Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film „El paso“ diváka zavede do kotle vášní, emocí a živelnosti. Režisér Zdeněk Tyc se po úspěšných „Smradech“ už podruhé vrací do světa Romů, který v nás zpravidla vzbuzuje strach a rozpaky, přestože o něm vlastně vůbec nic nevíme… „El paso“ je inspirováno skutečným osudem romské vdovy, matky devíti dětí. Filmová rodina Horváthových má dětí sedm. Příběh začíná okamžikem nečekané, tragické smrti otce. Matka Věra najednou stojí sama proti úřadům, odhodlaná udržet svou početnou rodinu pohromadě za každou cenu, jenže zoufale nepřipravená. Sociální odbor dává k soudu žádost na odebrání jejích dětí a následné svěření do ústavní péče. Ze dne na den jsou vystěhováni na periferii do sociálního bytu o jedné místnosti. Případ Věra versus město se dostane k mladé, ambiciózní advokátce. Svět Romů nezná a ani ji příliš nezajímá, celou kauzu bere zpočátku jako odrazový můstek své začínající kariéry. Navzdory svým předsudkům, nepochopení a občas i samotné Věře, která blonďatou advokátku zpočátku odmítá vpustit do svého světa, případ nevzdá. Naštěstí není sama, kdo stojí na straně rodiny proti většině. Je tady ještě lehce nepraktický, ovšem o to pro svou práci zapálenější, kurátor Kochta. Jeho snaha pomoci Horváthovým je přiživována také ryze soukromým zájmem o atraktivní advokátku…

„El paso“ nekončí happy endem, jen jeho příslibem. Bez lakování na růžovo nabízí pozitivní příklad. A také čas na přemýšlení, zda být Romem opravdu znamená být vinen. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Subjektivně lepší film než Smradi, velmi konkrétně pojmenovávající zásadní problémy romské komunity a také našeho "skvělého" sociálního a byrokratického systému. Herectví neherců samozřejmě není vždy stoprocentní, ale není ani vysloveně špatné, ostatní herecké výkony velmi slušné, atmosféra zcela stoprocentní. Je znát, že film vznikal s nadšením, naléhavostí a že chce cosi podstatného sdělit... Ještě poznámka k tomu autu a jízdám bez motoru: Domnívám se, že to je určitá metafora, která chce vyjádřit, že svou obtížnou situaci Romové nezvládnou sami, a že jim prostě musíme pomoci. Pokud jim pomůžeme, jedině pokud jim pomůžeme, tak se to podaří. Pokud je to tak, tak jde o hezkou "pravdoláskařskou" myšlenku, kterou osobně i docela rád podepíšu ;o) Celkový dojem 75% Zajímavé komentáře: Radek99 Komentáře na přesdržku: Malarkey, paascha ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film o Romech do hodin občanské výchovy. 1) Netuším, zdali jsou Romové takoví, jak tu jsou zobrazeni, ale pokud ano, pak budoucnost vzájemných vztahů nevidím dobře. 2) V hollywoodském podání bych viděl dvě možné koncepce. Buď by film hýřil pozitivním myšlením, hodní a nepochopení Cikáni by vysoudili milióny a za ně si koupili původní byt anebo naopak v černém sociálním dramatu by nepoučitelní Cikáni klesli až na dno společenského bahna a skončili na ulici potažmo ve vězení. Hbití scénářopisci by rozvedli i náznaky účelového jednání ze strany "magi srátu" a vytvořili nesporně úspěšný politický thriller s Cikány jako oběťmi a sociálním odborem jako převodní pákou zlovolných zájmů v pozadí stojících budoucích majitelů nemovitosti. Ale Zdeněk Tyc vytvořil film veskrze český, lehce úsměvný, lehce tragický, politicky i lidsky korektní, který asi nikoho neurazí, ale bohužel také nikoho nezvedne ze židle. 3) A přitom by mohl...Herecké výkony romské rodiny překypují přesvědčivostí, děti jsou k sežrání autentické, zejména dospívající syn (no abych si ho nevšiml, že), matka je nejvýraznější a jedinou opravdovou a plnokrevnou postavou filmu, ostatní jsou spíše jenom typové charakteristiky. 4) Přesto však budoucnost filmu vidím v promítání s následnou diskusí v hodinách občanské výchovy. Nic víc, nic méně. Sorry, pane Tyci. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Tyc a Romská otázka podruhé. Tentokrát nesledujeme silný příběh prověřený dvojím tématem Romů a adopce jako ve Smradech, ale jen klasickou selanku na téma "chceme jim ještě pomoci?". V dalších letech se hledalo mnoho cest ven, cest až kamsi, ale výsledek se stále nedostavil. El Paso je možná trochu zajímavější tím, že vedle té slovutné samoživitelky a jejích dětí se motá poměrně zajímavá směska postav, které nejsou karikami, ale jen obyčejnými lidmi. Logicky ani od Rybové nebo Prachaře nemusíme čekat žádnou zvláštní hloubku, ale minimálně obstáli v souboji s Javorským, Matáskem a Barešem. ()

DDT 

všechny recenze uživatele

Obsah i formu tentokrát pominu (podobně jako u všech českých filmů poslední doby jsem měl většinu času pocit, že se dívám na nudnou televizní inscenaci), ale musím zmínit herce, které jsem tentokrát vůbec "nerozdejchal". A to kompletně všechny herecké výkony. Romské role ještě jakžtakž ujdou, asi to s neherci prostě líp nešlo, ovšem "profesionálové" hodně nemile překvapili. Tak falešný "herecký koncert" jsem dlouho neviděl. Lindě Rybové jsem ve filmu nevěřil ani slovo, její právnička se chovala a vypadala spíš jako manekýnka, ale ještě mnohem horší byl "rozverný terénní pracovník" Davida Prachaře. Škoda že se u nás nedávají nějaké herecké anticeny, už bych měl letos prvního kandidáta. Ovšem ostatní herci také nezaostávají, obzvlášť "komiksové karikatury" - Vladimír Javorský, David Matásek nebo "dámy ze sociálky". Nevím jestli to Zdeněk Tyc s herci neumí nebo byl scénář tak špatný, že to nešlo "uhrát", výsledek je každopádně tristní. El Paso není sice taková hrůza jako "Už", ale nic, co byste museli vidět podruhé. Ani poprvé. ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Hodnotím El Paso a připadám si tak trochu jako dobrácký kantor, jenž nechce snaživého, ale nepříliš nadaného žáčka odradit špatnou známkou od dalšího počínání. Zdeňku, přivírám obě oči a dávám vám za tři s přáním, nechť se vám příště podaří natočit něco nápaditějšího a objevnějšího. Vždyť jste nám o těch Romech neprozradil nic, co bychom o nich už dávno nevěděli. A teď mi raději zmizte z dohledu a doslechu nebo si to s tím hodnocením rozmyslím! ()

Galerie (65)

Zajímavosti (2)

  • Film získal roku 2009 zvláštní ocenění na festivalu českých filmů Finále v Plzni v kategorii nejlepší celovečerní film. (JoranProvenzano)
  • Hlavní hrdinku filmu ztvárňuje Irena Horváthová, která je zpěvačkou skupiny Gulo Čar a před kamerou stála v tomto filmu poprvé. (Pumiiix)

Reklama

Reklama