Reklama

Reklama

Každý den na svobodě znamená malý zázrak. Válečné drama o židovské partyzánské jednotce bratří Bielských... Když v červnu 1941 vtrhla německá armáda na území dnešního Běloruska, zvláštní komanda s místní policií pronásledovala židovské obyvatele a docházelo přitom k ničivým pogromům. Bratři Bielští dokázali zachránit více než dvanáct set Židů před deportací do koncentračních táborů. V hlubokých hvozdech Nalibockého pralesa poskytli pronásledovaným židovským uprchlíkům útočiště v lesní vesničce, které se přezdívalo lesní Jeruzalém a stalo se jediným svobodným místem na okupovaném území. V lesním táboře postupně vytvořili jednu z největších židovských partyzánských skupin, která dokázala úspěšně čelit nacistickým okupantům. Přirozeným vůdcem oddílu se stal Tuvia, jeho horkokrevný bratr Zuš se kvůli osobním sporům připojil k Rudé armádě. Do dějin druhé světové války se však zapsali jako hrdinové, jejichž příběh dokládá, že i Židé dokázali aktivně bojovat proti nacistům. V hlavních rolích sourozenců Bielských se představili hvězdní herci Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zuš) a Jamie Bell (Asael). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (738)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z komentářů je znát, že někteří filmoví fanoušci by se radši dívali na Ramba anebo na Ozerovovy velkofilmy plné gigantických válečných scén, kde hrdinní sovětští vojáci drtí německé divize ve velkém stylu. Mně ale přijde Zwickův film jako sice nikoliv špičková, nicméně sympatická nadprůměrná podívaná, která důstojně a bez hrubých zkreslení zprostředkovává hodně temné období 2. světové války, tedy běloruskou genocidu. Ony se totiž masakry nevyhly ani nežidovskému obyvatelstvu, takže ještě několik desítek let po konci 2. světové války byl počet obyvatel Běloruska výrazně nižší než před válkou. Zwick se dobře umí pohybovat mezi komerční žánrovou podívanou a filmem s uměleckým přesahem. Pokud jde o poměr válečných scén, nemám s tím, že výraznou část filmu obsahují dialogy a popis přežívání židovských utečenců v běloruských lesích, žádný problém. Ve skutečnosti Zwick spíš nadsazuje, drtivou většinu akcí této partyzánské skupiny tvořilo obstarávání proviantu, protože s sebou narozdíl od jiných skupin měli výrazné množství žen a starých lidí. Scénář sice nedosahuje té syrovosti, jaká nejspíš odpovídala realitě lidí přežívajících v šílených podmínkách, ale to se ani od mainstreamového filmu podobného ražení čekat nedá. Jediné, co mi výrazněji vadilo, byly ušlechtilé fráze z úst šéfa tábora a takové to šustění papírem v dialozích obecně, což nakonec stojí film jednu hvězdičku. Pokud jde o Daniela Craiga, hraje, jak už je u něj zvykem, velmi dobře, nicméně typově mi tak úplně do své role nesedl. Zato Liev Schreiber se do postavy svého partyzána a mstitele vtělil dokonale. Celkový dojem: 80 %. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Druhá svetová vojna a jej kruté stránky ponúkajú množstvo príbehov, ktoré stoja za kvalitné spracovanie a príbeh bratov Bielskich je bezpodmienečne jeden z nich. Vôbec jeden z prvých filmov, ktorý si berie na mušku zobrazenie partizánskych skupín a odbojov, ktoré sú aj v našich končinách nemenej známe. Edward Zwick potvrdil svoj štýl, znova si vybral film, ktorého príbeh a dej čelí zložitej a komplikovanej historickej, politickej, sociálnej a morálnej situácii, ale znova to zvláda s prehľadom. Netlačí na bezhlavú akciu a ani sa prvoplánovým útokom nesnaží zaútočiť na divákove city. Všetko plynie s úžasným tempom, postupne sa rozvíja skvelý dramatický príbeh, ktorému dopomáha miestami skvelá vojnová akcia a dusná atmosféra komplikovaného partizánskeho života na hranici smrti. Lepších hercov som si ani nemohol priať, Craig a Schreiber si herecky rozumeli ako skutoční bratia a ostatní ich dopĺňali s vysokým štandardom. Lesné lokácie sú prehľadne nasnímané, prehľadný je aj dej, no to už nie je tak celkom kladný faktor. Trošku komplikovanejší príbeh a hlavne menej prehľadný záver by som určite uvítal viac. Nedostalo ma to na lopatky tak, ako tvorcovia dúfali. 85%. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Příčí se mi dát nižší hodnocení filmu s tematikou židovského pogromu (tuhle temnou stránku historie lidstva je potřeba si připomínat a za každý takový film jsem rád), ale co mi zbývá, když Zwickův autorský přístup dokázal zabít i takhle silný námět. Mám na mysli zejména typický hollywoodský trademark „na poslední chvíli“, zde zastoupený závěrečným spásným útokem na tank, který celý zážitek poslal spolehlivé do kopru. Proboha, koho tohle ohrané a stokrát viděné klišé ještě baví? Hollywood si zase šupácky hrál na vojáčky, s tvrzením „pravdivý příběh“ ať mě nekrmí a Zwick by potřeboval zlískat záda sedmiramenným svícnem. Herci, hudba a atmosféra běloruských hvozdů (potažmo litevských, kde se film točil) skoro bez chyby. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Povinnost mi velí promluvit v jedné důležité věci, neboť vidím, že spousta diváků filmu doslova a do písmene naletěla, poněvadž v něm spatřuje příběh z druhé světové války, který vypráví reálné osudy odboje bratří Bielských v běloruských lesích. To ale není pravda, o ničem takovém ten film není. Ve skutečně je o Americe. Je to jen další návodný oblbovák manipulující lidmi: 1, Craig jako Mojžíš vedený Bohem není nic jiného než Bush – a stejně jako u bývalého prezidenta i u Craiga je v určitých momentech děje zpochybňována jeho velitelská úloha. 2, Antisemitismus v Odporu je pochopitelně metaforou rasismu v Americe. Ve filmu je důsledně naznačeno, že ani k Němcům se není možné chovat hrubě, a pokud se tak děje, tak jedině v případě onoho záporáka, který je u konce Craigem - jakýmsi bdícím strážcem společenské normy (nikoliv individualitu) - zastřelen. Němci totiž ve filmu zastupují americké minority, Rusové rasisty v americké společnosti a židé utlačované barevné menšiny (lze si kupř. všimnout, že Rusové proti Němcům ve filmu nebojují, naopak se v inkriminované momentě stáhnou). I proto film takřka nevěnuje Němcům pozornost a nevybírá si z jejich řad žádného výrazného padoucha. Jde o to, tolerovat minority, nikoliv je vyhladit. Závěrečné shledání obou bratrů rozhodně není happy endem v pravém slova smyslu setkání odloučených, ale apelem na rovnostářství – vyléčený kontra-revolucionář a rasista Zus Bielski se setkává se svým, k menšinám už od počátku tolerantním bratrem Craigem (při lynči dovlečeného Němce sleduje Craig s nelibostí chování neurvalé odbojářské komunity). 3, Zákaz dítěte, strach z těhotenství a hrozba následné exkomunikace z komunity je pak odkaz na interrupci, další věčné téma Ameriky. 4, Spousta záběrů na stojící dav, který přihlíží pasivně dění, to jsme pak my - takový morální kyvadlo, který za nás ale vychyluje systém. Tiší soudci americké společnosti, kterou film de facto zúžil na mikrokosmos odborářské komunity (takové konservativně smýšlející americké maloměsto), ale filmu to v rozletu v žádném případě nevadí – dostane se na lásku, drama, akci, gender i politiku. Komické je pak oslovování různých typů diváků. Ryze mužský štěk „Descartes počítá se subjektivní povahou zkušenosti“ následuje ani ne deset sekund po vyznávání lásky. 5, Problematická role intelektuála, který není schopen zatlouct hřebík, pak koresponduje se způsobem, jak se uchopuje v Americe akademismus. Na rozdíl od básnících Němců a přestylizovaných Francouzů jedou pragmatičtí Američani v ryze utilitárním módu. 6, Ten umí to a ten zas toto, jak říkával Werich s Fričem, a i v odboji se každý musí přičinit svým dílem – hodinář dává do kupy porouchané zbraně, ženy loupou brambory a studentka múzických umění (Craigova stará) se úspěšně přeorientovala na děvkaření a medicínu. Ovšem pohádkám ideologické podbarvení nikdy příliš neublížilo, vždyť sociální rovnostářství a zdůraznění cti chudoby k české pohádce odedávna patří. Jenže Odpor, pokud dobře vidím, pohádkou není. Je to výchovná příručka. Nezapomínejme, že vynález filmu byl determinován ideologickou poptávkou. Automatismus fotografického obrazu a obecně i konstrukce fotoaparátu a filmové kamery vycházejí z touhy vytvářet perspektivu, v níž by všechny potenciální anomálie byly jednou provždy napraveny. () (méně) (více)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Otázka, která mi nedá spát, zní: jak jsem vůbec mohl od režiséra filmů Poslední samuraj nebo Krvavý diamant čekat i po několika vlažných recenzích něco jiného, než téměř dokonalý divácký zážitek? Tohle jsou totiž jasné čtyři hvězdičky, i kdybych měl hodnotit jen skvělé herecké výkony tří hlavních charakterů! Atmosférou mi Odpor hodně připomínal několik pozdějších epizod skvělého seriálu Bratrstvo neohrožených, kdy se skupinka vyděšených vojáků ukrývá v zasněžených neprostupných lesích. Dívat se na tento snímek pak byl podobný zážitek, jako když si pustíte váš oblíbený film, o kterém víte, že se v něm pořád něco děje, a proto jej tak milujete. Doslova od první minuty jsem byl uchvácen; film nemá jedinou slabší chvilku, při které bych si přál přepnout ovladačem na další dějství. Akční scény Edward Zwick stále ještě umí, stejně jako vmísit do takto živého filmu prvky dramatu. Partizánských scén si sice moc neužijeme, ale to rozhodně navadí, protože asi největším kladem filmu je Daniel Craig, který opět dokazuje, že právem patří mezi nejsledovanější herce současnosti. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (24)

  • Některé z místností musely být natřeny speciálním nátěrem na ochranu stěn před poškozením falešnou krví. (šerminator)
  • Alternativní úvodní scénou mělo být představení starého Tuvia, kterého hraje Daniel Craig v make-upu, a jeho syna v dnešním New Yorku. Scéna byla natočena, ale režisér Edward Zwick ji vystřihnul. Důvodem byl, pocit, že to bylo "příliš milé" ve srovnání s realismem a brutalitou zbytku filmu. (šerminator)
  • V závěrečném boji použil pro krytí bitevního pole Tuvia Bielski (Daniel Craig) německý lehký pěchotní kulomet MG-34 zvaný též Spandau, ráže 7.92x57 mm Mauser. Stejný typ byl lafetován i na veži německého tanku, který se této bitvy účastnil. (c.tucker)

Související novinky

Neeson a Fiennes jsou bohové

Neeson a Fiennes jsou bohové

10.04.2009

Chris Columbus svou řeckými mýty inspirovanou fantasy Percy Jackson and the Lightning Thief natlakoval zvučnými jmény. Louis Leterrier nechce s remakem Souboje titánů zůstat pozadu. Na pozadí… (více)

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

04.03.2009

Edward Zwick je prostě smolař. Točí kvalitní filmy, které mají zároveň i značný divácký potenciál, ale přesto z různých důvodů (většinou mizerná propagace) nakonec propadnou. Krvavý diamant… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Zlaté glóby 2009

Zlaté glóby 2009

12.01.2009

Slavnostní ceremoniál vyhlášení a předávání Zlatých glóbů pořádaný Asociací hollywoodských zahraničních novinářů je za námi a na nás je, abychom si to zrekapitovali. V oblasti filmu se stal jasným… (více)

Reklama

Reklama