poster

Carrie

  • USA

    Carrie

  • slovenský

    Carrie

    (festivalový název)

Horor / Drama / Thriller

USA, 1976, 98 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    *****

    Je docela těžké posoudit, jestli by se můj koment měl číst před zhlédnutím filmu (pokud tedy již z předlohy nemáte tucha, o co vlastně půjde): nejsem si totiž úplně jistá, zda je lepší psát s vědomím, že všem je ten hlavní dějový zvrat uprostřed filmu stejně známý a zároveň tak případnému neznalci vyzmizíkovat jedno z hlavních negativ filmu, nebo zvrat radši zasklít a připravit tak nejednomu při sledování možná i malé nepříjemné překvapení. Volím první možnost, varováni jste byli, jak se s tím poperete, záleží už na vás. Pozitivem a zároveň faktem, na který by mohl snímek u diváka s Kingovou knihou neobeznámeným fatálně narazit, je, že celou první hodinu absolutně nic nenaznačuje nadcházející katastrofu. Naprostou většinu filmu je „Carrie“ rádoby obyčejným, přesto brilantně natočeným školským filmem, který pro jednoho může znamenat nesnesitelnou nudu, kterou lze docela dobře chápat, poněvadž snímek zdánlivě k ničemu nesměřuje (přičemž čtenáře knihy tento dovedně skrývaný klid před bouří a vykreslení nitra křehké hlavní hrdinky naopak přibíjí do židle). Obrat v poslední třetině, kdy se Carrie mění v hrozivé monstrum, se pak i se svým důrazem na její telekinetické schopnosti může jevit už jako naprostý blábol. A označení horor i když se dobrou hodinu s žádným přímým hororovým prvkem nesetkáme, pokud vezmeme v potaz, o čem vlastně de Palma vypráví, z jistého úhlu pohledy se díváme na horor celou dobu – jestliže jsme tedy ochotni akceptovat skutečnost, že TENHLE horor je vlastně pouze a jen Carriin život. Do klasického hororového žánru film přechází teprve tehdy, kdy se Carrie konečně vzpírá útlaku a začne své pocity velice excentrickým způsobem „dávat najevo“. V de Palmově podání snímek citlivě zrcadlí Carriinu rozervanou duši a to mu dává na rozdíl od efektně líbivé předlohy skutečnou hloubku – i po závěrečné mrazivé hororové masáži, ve vás stále bude pulzovat neodbytná myšlenka, jak je to celé vlastně neuvěřitelně smutné a bolestivé. Carrie je předkládána jako překrásná a osudově nepochopená bytost a i během její apokalyptické cesty je vidno, že vlastně není nikým jiným než opuštěným a vystrašeným dítětem. De Palma podřizuje Carriinu vnímání svého okolí veškerou techniku a dle toho vypadá například i vizuální stránka: úžasně snímaná taneční scéna zachycující Carrie na vrcholu štěstí, výrazná hloubka obrazu a jeho efektní dělení, kříž kreslený ve vzduchu nožem, úchvatně dekadentní kompozice, kdy bělmo Carriiných vykulených očí přímo řve ze zakrváceného obličeje, či vyhublá postava Spacekové zlité krví zvolna kráčející na pozadí hořící tělocvičny dokazují, jak moc je ten příběh vizuální a že dojem, který vyvolává mlčenlivá dívka od hlavy až k patě vymáchaná v prasečí krvi, slovy adekvátně popsat nejde. Příběh nepostrádá ani symbolickou rovinu, nejvíce patrnou v případě matčina posledního extempore, kdy žena případným způsobem ztělesňuje vše, co Carrie na svém životě miluje a hnusí si zároveň. Vhodně pozměněný závěr a mrazivá poslední scéna jen podtrhují tragiku celého incidentu. „Carrie Whitova se smaží v pekle“ a matčin Ježíš se na to jen útrpně dívá.(13.5.2006)

  • T2
    ****

    Rozpočet $1,8miliónaTržby USA $33,800,000Tržby Celosvetovo $35,000,000║ Po príbehovej stránke je to jednoduché priamočiare ale za to zas to nemá žiadne zbytočné momentky čo by brzdili dej, takže to pekne odsýpa a hlavne je to prehľadné. Taktiež je technická stránka zvládnutá, moment strachu a úzkosti slušne dosiahnutý, a zaujímavé je akou drsnou úlohou tu začína kariéru John Travolta. /70%/(27.12.2008)

  • novoten
    ****

    King mě zmrazil tím, jak bez jakýchkoli náznaků citu nebo porozumění popoháněl Carrie vstříc velkolepému finále, do jejích myšlenek nakukoval jenom občas a všechno zabalil do téměř až dokumentární formy. De Palma s Cohenem na to jdou přesně opačně. Z Carrie se stává nadpozemská bytost, nepatřící do nelítostného a cynického světa kolem ní. Její pocity, ať už je to zloba, údiv nebo radost, jsou hlavním hybatelem příběhu, který díky brilantní formě povyšuje příběh téměř na poselství. Předloha i adaptace jsou tak nakonec dost rozdílné, přesto si moji oblibu získaly z přehledem. 85%(6.9.2008)

  • EdaS

    V Carrie se šťastně protl De Palmův hitchcockovsky vynalézavý režijní styl s působivým Kingovým příběhem. Režisér zde prázdně neexhibuje jako v některých jeho následujících snímcích a hledá nejen nejefektnější, ale i nejefektivnější způsob vyprávění. Vyloženou výhrou bylo i obsazení Sissy Spacek, která vypadá, jako by se pro roli Carrie narodila. Na pasáž z maturitního plesu by mohl být i Hitchcock hrdý.(27.1.2007)

  • Houdini
    ***

    Oscar 2 nominace: Herečka HR - Sissy Spacek, Herečka VR - Piper Laurie(31.3.2004)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace