druhy este neboli niekolkonasobne vykradnute a sparodovane. A to sa ceni. Dost mozne, ze sa teraz dockame dalsej vlny ducharskych hororov, ktore nam to zasa na nejaku dobu znechutia. (7/10) ()
Sirotcinec vo mne vyvolaval podobne pocity, ako aj film TI DRUZI (2001) s Nicole Kidman, ale mal asi len 2 nevyhody. Bud sa mi thriller Ti druzi pacil viac, alebo ma neskory cas po 23:00 unavoval natolko, ze to nedokazal zachranit ani dobry mysteriozny scenar rovnako od spanielskeho rezisera, ako aj Ti druzi. Urcite dam Sirotcincu niekedy druhu sancu, avsak zatial zostavam pri troch hviezdickach... 25.12.2009 ______ Belén Rueda - (Laura) +++ Fernando Cayo - (Carlos) +++ Roger Príncep - (Simón) +++ Mabel Rivera - (Pilar) +++ Montserrat Carulla - (Benigna) +++ Andrés Gertrúdix - (Enrique) +++ Edgar Vivar - (Profesor Leo Bálaban) +++ Geraldine Chaplin - (Aurora) +++ Produkcia: Guillermo del Toro +++ Hudba: Fernando Velázquez +++ ()
Tradiční lekačky (především bába Tutovka vs. dodávka 0:1), audiovizuální holomráz na zádech při seanci s médiem, či "Cukr, káva, limonáda" scéna s akutním nebezpečím divákova postolicování.. Je toho hodně, co solidní duchařský thriller El Orfanato může nabídnout, ovšem díky své kolísavé atmosféře a šablonovité pyrenejské formě pro mě zůstane jen s přídomkem "další v řadě". Spoiler: Pokud mají rodiče velký dům a ztratí se jim (v něm!) dítě, měli by každý jeho kout prohledat nejméně stokrát, jinak si to dítě ani nezaslouží.. ()
Sirotčinec je velmi napínavý a strašidelný film a toto si dokáže udržet po celou dobu. Problém mám s tím, že vztahy a citové vazby členů rodiny mi připadaly nedotažené. Tím pádem mi místy postava např. Laury připadala jako hysterka z béčkového hororu, která je ve filmu jenom proto, aby bylo koho strašit. Zrovna tak jsem úplně nerozuměl motivacím staré/mladé vychovatelky. Takže kdyby byly motivace a chování postav uvěřitelnější a pochopitelnější, uvažoval bych o plném hodnocení. ()
Atmosferický duchařský thriller/horor odkazující až někam k temným původním folklórním pohádkám, které byly přirozeně strašidelné a hororové. Mystérium prokletého domu chytře ohraničuje příznačné uzavřené prostředí, kde je od začátku přítomno neviditelné tajemství, které chce býti odhaleno. Za vyzdvižení stojí (s pohádkou propojující) princip hry zajímavě použitý ve struktuře příběhu, obdobně jako motiv pohádkové knihy Petera Pana, který (stejně jako postavy ve filmu) odmítá zestárnout. Šikovně jsou proti sobě postavena i paradigmata racionálního přístupu k realitě a paradigma připouštějící existenci nadpřirozena (jejich stěžejní střet předznamenává i nejsilnější scénu filmu - médium vydávající se kontaktovat druhou stranu, geniálně zaranžované v metazáběrech kamer, kdy se tým pokouší tento kontakt multimediálně dokumentovat...). Ve filmu byly použity podobné kamerové rastry, jaké bývají ve filmech Guillerma del Tora, který určitě ne náhodu tenhle snímek produkoval. Obrazovost a symbolickou hloubku jeho filmů sice El Orfanato nemá, na to mu schází del Torava mýtotvorná fantasie, ale svou funkci (tedy uchvátit divákovu pozornost a napnout ho mnohdy až k nevydržení) určitě splňuje dokonale. Mám rád španělskou a obecně hispánskou kinematografii a ani El Orfanato (Sirotčinec) mne nezklamalo... ()
Galerie (47)
Zajímavosti (21)
- Sergio G. Sánchez napsal scénář již v roce 1996. V roce 2004 se dostal do rukou J.A. Bayony, který poté oslovil svého přítele Guillerma del Tora, aby mu pomohl film produkovat. (Kulmon)
- Film si odbyl premiéru na festivalu v Cannes, kde se mu poté dostalo desetiminutového potlesku ve stoje. (Šakalík)
- Jeden ze sirotků se jmenuje Guillermo (Óscar Lara), což je jasný odkaz na producenta Guillerma del Tora. (HellFire)
Reklama