poster

Dánská dívka

  • Velká Británie

    The Danish Girl

  • USA

    The Danish Girl

  • Dánsko

    Den Danske pige

  • Německo

    The Danish Girl

  • Slovensko

    Dánske dievča

Drama / Romantický / Životopisný

Velká Británie / Belgie / USA / Dánsko / Německo, 2015, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    ***

    Pozici jasného favorita Hooper neustál. Po veskrze přístupné Králově řeči a všemi emocemi přetékajících Bídnících vypráví další příběh člověka, k jehož pochopení je zapotřebí vstřícný krok. Tentokrát ale naráží, protože ho vypráví až příliš polopaticky. Chybí mu lehkost a hlavně moment překvapení, protože každý dějový zvrat je vidět dlouho dopředu. Často to nevadí, protože Alicia hraje jako o život a Eddie (byť opět snad až příliš specifický a téměř rušivý) fascinuje každým gestem. Jako celek na mě ale tahle Dívka mluví jazykem, kterým mi nic nového nesdělí.(3.2.2016)

  • castor
    ****

    „Jsem tvoje žena, vím o tobě všechno,“ upozornila svého muže malířka Gerda Wegenerová. Nevěděla. Jednou svého manžela, rovněž umělce a školní lásku, požádala, aby jí pózoval namísto modelky, která nepřišla. Oblékl si punčochy a už v nich rád zůstával. Dán Einar Wegener byl prvním člověkem, jenž roku 1930 prodělal operaci změny pohlaví. Rok nato zemřel ve svých 48 letech, už jako Lili Elbe. Průkopníky proměny představuje oscarový Tom Hooper, který si získal akademiky sebejistou Královou řečí (ač pro mě neosobní) a následně pro změnu mě blízkými Bídníky, kteří dokonale rozdělili diváckou obec. Právě v jejich případě se sešel i s Eddiem Redmaynem, který exceloval v (podle mnohých přeceňované humanistické) Teorii všeho, kde transformuje své tělo k nerozeznání od skutečného předobrazu. Tady příjemně šokuje podruhé. Ač se to mnohým asi nebude líbit, Brit, jehož postava našla odvahu opravit to, v čem příroda chybovala, si zaslouží další velké uznání. Snad i ten Oscar je výrazně blízko. Ano, jeho výkon je trochu jednostranný a mimikou a gesty se opakující, ale i tak je to silná herecká jízda. Redmayne navrch představuje ideál ženy daného období – spíš chlapecká postava s malým poprsím. Střídání štěstí, statečnosti a bezradnosti v tváři stále zajímavější Alicie Vikander je stejně výtečné jako výkon jejího „muže“, navíc její průkopnický duch zůstává inspirací pro dnešní transgenderové hnutí. Vikander srší energií, mění polohy, kamera se jí ráda věnuje. Ve finále pro mě film dvou polovin: první zajímavá, druhá lehce se opakující, na místě přešlapující. Scénář je málo dramatický, Hooper měl vykřesat víc emocí. Sečteno, podtrženo: Herecky na čtyři hvězdy, ne vždy jistý kormidelník Hooper si zaslouží spíš jen tři.(3.1.2016)

  • Dudek
    **

    Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci.(30.12.2015)

  • korbitch22
    ****

    Film, který bych si bez své ženy nikdy nepustil a ona by to ve finále byla opravdu škoda. Téma nemůže už být vzdálenější tomu, o co já se zajímám, protože pomatení hošani co se cítí býti ženami mě jaksi netankujou a i přes mírný odpor mě dokázal film opravdu vtáhnout a tomu řikám řežijní výkon, pokud vás téma filmu absolutně, ale absolutně nezajímá a přesto vás film nadchne, může se filmařský tým hodně poplácat po zádech (Zkrocenou horu ale stále vynechám).Když přejdu na chvilku k technickým věcem, tak není co vytknout, kostýmy, výprava, kamera, střih...naprosto precizní práce, ale především musím naprosto smeknout před Eddiem Redmaynem.Naprosto fascinující herecký výkon a ať se na mě nikdo nezlobí, DiCaprio se se svým idiotským Revenantem může jít bodnout, jestli měl někdo vyhrát Oscara za hlavní herecký výkon, tak 100% Eddie Redmayne.Jenže to by si akademici museli vyndat hlavy z prdele.Nikdy už se na ten film nepodívám, ale jako umělecké dílo je téměř bez chyby.Naprosto precizní filmařina, na téma které je mi na míle vzdálené.80%.(25.7.2016)

  • Xmilden
    ***

    Nebudu zase tolik přísný, ale faktem zůstává, že ze snímků, které dostávají oscarové nominace začíná páchnout pěkná zatuchlost. Většina z těchto filmů má několik styčných bodů: nadstandardní herecké výkony, nutnost transformace hlavní postavy, ne moc dráždivá hudba a dostatečně silné téma. Kód Enigmy mě nudil loni, letos mě pro změnu nudí Dánská dívka. Eddie Redmayne si zaslouží jednoznačně Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. 55%(5.3.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace