Režie:
Eva SadkováScénář:
Eva SadkováKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Václav ZahradníkHrají:
Radovan Lukavský, Karel Houska, Václav Mareš, Veronika Freimanová, Petr Štěpánek, Radka Fidlerová, Rostislav Novák st., Věra Kubánková, Miroslav Středa, Věra Vlčková, Věra Tichánková (více)Obsahy(1)
Fait divers neboli případ z černé kroniky. Tak bývá ve francouzských novinách nadepsán sloupek se senzačními událostmi dne. Francouzsky píšící Belgičan Georges Simenon jich po svém příchodu do Paříže v roce 1922 napsal denně tucty. Elévská novinářská praxe v redakcích mnoha listů a časopisů mu poskytla dobrou školu pro spisovatelskou budoucnost. Naučil se působivě zachytit atmosféru zločinu, vystihnout několika tahy povahokresbu zúčastněných osob a navíc si mohl motivy jednotlivých zločinů ukládat v paměti, aby se jimi později inspiroval při psaní detektivek. První z nich napsal ještě před svými třicátými narozeninami. Dalších sto šedesát titulů vydával v přibližně dvouměsíčních intervalech až do svých sedmdesátin. Ročně průměrně pět až šest titulů. Televizní adaptace vznikla na motivy novely, která je asi mnoha čtenářům povědomá: příběh záhadné rodiny pařížského továrníka Lachauma, umocněný sugestivní atmosférou starého měšťanského domu zaplněného přepychem a tajemstvím zločinu, po němž komisař usilovně pátrá? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (14)
Zpočátku to vypadá jako slušná detektivka, ale čím víc se to blíží ke konci, tím je děj víc a víc nudný a zápletka degraduje až k naprosté blbosti. Ani kvalitní herecké obsazení nemá šanci udělat dobrý film z něčeho, co postrádá smysluplně se vyvíjející děj a závěrečnou pointu. ()
Zajímavá krimi "maigretovského stylu".. :-) ()
Václav Zahradník se nadmíru nechal inspirovat francouzskou filmovou hudbou především z let šedesátých. Ale ani to nedodalo inscenaci punc opravdovosti. Herecké výkony byly, až na výjimky, značně ochotnické. ()
Ke cti této inscenaci slouží herecké výkony - kromě R. Lukavského a pohledné V. Freimanové herecky exceluje například Věra Tichánková. Atmosféra celkem ujde, ovšem pokus o jakési dekadentní "kapitalistické" prostředí jednoznačně selhává a chvílemi upadá do vyložené trapnosti - příkladem je "lesbický" bar a tamní osazenstvo - interiérem a rádoby "západní" hudbou počínaje a tanečními kreacemi "amazonek" konče. Simenonův román "Maigret a neochotní svědkové" se dočkal již několika televizních ztvárnění, ale tohle bude sotva patřit mezi ta nejzdařilejší. Za tři s hodně odřenýma ušima... ()
Nevím proč, přišlo mi to takové odtažité. Z toho domu hrůzy jsem pocit stísněnosti neměl, ale měl jsem mít (Simenon všechny své romány staví především na atmosféře místa a psychologické drobnokresbě), Maigret v podání Lukavského je takový rozšafný chlápek, který na rozdíl od předlohy pije především čaj, a ne kalvados nebo kmínku, a žel ani hercům moc nevěřím. Celé mi to přišlo, jakože posmetali herce, kteří zrovna měli náhodou volno, hodili je do jedné hromady, ale chemie mezi nimi moc nefunguje a vlastně ani sami ti herci své role nějak moc neprožívají. Akorát na rok 1983 docela odvážné zobrazit lesbický bar, ale to je tak jediné. ()
Tradičně výtečný Lukavský v roli vyšetřovatele, solidně obsazené vedlejší role, zkušená režisérka Sadková - a naprosto tupá detektivní zápletka. Jako výplň nicméně slušné. ()
....slušne spracovaný námet autora komisára Maigreta....Radovan Lukavský ako vyšetrovateľ presvedčivý....reálie tv v rámci možností slušné.....aj keď ten námet značne "kostrbatý" tj málo reálny.... ()
Logiku inscenace ztraci v samém počátku, kdy komisař odjíždí na dovolenou a najednou případ vyšetřuje... Nicméně Lukavský inscenaci utáhl ... ()
Hrubě televizní adaptace a televizní look, dlouhé, ukecané, bez napětí, překvapení a něčeho zajímavého. Tohle se moc nepovedlo. ()
Televizní film je opět třeba posuzovat v kontextu doby vzniku. Jistě nebylo snadné do programu ČST zařadit detektivku odehrávající se v Paříži. Proto bylo také třeba náležitě vykreslit zdejší reálie - zahnívající kapitalistický rod, lesbický bar, touha po penězích. A tak máme možnost vidět panoptikum roztodivných figurek - šviháka P. Štěpánka (jehož bratr v té době působil ve Svobodné Evropě), V. Freimanovou v nejlepší formě, roztomilého úchyláka M. Středu, až za hrob věrnou V. Tichánkovou a další. Všechny ovšem převyšuje excelentní Radovan Lukavský. Zajímavě natočená detektivka určitě stojí za shlédnutí. ()
Televizni studiova zalezitost se spolehlivym Lukavskym, ktera od zacatku do konce postupne ubira na tempu a ke konci uplne ztraci dech. Trosku ten styl - vrah se prizna sam, protoze jinak bychom se nedozili konce... Spousta postav zbytecnych. Dobra Vlckova, a Kubankova mi trosicku pripominala Vasovou. Trosku.. :) Na druhou stranu jedna projekce neurazi, minimalne muzete videt Veroniku na praskach... :) 2+ ()
Československý televizní kriminální film podle námětu G. Simenona zabývající se vyšetřováním vraždy člena vážené rodiny Lachaumů. Nesourodé duo vyšetřovatelů v podání R. Lukavského a R. Nováka st. narazí hned na začátku na neochotu pozůstalých spolupracovat s kriminalisty. Pana Nováka jsem nemohl ihned rozpoznat, a přestože byl údajně v době natáčení závislý na alkoholu, jeho herecké vystoupení bylo poměrně příjemné a s panem Lukavský se dobře doplňoval. Zatímco vyšetřovatelé sbírají informace, vychází na povrch velké finanční problémy v jejich lahůdkářské firmě s dlouhou tradicí a podivné vztahy v rodině. Spoustu užitečných stop získali od Lachaumovi dcery V. Vlčkové, která nadobro opustila styky s rodinou, neboť jí nutili do nerovného sňatku kvůli penězům. Snímek mě velmi zaujal zejména díky závěrečnému retrospektivnímu pohledu na okolnosti a způsob vraždy. Dusivá atmosféra v izolované rodině vzpurných svědků byla zachycena též velmi působivě. Členy odtažité rodiny Lachaumovi tvořili otec K. Houska, matka V. Kubánková, zavražděný syn V. Mareš, druhý duševně nevyrovnaný syn M. Středa a Středova manželka V. Freimanová, jež byla do rodiny přijata pouze díky jejímu vysokému věnu. Součástí rodiny byla též neochotná služka V. Tichánková. V menší roli přítele V. Vlčkové a současně milence V. Freimanové se objevil fešák s knírkem v podání P. Štěpánka. Domnívám se, že režisérka E. Sadková natočila jeden ze svých nejlepších filmů, jemuž k nadprůměrnému hodnocení výrazně napomohl povedený dramatický závěr a mírně otevřený konec. ()
Jako všechny Simenonovy věci, které jsem kdysi zkoušel číst. Únavné výslechy bez jakéhokoli náznaku oživení. Mrtvo a zase mrtvo. Ani pan Lukavský tomu nepomohl. Ale tomu dám tu dvacítku. ()
Mrazivý film, vynikajicí herecký výkon pana Lukavského v roli policisty a Veroniky Freimanové, která v ústřední postavě, která je proti své vůli provdána rodiny zkrachovalých továrníků obývající strašidelný dům a jejíchž věno má jejich skomírající podnik zachránit, zjistí, že její muž není schopen splnění manželských povinností, začne románek s milencem a brzy otěhotní a chce opustit svůj dosavadní život, rodina však vymyslí plán, jak jí to překazit, buď to zemře ona, anebo se stane vrahem..v obou případech však vyhraje rodina. ()