Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (CinemArt)
(více)Videa (15)
Recenze (665)
Velmi milé překvapení, já osobně Toma Hoopera považuji za rutinního režiséra, řemeslně vždy přesný, jasně jdoucí po cenách, ale vždy mi v jeho filmech chybí to něco navíc. Dánská dívka je vlastně úplně stejná, ale tentokrát mi to opravdu sedlo, v podstatě je to hodně ženský film, mužskému publiku bych ho doporučovala jen velice opatrně. Herecký projev Eddieho Redmaynea budete buď obdivovat, nebo úplně nenávidět. Pro mě je hlavní postavou filmu ta v podání vynikající Alicii Vikander, která dokázala z výborně napsané postavy vytěžit skutečně maximum. Od filmu jsem původně nečekala vůbec nic, ale jednalo se o příjemně strávených 120 minut. ()
Nie je to iba o hercoch. Redmayne je omračujúci, Vikanderovú by som s jej Gerdou zaradil medzi 5 najlepších hereckých výkonov vôbec; obaja patria medzi elitu svojej generácie, a čo spolu dokázali je famózne a neuveriteľné. Ale umelecké dielo spravil z Dánskeho dievčaťa až Tom Hooper. Ani si neviem predstaviť, koľko času, námahy a peňazí muselo stáť, aby každý záber vyzeral ako dokonale naaranžovaná dobová fotografia, aby každá kulisa, detail mali svoje miesto a význam (schválne sledujte interiéry; už len ta spálňa...), každý pohyb kamery, Kodaň, Paríž... Som si vedomý toho, že v inej produkcii by z tohoto scenára vznikol nudný, priemerný film, téma mi tiež nepríde nijak atraktívna, ale čo dokázali vykúzliť tí traja, by vytvorilo zaujímavý zážitok, aj keby dve hodiny rozprával o geometrii. Vo všetkých obrazoch. ()
Tak tahle nějak jsem si tenhle film představoval. Výpravu, příběh, herce, všechno tohle sedí skoro přesně. Kdybych to chtěl hodně zjednodušit, řekl bych sázka na jistotu. Není to na pět, ale na ty čtyři stačí bohatě. Nejen vzhledem k vyznění hlavní, herecké dvojice, ale také smutnnému osudu jedné, lidské duše, která je uvězněná v tom nesprávném těle. Vzpouzí se, bojuje, ale na ten správný konec, pro ní bohužel není ještě ta správná doba. ()
Když jsem se dostatečně nasmál nad verbalovým komentem, otřel poprskaný monitor a popadl dech, můžu něco napsat i já. Je to hrůza. Představa, že každý z nás má v sobě někoho jiného, kdo jen čeká, aby převzal váš pracně budovaný život, a vy netušíte, co ho povolá ze záhrobí, brrr, hrůza. U Einara to byly punčošky a jeho démon měl kun...byl samička. Uff, znovu hrůza, co když ten můj je třeba pes? Začnu se drbat hnátou za uchem, chcát na rohy, kadit se zvednutým ocasem na trávník a žrát to, co tam nechali jiní, stejně postižení? Nebo, nedej bože, je můj démon volič TOP 09 a já budu muset fandit Slávii, číst Sračkenbergovy bláboly a ještě jim tleskat? Fuj, až mrazí ()
Jsem rád za Dánskou dívku, že pro mě objevil skvělou herečku Alicii Vikander, která tomuto filmu vládne. Eddie Redmayne na mě po celou dobu působil trochu nepříjemným dojmem. Od začátku do konce se jenom stejně a divně šklebí a napodobuje pohyby. Nedokázal mě přesvědčit o tom, abych si neustále neříkal: "přestaň blbnout, máš tady dokonalou ženu, která tě vroucně miluje a ty děláš kraviny". Ale asi je to o tom, že se nedokážu dostatečně vcítit do jeho pocitů. Celý ten film stejně není až tak o přeměně, jako spíš o bezbřehé a neskutečně smutné lásce ze strany Gerdy. Snímku se na tomto podařilo vykřesat poměrně silné, i když pro mě celkem negativní, emoce. Dánská dívka v ničem jiném nejde do zajímavější hloubky a chápavost všech postav k dané problematice, s výjimkou doktorů a dvou agresorů, byla až zarážející a snímek tím tak ztratil hodně velkou dávku potenciální napínavosti, která se nabízí už z výběru námětu. ()
Galerie (111)
Zajímavosti (17)
- V mnoha scénách v Kodani je v dálce či nad hlavami herců patrné umístění elektrických pouličních lamp, které tu však byly nainstalovaný až v 70. letech. (hansel97)
- Sebastian Koch hraje skutečného Magnuse Hirschfelda, který si i zahrál ve slavném homosexuálním filmu Anders als die Andern (1919). (NinadeL)
- Charlize Theron byla první volbou na roli Gerdy Wegener, ale z výběru vypadla. Role byla poté nabídnuta Gwyneth Paltrow, která ale odmítla, aby mohla trávit více času se svou rodinou. Dalšími herečkami, o jejichž obsazení do role Gerdy tvůrci uvažovali, byla Marion Cotillard a Rachel Weisz. (Jocker94)
Reklama