Kamera:
Emmanuel LubezkiHudba:
Carter BurwellHrají:
George Clooney, John Malkovich, Tilda Swinton, Frances McDormand, Brad Pitt, Richard Jenkins, J.K. Simmons, David Rasche, Olek Krupa, Jeffrey DeMunn (více)Obsahy(2)
Agent CIA Osborne Cox (John Malkovich) se od nadřízených dozví, že už s ním nepočítají. Kvůli problémům s pitím má přejít na ministerstvo zahraničí. Je rozčarován a rozhodne se, že napíše memoáry. Doma to také nemá lehké. Paní Coxová ho totiž podvádí s bývalým osobním strážcem Harrym Pfarrerem (George Clooney) a je rozhodnuta rozvést se a Osborna oškubat. Jenže netuší, že má Harry milenek vícero. Včetně manželky… Paní Coxová se obrátí na rozvodového právníka. Slíbí, že zjistí stav Osbornova konta. Kdosi z jeho kanceláře stáhne obsah Osbornova počítače na CD. (Omylem včetně jeho rozepsaných memoárů.) Disk se ocitne ve skříňce v posilovně, kam chodí právníkova sekretářka cvičit. A co čert nechtěl – narazí na něj vykutálení pracovníci posilovny – mladíček Chad Feldheimer (Brad Pitt) a Linda Litzkeová (Frances McDormand). Zavětří, že by mohli přijít k velkým penězům. Jsou „špionážními kecy“, jak CD Chad nazývá, přímo očarováni a plánují je za tučné výkupné vrátit Osbornovi. Ten však vůbec netuší, že mu někdo ukradl memoáry, a tak Chada posílá k šípku. Linda je ale žena činu, která chce peníze na své vytoužené plastické operace. Proto Chada pošle na ruskou ambasádu, aby tu „špionážní kecy“ prodal. Rusové jsou z nich mírně řečeno v šoku a dávají si čas na rozmyšlenou. Mezitím se Chad rozhodne zjistit o Osbornovi více… (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 438)
Bizarní charaktery, které jen tak někde neuvidíte, mají tváře známých hereckých es. Už tohle samo o sobě dělá z Burn After Reading povedený film. Jenže ono to není všechno. Tenhle snímek totiž disponuje i naprosto šíleným příběhem, který nemůže jen tak někoho nechat chladného. Ta konfrontace CIA a partičky šílenců jejichž osudy se až nečekaně nereálně propletou je vážně k popukání. ()
Soubor trotlů z tělocvičny, paranoiků, nervních alkoholiků a ledových krav v završení Coenovic Trilogy of Idiots (předchozí Bratříčku, kde jsi? a Nesnesitelná krutost), které celou dobu díky té spoustě hluchých míst a nedostatku pro bratry typického absurdního humoru jako by nevědělo, kterým směrem se vlastně vydat. Já jsem to vzal jako takovou normální každodenní kauzu americké zpravodajské služby, z které je potřeba si vzít ponaučení a po zhlédnutí spálit s vědomím, že sníh minnesotského Farga pod tím žárem jistojistě neroztaje. „Report back to me when it makes sense..“ ()
Harcovníci Coeni natočili film, který bych spíše než v žánru protřelým profíkům připisoval neohrabaným začátečníkům, jejichž černohumorná krimi groteska je i přes pár skutečně vtipných a originálních momentů značně rozháraná a v několika ohledech silně nedotažená. Pocit absence zásadního děje a nijaké invence ze strany Coenů smyly nakonec jen libově zkažené a bizarní figury, navíc v podání výborných herců, naprosto užívajících si své volnosti. ()
U mňa asi najslabšia coenovka vôbec. Nezaujímavá zápletka, nezaujímavé postavy, bez humoru, bez napätia, bez gradácie. Scenár akoby napísali nejakí začiatočníci, ktorí sa snažia napodobňovať Coenovcov. Réžia je bez jediného nápadu (možno až na tú nečekanú "lebečnú explóziu"). Malkovich hrá Malkovicha (pri zhruba treťom malkovichovskom záchvate zúrivosti som si vravel, že už stačilo, ale prišlo ich ešte ďalších asi sedem), Tilda Swinton hrá (ako vždy) Tildu Swinton, Clooney je nudný, Pittovi nikto nevysvetlil, že to afektované blbnutie nie je vtipné, ale trápne. Keďže Tahle země... je u mňa dokonalé dielo, o to viac som sklamaný týmto nefungujúcim nepodarkom, ktorý len dokazuje, že židovskí bratia by sa radšej mali venovať svojej vážnejšej línii, pretože v tej odľahčenej už nemajú čo ponúknuť. ()
Jaroslav Hašek kdysi líčil, jak psal povídku, kterou potřeboval co nejrychleji předat vydavateli, a nevěděl jak ji zakončit. Obrátil se tedy na přátele o radu a ti mu řekli, ať to tam všechno pomlátí sekerou a jde s nimi do hospody. Protože se mu opravdu chtělo jít do hospody, nechal své postavy opravdu pomlátit sekerou a spěchal na tah. Netuším, kam to táhlo Coeny, ale mám pocit, že tenhle snímek šili příliš horkou jehlou. Námět je atraktivní a přišli i s řadou zajímavých postav, jenže nedokázali jejich potenciál využít ani zdaleka tak, jak by si zasluhovaly. Je to nedotažené a nevyrovnané, byť je nutné zdůraznit, že určitě nejde o v jádru špatný film. Snímek disponuje půvabnými momenty, kdy např. Frances McDormand trpce říká, že by se jako herečka se svou postavou a obličejem neuživila a v Hollywoodu by se jí vysmáli, a kdykoliv se na plátně objeví George Clooney nebo Brad Pitt, je vidět, že berou své postavy jako parodii svého hereckého typu a svých obvyklých hrdinů, kteří je proslavili. Co je to všechno platné, když řada scén je zakončena nevýrazně a filmu vůbec chybí takový ten prvek komplexnosti a preciznosti, který Coeny proslavil. Není to zkrátka film ve stylu Muže, který nebyl, Farga nebo, pokud budeme bavit o komediích bratrů Coenových, pak Bratříčku, kde jsi. Celkový dojem: 60 %. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (19)
- Číslo "114" na domě Harryho Pfarrera (George Clooney) odkazuje na film Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu (1964). (Karlos80)
- Film byl již šestou spoluprací bratrů Joela Coena a Ethana Coena s Frances McDormand (Linda Litzke) a třetí s Georgem Clooneym (Harry Pfarrer). Pro George Clooneyho jde současně o čtvrtou spolupráci s Bradem Pittem. (Chrustyn)
- První film bratrů Joela a Ethana Coena od Millerovy křižovatky (1990), který nenasnímal kameraman Roger Deakins, protože byl zaneprázdněný natáčením snímku Nouzový východ (2008). (HellFire)
Reklama