Reklama

Reklama

VOD (1)

V rádiu hraje Jefferson Airplane, píše se rok 1967 a Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg), profesor fyziky na klidné univerzitě na Středozápadu se právě dozvěděl, že ho jeho žena Judith (Sari Lennick) opouští. Zamilovala se do jednoho z jeho okázalejších známých, Sye Ablemana (Fred Melamed), který na ni působí rozhodněji než nesmělý Larry. V bytě s nimi bydlí jeho věčně nezaměstnaný bratr Arthur (Richard Kind), Larryho syn Danny (Aaron Wolff) je neustále v potížích a dcera Sarah (Jessica McManus) krade Larrymu peníze z peněženky a spoří na plastickou operaci. Anonym se ho snaží připravit o místo, jeden ze studentů ho uplácí a současně vydírá a sousedka odvedle ho mučí tím, že se opaluje nahá. Zoufalý Larry se vydá s prosbou o pomoc za třemi různými rabíny, aby mu pomohli vypořádat se s jeho problémy a stát se lepším člověkem. Seriózním mužem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (430)

viperblade 

všechny recenze uživatele

Upřímně, s bratry Coeny jsem na štíru. Jejich Tahle země není pro starý se mi zdála průměrná, Bratříčku, kde jsi? zase bez pardonu debilní, zato Lupiči paní domácí a Po přečtení spalte považuju za vynikající komedie, kterým k dokonalosti chyběl jen kousíček. A Seriózní muž se v mých očích řadí (bohužel) k Bratříčkovi. Protože celých 106 minut jsem se doslova nudil a ačkoliv jsem se snažil přijít na to, co by se mi na tom mělo líbit nebo proč tohle bylo nominováno na Oscara, na nic jsem nepřišel. Teda, s těmi Oscary jsem na to možná kápl, protože je známo, že v Hollywoodu je mnoho Židů a jak se zdá, ještě víc je jich v akademii… Ne, fakt nemám nic proti Židům, ale mám hodně věcí proti tomuto filmu. Co tohle vlastně mělo být? Tohle nudné nic? Sonda do života Žida, kterému se z ničeho nic posere život, on s tím nic nedělá a pak se to vyřeší samo a všichni jsou spokojeni (např. milencova smrtelná nehoda atd...) Co se mě týče, dávám tomu jedinou hvězdu za skvělou roli, kterou zde měl Simon Helberg (alias Wolowitz z The Big Bang Theory) která mě alespoň na chvíli vytrhla z letargie. Jinak jsem zde nenašel nic, co by mě donutilo k vyššímu hodnocení. P. S. A mnohem raději bych místo tohohle viděl v nominaci mnohem lepší The Last Station. Ale co já, obyčejný divák nadělám, že… ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Ovšem to se dá snadno vysvětlit. Příběh, jenž měl oscarovou nominaci za scénář a film roku, po divákovi žádá trochu zralosti, nikoli jen fanouškovskou lačnost po "dalších Coenech". Ostatně Seriózní muž se od "minulých Coenů" silně liší. Nemá jejich typickou zápletku, tedy amatéry zabředlé do zločinu, a navíc se odehrává na židovské půdě včetně prvků hebrejštiny a jidiš. Nicméně nesrozumitelnosti se není třeba bát, univerzálním jazykem Coenů totiž zůstává chytrý černočerný humor, kterému tu dali dosud snad nejhořčí, nejmoudřejší a nejméně efektní podobu.Seriózní muž začíná stylizovaným prologem ve stylu historického hororu, v němž se pojí duchařina se sekáčkem na led. Vlastní děj se pak odehrává v 60. letech, kam vtáhne skvělá hudba Cartera Burwella a ospalá nálada židovské školy, kde učitel zkoumá zázrak techniky – zabavené tranzistorové rádio. Vládne tu navenek vyrovnaný rytmus idylického předměstí – jenže hrdina, místní profesor v příznačném podání Michaela Stuhlbarga, se spokojeně jen tváří. A stojí ho to stále více sil. Vlastní děti ho přehlížejí, studenti vydírají, zkrachovalý bratr využívá a manželka mu zčistajasna oznámí, že odchází s jiným. ()

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Bratři Coenovi mají svůj styl. Co tento styl zahrnuje je hodně těžké napsat. V každém novém filmu jde o něco jiného, jiného od předchozí tvorby bratrské dvojice stejně jako od mainstreamové tvorby jako takové. A nejen to. Film samotný má dvě části, které se od sebe liší jako Jekyll a Hyde. Hlavní dějová linie je protkána židovskými narážkami, suchým a sarkastickým černým humorem a hlavně pomaličku sílící depresí hlavního hrdiny, který se však se vším statečně pere. A na úplně opačném konci stojí předtitulková sekvence, ve které se mísí humor s nepříjemnou a až děsivě klidnou atmosférou. Kdyby takto vypadal celý film, asi bych byl velmi spokojen. Poté se však na scéně objeví Larry a můj pocit už není tak skvělý. V novější filmografii bratrů, pokud chtějí diváky hlavně bavit, chybí od dob Big Lebowskiho ten správný humor. Naposledy jsem Coenovic závan pocítil u Bratříčku, kde jsi? (Tahle země není pro starý ten feeling neměl, i když šlo o setsakramentsky dobrý film). Bratrská dvojice by si měla vzpomenout, jaké točila filmy v minulosti. Nebo se vydat cestou té země, co není pro starý. Ale nic mezi tím. Více na etparadise. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Nekonvenčný Coenovci. A Serious man by som priradil k rovnakej zvláštnosti akou bol Barton Fink. Možno že s tým rozdielom, že A serious man pôsobí troška minimalisticky. Larry je smoliar. Smoliar s veľkým S. Hlavne preto, pretože nedokáže nič spraviť preto aby sa mal lepšie. Je ústupčivý, nerozhodný a po celý čas nechápe prečo práve on. Hľadá odpovede všade, kde sa dá, ale nikde ich nedostane. Len čo sa dostáva pred morálne a kariérne udalosti, ktorý celý paradox absurdít len viacej pomiešajú a neumožňujú mu zdolať akúkoľvek čo i len nepatrnú prekážku. Typický Coenovský koniec je jedinou črtou, ktorá robí z tohoto filmu Coenovské dielo. Vtipné vskuvky sú brané vážne a vážne zase vtipne. Je to zvláštne prepojenie všetkého čo by tento film mal mať a nemá, ale pritom je tak zvláštne pozerateľný, že pre fanúšikov nemôže byť sklamaným. Dokonca tam nieje žiadne sebakopírovanie a samoúčelnosť ako v predchádzajúcom Burn after reading. Rozhodne to nie je najlepší film, ktorý natočili, ale rovnako ako Barton Fink vám utkvie v pamäti práve preto, lebo ste čakali niečo iné. A kupodivu - a toto je na tomto filme to najlepšie - vám to vôbec vadiť nebude. Dokonca by som tvrdil, že si ho celkom užijete. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

Po předchozí černohumorné taškařici, do které Coenovi obsadili hvězdné herce a mně nezbývalo nic jiného, než se celou dobu válet smíchy po podlaze, dochází k obratu o 180 stupňů. Humor je zde sice opět přítomný, ale vyvolává spíš jenom letmé pousmání, příběh je totiž v podstatě vážný - looser, kterému se všechno sype pod rukama a on se s tím musí nějakým způsobem vyrovnat - a z předchozích snímků bratrského dua mi nejvíce připomněl Bartona Finka. Svou hutností, lehce absurdními scénami, jakýmsi vnitřním napětím, které ale nikdy nevytryskne na povrch a navíc bez absence gradace se A Serious Man pravděpodobně nestane diváckým hitem, ostatním ale poskytne námět na hodně dlouhé zamyšlení. Prozatím 4*, o zvýšení hodnocení se rozhodnu až po druhém zhlédnutí. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (6)

  • Když Larry nahlížel do archu se známkami během konce filmu, bylo poslední jméno Mary Zophres. Zophres je kostýmní návrhářka tohoto filmu. (c.tucker)
  • Rozpočet: 13 000 000 dolarů. (Saku)
  • Je nejasné do jakého roku byl film situován; Rabín Scott má v kanceláři kalendář roku 1967, ale výběry the Columbia House zmiňované Dickem Duttonem (Santanův "Abraxas" a Creedence Clearwater Revival's "Cosmo's Factory") byly vydány v roce 1970. (c.tucker)

Související novinky

OSCAR 2010 - výsledky

OSCAR 2010 - výsledky

08.03.2010

Většina filmových fanoušků bude nejspíš z “prohry” Avatara zklamaná. Není ovšem na škodu, že dala Akademie přednost filmu, který nejenže nebyl ani v nejmenším zamýšlený jako \"oscarový\", ale jeho… (více)

Reklama

Reklama