Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
Žiaľ od sľubovanej väzenskej drámy to malo trochu ďalej, než bolo sľubované. Stopáž pridlhá a často som mal pocit, že do príbehu sa s pochopením vcíti oveľa viac rodený Francúz, než akýkoľvek cudzinec. Vlastne aj situácia dnešného francúzskeho národného povedomia pekne vykresľuje otázka na Malika, ktorý je jeho materinský jazyk, arabský alebo francúzsky, na čo sám s údivom hovorí, ja ani neviem, asi oba naraz... V porovnaní s filmami z podobného prostredia natočených v rovnakom čase (Cela 211, Vykúpenie z väzenia...) mi to príde len priemerné. ()
Vůbec se nebojte těch 150ti minut, které film deklaruje. Pro mě to byl totiž jeden z důvodů, proč jsem Proroka neustále oddaloval, ale přitom to byla obrovská škoda. Jedná se o hodně silnou gangsterku, ve které nenápadná tvář Tahara Rahima neustále překvapuje. To, co si pro něj scénáristi napsali, byste do něj totiž vůbec neřekli a i přes snahu žít normální život jste chtě nechtě museli přemýšlet nad tím, jestli byste takový psychický tlak dokázali ustát právě Vy. Jelikož se Tahara ve filmu neustále ptají, jestli jí vepřový, tak bych ho za tento výkon nejradši pozval na pořádnej řízek z kotlety s bramborovým salátem... ()
,,Kdo jsi? Co jsi? Prorok nebo co?“ ,,Já jsem zabil Reyeba!“ ,,Kurva. Ušel jsi kus cesty!“..... Film o tom, jak se z grázla stal dobrý člověk..... dělám si prdel.... . Vězení je něco jinýho než děcák. Přežít 6let bez ochrany by se možná dalo, ale jsou i zajímavější možnosti. Realistické a rozvláčné vyprávění o životě v krimu, pomalu rozjíždějícím se byznysu, postupu, posilování sebevědomí a kariéře. Znáte ty filmy o mafii, kdy se všechno táhne a než se něco stane – trvá to věčnost. Tak je tomu i zde. Přemýšlím, co mě má rozrušit, znepokojit? Dva krvavé okamžiky jako by sem nepatřili. A pak mě to docvaklo: PROROK je zajímavej právě tím ,,uondaným“ tempem. Jak moc ponechám na vás. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Jacques Audiard sáhl nejen francouzské společnosti na hodně citlivé místo. Epicky rozmáchlý kriminální thriller s výrazným sociálním přesahem vypráví příběh devatenáctiletého mladíka Malika, který přichází do francouzského vězení a napříč několika etnických skupin a vyskytujících se překážek se stává ideálním nástrojem a prostředníkem zločineckých plánů. I když zpočátku neumí číst ani psát a venku na něho nikdo nečeká (rodina je pro něj neznámým pojmem), vybuduje si pevné, místy však stále vrtkavé postavení. Kontrapunktem k hrdinově vzestupu je sestup stárnoucího bosse korsické mafie, který se přirozeným během věcí stává řadovým vězněm, bezmocně sledujícím fakt, že už nic není a nebude jako dřív. Režisér je v Malikově vzestupu trpělivý, bravurně si zahrává s očekáváním, prostředí věznice zase líčí se všemi surovými detaily a od násilných scén si rozhodně nedrží odstup. A to je jenom dobře. Přesto Prorok nestrhne. Maximálně tak výpovědní hodnotou, ale samotným vyprávěním bez vnitřního náboje nikoliv. A to i přesto, jak je technicky, herecky i tematicky nadprůměrný. Výsledek je nesoudržný a mlhavý a u hlavního hrdiny, sic nesleze z plátna, stejně pořádně nevíme (nepochopíme), co je vlastně zač. 70% ()
V rámci evropského filmu jde o parádní kousek, který nemůžu nesrovnávat s Gomorou. Gomora byla pojatá možná až moc dokumentárně, což jí podle mě ubralo na atraktivitě. Zato Prorok si jde svou cestou a daří se mu. Neokoukaní herci, povedená hudba a hlavně syrovost a žádná přetvářka. ()
Galerie (68)
Zajímavosti (7)
- Režisér si zvolil Tahara Rahima (Malik El Djebena) za hlavného herca svojho filmu po tom, ako ho videl jazdiť autom v jeho predchádzajúcom filme. (vander19)
- Ako motivácia poslúžila Audiardovi návšteva väznica, pretože ho šokovalo, v akých podmienkach väzni žijú. (vander19)
- Tahr Rahim získal „Evropskou cenu“ pro nejlepšího herce. (Olík)
Reklama