poster

Carrie

  • USA

    Carrie

Horor / Drama / Thriller

USA, 1976, 98 min

Režie:

Brian De Palma

Předloha:

Stephen King (kniha)

Scénář:

Lawrence D. Cohen

Kamera:

Mario Tosi

Hudba:

Pino Donaggio

Střih:

Paul Hirsch
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    „Modlím sa, aby ste našla Ježiša.“ Tam, kde sa Kingova knižná prvotina topila v mori pseudo dokumentárnej žurnalistiky (mňa strašne nudila, kebyže knižky hodnotím rovnakým spôsobom ako filmy, čo odmietam, dal by som Kingovmu knižnému debutu ledva 40%), tam perfekcionistický Brian De Palma víťazí brilantnou technickou stránkou (kamera, hudba, strih, efekty, jeho milované „rozdelenie plátna“), kvalitným hereckým obsadením (obidve Whiteové boli nominované na Oscara) a výborným budovaním napínavej atmosféry (do prasknutia nervov predlžovaná scéna „pohľad na vedro s prasačou krvou“), ktorá vrcholí totálnou deštrukciou. Z čajového stredoškolského príbehu dokázal režisér vyťažiť niekoľko pôsobivých, ale i vtipných a dojemných scén. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/955/(28.10.2007)

  • zelvopyr
    ***

    Hrozná slabina filmu byl scénář, což je s tak silnou románovou předlohou (která ve světě literatury přinesla něco nového) tak nějak celkem katastrofa. Jakoby bylo osekané vše, co by nutilo k nějakému přemýšlení -- které bylo o Cariině mimoňství, vyřazení (se) z normálních vztahů, postupné předpřipravování na dějový zlom, napovídání, spoilerování v ději, abyste se těšili, tušili a byli napnuti... Co se týče hereckých výkonů -- špičková liga Sissy Spacek, mizerný okresní přebor ostatních. Smutné...(30.10.2011)

  • kiddo
    *****

    Je docela těžké posoudit, jestli by se můj koment měl číst před zhlédnutím filmu (pokud tedy již z předlohy nemáte tucha, o co vlastně půjde): nejsem si totiž úplně jistá, zda je lepší psát s vědomím, že všem je ten hlavní dějový zvrat uprostřed filmu stejně známý a zároveň tak případnému neznalci vyzmizíkovat jedno z hlavních negativ filmu, nebo zvrat radši zasklít a připravit tak nejednomu při sledování možná i malé nepříjemné překvapení. Volím první možnost, varováni jste byli, jak se s tím poperete, záleží už na vás. Pozitivem a zároveň faktem, na který by mohl snímek u diváka s Kingovou knihou neobeznámeným fatálně narazit, je, že celou první hodinu absolutně nic nenaznačuje nadcházející katastrofu. Naprostou většinu filmu je „Carrie“ rádoby obyčejným, přesto brilantně natočeným školským filmem, který pro jednoho může znamenat nesnesitelnou nudu, kterou lze docela dobře chápat, poněvadž snímek zdánlivě k ničemu nesměřuje (přičemž čtenáře knihy tento dovedně skrývaný klid před bouří a vykreslení nitra křehké hlavní hrdinky naopak přibíjí do židle). Obrat v poslední třetině, kdy se Carrie mění v hrozivé monstrum, se pak i se svým důrazem na její telekinetické schopnosti může jevit už jako naprostý blábol. A označení horor i když se dobrou hodinu s žádným přímým hororovým prvkem nesetkáme, pokud vezmeme v potaz, o čem vlastně de Palma vypráví, z jistého úhlu pohledy se díváme na horor celou dobu – jestliže jsme tedy ochotni akceptovat skutečnost, že TENHLE horor je vlastně pouze a jen Carriin život. Do klasického hororového žánru film přechází teprve tehdy, kdy se Carrie konečně vzpírá útlaku a začne své pocity velice excentrickým způsobem „dávat najevo“. V de Palmově podání snímek citlivě zrcadlí Carriinu rozervanou duši a to mu dává na rozdíl od efektně líbivé předlohy skutečnou hloubku – i po závěrečné mrazivé hororové masáži, ve vás stále bude pulzovat neodbytná myšlenka, jak je to celé vlastně neuvěřitelně smutné a bolestivé. Carrie je předkládána jako překrásná a osudově nepochopená bytost a i během její apokalyptické cesty je vidno, že vlastně není nikým jiným než opuštěným a vystrašeným dítětem. De Palma podřizuje Carriinu vnímání svého okolí veškerou techniku a dle toho vypadá například i vizuální stránka: úžasně snímaná taneční scéna zachycující Carrie na vrcholu štěstí, výrazná hloubka obrazu a jeho efektní dělení, kříž kreslený ve vzduchu nožem, úchvatně dekadentní kompozice, kdy bělmo Carriiných vykulených očí přímo řve ze zakrváceného obličeje, či vyhublá postava Spacekové zlité krví zvolna kráčející na pozadí hořící tělocvičny dokazují, jak moc je ten příběh vizuální a že dojem, který vyvolává mlčenlivá dívka od hlavy až k patě vymáchaná v prasečí krvi, slovy adekvátně popsat nejde. Příběh nepostrádá ani symbolickou rovinu, nejvíce patrnou v případě matčina posledního extempore, kdy žena případným způsobem ztělesňuje vše, co Carrie na svém životě miluje a hnusí si zároveň. Vhodně pozměněný závěr a mrazivá poslední scéna jen podtrhují tragiku celého incidentu. „Carrie Whitova se smaží v pekle“ a matčin Ježíš se na to jen útrpně dívá.(13.5.2006)

  • Anthony
    **

    Hororová klasika? Spíš velké zklamání. Nebál jsem se ani trochu (a chtěl jsem), Spaceková mě nezaujala a De Palma (kterého mám jinak dost rád) mě zklamal. Nuda nuda šeď šeď.(7.6.2003)

  • Galadriel
    ***

    Geniální hororový závěr a fantastický výkon Sissy Spacek, nicméně největší hrůza na mě šla z fanaticky náboženské matky. Mohlo to být drama terorizované dívky s lehkým dotekem nadpřirozena, ale určité pasáže a ke konci i spousta krve pro mě tuhle zajímavou a pečlivě budovanou atmosféru značně zabily. Je to škoda, protože takovéhle horory už se dneska netočí a přitom stačilo udělat jen pár změn ve scénáři a slintala bych hororovým blahem.(24.9.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace