Obsahy(1)
Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálů, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Krk hlavního protagonisty tohoto časosběrného dokumentu „zdobí“ anglicky nepřesně vytetovaný nápis „Fuck of people“. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (216)
Objekt (René) nie je iba radovou súčasťou autenticky natočeného dokumentu, je hlavným "rozhodcom", ktorý určuje pravidlá nie len svojej existencie ale aj celého príbehu, ktorým nám je sprostredkovaný. Iniciatíva a záujem Heleny T. sú nepopierateľné, s odstupom ale zato vytrvale pracuje na časovo sa vyvíjajúcom materiály, ktorý sa s nikým neserie a končí tzv. nijak. A ja úprimne píšem, tak to malo byť. Výpoveď viacnásobného väzňa (inteligenta) bez ohľadu na formu podania je okamihom na ktorý len ťažko v najbližšej dobe zabudnem. Zamýšľal som sa včera a činím tak aj dnes. Čo je predmetom? Osud človeka, ktorého nedokážem pochopiť a zároveň ma v určitom smere fascinuje. Neobdivujem ho, ani k nemu neprejavujem sympatie. Viem, šance dostával, márnil jednu za druhou (zapríčinil si za to vlastne sám), no môžem v klude napísať, že "vďaka" pomerom z ktorých pochádzal, mal na výber? Nie. Jeho občasne nezrozumiteľná artikulácia nepoteší ale to je on-René Plášil, bez obalu, prostredníctvom kamery poskytuje pohľad do duše, ktorý vyráža dych. Preto pocitu, že toto dlhodobé interview bolo fakt šokujúco-originálne a že neišlo o obyčajného kriminálnika sa nezbavím a ani sa zbaviť nechcem. ()
"René, ty jsi vážně pako!" Pozoruhodný dokument o člověku, kterého obvykle uvidíme jen krátce a zvenčí... a mezi sympaťáky ho nejspíš nezařadíme. René není hlupák, je pouhou černou ovcí, neschopnou zapojit se do jakéhokoliv společenského systému. Neustávající řeči o prohnilosti lidstva a podělaným životě v jeho podání místy vyznívají (spíše) úsměvně. Vězení mu nevadí, se svobodou neumí zacházet. Pointa s kamerou v závěru ho vystihuje nejlépe. René... René je prostě pako. 7/10 ()
Příběh Reného mě po některých epizodách z Manželských etud zaujal asi nejvíce. Možná proto, že se jako v jednom z malá dokumentů zaměřuje Třeštíková také na muže. Sledovat člověka, jak se z mladého recidivisty mění za dlouhá léta v base stává filosofující stárnoucí muž je prostě neskutečně zajímavé a pohled do Reného mysli dává určitý obrázek o lidech z okraje společnosti neschopných se zařadit mezi stádo pracujících ovcí... ()
Kouzlo tohoto dokumentu shrnuje jedna scéna, ve které se René Heleny zeptá, jestli ho má ráda, nebo jestli pro ní představuje jenom objekt zkoumání. A paní Třeštíková říká, že neví. V tom je veškerý paradox jejich vztahu - vztahu noblesní dámy a špinávého sprostého buřiče - ze kterého vyplývá zajímavost snímku. Nakolik můžeme Renému věřit? Máme ho obdivovat nebo zatracovat? Jak mu pomoct? Paní Třeštíková neví. Co vy? ()
Z několika desetiletí poskládaný příběh Reného, který jako by nepatřil do této společnosti. Doba v dokumentu plyne sledováním televize, hlavně Zpráv a voleb prezidentů. Také událostmi 11. září 2001 a Sametovou revolucí. René však na světě není šťastný, ať je zrovna na svobodě nebo v kriminále, stále tápe. V kriminále má vlastně jakous takous jistotu, takže se tam cítí nejlíp. Nakonec vykrade byt samotné režisérce a poté jí nevrátí drahou kameru i s natočeným záznamem. ()
Galerie (7)
Photo © Aerofilms
Zajímavosti (1)
- Helena Třeštíková vyhrála v anketě nejlepší dokument roku 1.místo na předávání Evropských filmových cen 2008. (ulikman)
Reklama