Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (666)
Asi si ten film zaslouží víc hvězdiček a asi by mě měli lidi odsoudit. Ale prostě estetika by měla způsobovat libost a že jsem schopen nacházet "jedlou krásu" ve všem možném. Ale toto na mě bylo moc. Bylo mi špatně a žaludek mi kopal skoro od začátku filmu až do konce. A on/ona/ono má být hrdinka? To si vážně dávají lidi za vzor??? Sobecká a sebestředná pokřivená osoba. Skutečná hrdinka plná doopravdické lásky byla jeho manželka. To je pro mě vzor síly osobnosti a lásky. ()
Je to hezké, že transgender dokáže festivalové diváky zavést do Kodaně, Paříže a Drážďan 20. let a oni ani neprotestují. Hlavní role jsou bohovské, o výpravě jsem nezapochybovala, ale skvělé jsou i vedlejší role (Sebastian Koch jako Magnus Hirschfeld) a hlavně důraz na práci Gerdy Wegener, u níž nevím, jestli mám radši secesní nebo art deco období. #čsfdprojekce ()
„Jsem tvoje žena, vím o tobě všechno,“ upozornila svého muže malířka Gerda Wegenerová. Nevěděla. Jednou svého manžela, rovněž umělce a školní lásku, požádala, aby jí pózoval namísto modelky, která nepřišla. Oblékl si punčochy a už v nich rád zůstával. Dán Einar Wegener byl prvním člověkem, jenž roku 1930 prodělal operaci změny pohlaví. Rok nato zemřel ve svých 48 letech, už jako Lili Elbe. Průkopníky proměny představuje oscarový Tom Hooper, který si získal akademiky sebejistou Královou řečí (ač pro mě neosobní) a následně pro změnu mě blízkými Bídníky, kteří dokonale rozdělili diváckou obec. Právě v jejich případě se sešel i s Eddiem Redmaynem, který exceloval v (podle mnohých přeceňované humanistické) Teorii všeho, kde transformuje své tělo k nerozeznání od skutečného předobrazu. Tady příjemně šokuje podruhé. Ač se to mnohým asi nebude líbit, Brit, jehož postava našla odvahu opravit to, v čem příroda chybovala, si zaslouží další velké uznání. Snad i ten Oscar je výrazně blízko. Ano, jeho výkon je trochu jednostranný a mimikou a gesty se opakující, ale i tak je to silná herecká jízda. Redmayne navrch představuje ideál ženy daného období – spíš chlapecká postava s malým poprsím. Střídání štěstí, statečnosti a bezradnosti v tváři stále zajímavější Alicie Vikander je stejně výtečné jako výkon jejího „muže“, navíc její průkopnický duch zůstává inspirací pro dnešní transgenderové hnutí. Vikander srší energií, mění polohy, kamera se jí ráda věnuje. Ve finále pro mě film dvou polovin: první zajímavá, druhá lehce se opakující, na místě přešlapující. Scénář je málo dramatický, Hooper měl vykřesat víc emocí. Sečteno, podtrženo: Herecky na čtyři hvězdy, ne vždy jistý kormidelník Hooper si zaslouží spíš jen tři. ()
Dánská dívka byla už od první zmínky jasným favoritem na film, který se dočká nejedné oscarové nominace, o tom nebylo pochyb. Ve výsledku jde o řemeslně natočené životopisné drama s líbivým vizuálem a nepatrným hudebním doprovodem, přičemž tomu všemu dominuje zejména chytlavý námět a velice přesvědčivé herecké výkony obou hlavních představitelů. Redmaynův do jisté míry androgynní vzhled přidává na míře autentičnosti jeho postavy, zatímco Vikander na druhé straně sází na realistické ztvárnění ženy, jejíž manžel věří, že je ženou uvězněnou v mužském těle. Snímek zobrazuje neuvěřitelný příběh dvou lidí, kteří se hluboce milují, byť jde spíše o duševní podporu než fyzickou přitažlivost. ()
Tak napodruhé už jsem neměla problém vůbec s ničím. Film začne, ubíhá a když skončí, máte pocit, že jste nebyli na filmu, ale na hudební symfonii. "Dánská dívka" není "ten film o změně pohlaví", je to především dojemný a inspirativní příběh o lásce a porozumění (Gerta), o přátelství a podpoře (Hans, Henrik) a o síle a odvaze (Einar). A je to také snímek, který (teď už) bez sebemenšího zaváhání okamžitě přidávám mezi svá top dramata. Nejen kvůli tématu, jež je 100% trefou do mého vkusu, ale také kvůli hereckým výkonům, Desplatově hudbě a citlivosti, s jakou je divákovi předkládán. "God made me a woman. The doctor is healing me of the sickness that was my disguise..." Proč tak jednoduchou věc ještě stále někdo nechápe???:-/ Jinak klobouk dolů ohledně atmosféry na projekci, lepší než na promítání v rámci Mezipater.;-) ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Když se v galerii setkává Gerda (Alicia Vikander) s Hansem (Matthias Schoenaerts) můžete na stěně zřetelně vidět moderní oranžový alarm. (hansel97)
- Charlize Theron byla první volbou na roli Gerdy Wegener, ale z výběru vypadla. Role byla poté nabídnuta Gwyneth Paltrow, která ale odmítla, aby mohla trávit více času se svou rodinou. Dalšími herečkami, o jejichž obsazení do role Gerdy tvůrci uvažovali, byla Marion Cotillard a Rachel Weisz. (Jocker94)
- Keď chce Ben Whishaw odviesť Lili zo schodišťa, najskôr ju chytí za pravú ruku, ale po strihu, keď kráčajú dolu schodmi, ju už drží za ľavú ruku. (Johnny.ARN)
Reklama