poster

Rodina je základ státu

  • anglický

    Long Live the Family!

    (festivalový název)

Drama / Road movie

Česko, 2011, 103 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jellini
    *

    Tak především je to úplně prázdný film. Souhlasím s Pevekem2, že bylo zaděláno na mnohem, mnohem víc. Výchozí situace pro film se dala přece k něčemu využít. Sedláček však nevyužívá nic a dvě hodiny sledujete film o ničem a bez názoru. Především prostřední hodina je jen naprostá výplň (postava manželky je napsána jako úplně blbá, postavy se nijak nemění a scéna v garáži je extrémně triviální až banální - kdepak Intimní osvětlení!). Tipuji, že je to scénářem, všechno totiž působí jakožto první nápad, první možnost, bez jakéhokoliv promyšlení celku. Vše je nahodilé - co se tam dá ještě zobrazit/co se tam dá ještě přidat? Ve výsledku působí Rodina je základ státu jako ne vždy související sestřih z nějakého dvacetidílného seriálu. Film by mohl mít nekonečně epizod, jejich útěk by mohl trvat nekonečně dlouho. Beznázorovost je zřejmě mimo jiné způsobena absencí jakékoliv formy. Takhle odbytý film jsem dlouho neviděl - při sledování je to extrémně otravné, chvílemi dost trapné (včetně hudby). Takové Divoké včely a Štěští od Slámy jsou podle mě filmy, které jsou mnohem dál - jak v názoru a zobrazení společnosti, tak formálně (ikdyž u Štěstí je možné mít námitky na jistou pohádkovost).(22.1.2012)

  • Radko
    ***

    Rodina je základ státu i když za tuneláře máte tátu.(2.8.2016)

  • Šakal
    ****

    Tentokráte stručně: nevtíravě trefná (civilní) reflexe současné doby aneb R. Sedláček se scénáristicky definitivě našel a režisérsky (téměř) dozrál resp. se opět posunul o další (rázný) krok kupředu a já se již teď (upřímně) těším na další jeho počin(y). S osobním (subjektivním) dovětkem na závěr: v záplavě všech těch (nejen) „Hřebejkovsko-Šabachovských“ vzpomínek na léta (ne)davno minulá (totality), působí toto dílko jako osvěžovač vzduchu Brise. To není výtka směrem k dotyčným a zpochybnění jejich (nesporných) kvalit, ale holé konstatování. A potom, že nejde sáhnout po aktuálním tématu a inteligentně se s ním popasovat. Nedoceněný Robert Sedláček je vskutku mistrný to pozorovatel současné doby a vnímavý divák (si) tohle vše (pro sebe) dokáže poodhalit a (d)ocenit. Až se mu podaří vychytat i těch posledních pár „mušek“, dočkáme se (resp. někteří z nás) silného snímku. Že to přijde, ani na okamžik nepochybuju. Otázkou pouze zůstává, kdy se tak stane. Pokud by i ten zůstal nedoceněný, překvapivé to (pro mě) nebude. Líto by mi to však bylo a to VELMI. p.s. to, co tu předvádí ústřední duo I. Chmela – E. Vrbková, tomu (já) říkám skutečné herectví. Naprosto přirozené výkony, kdy divák nemá pocit, že sleduje film. Nepřemýšlí, co vše mu překáží v plné soustředěnosti, neošívá se v křesle nad jejich (nechtěnou) trapností, přehráváním.... a nechává se (rád) dotyčnými a snímkem samotným vést. Vypadá to zcela jednoduše, ale upřímně, v kolika případech jsme tohoto svědky?! 85%(4.4.2012)

  • Foox
    ***

    Bezesporu je Sedláček z jedním nejzajímavějších či možná nejlepší český filmař. Rodina základ státu je toho důkazem, po technické stránce od kamery až po střih u nás nic lepšího nenajdete. To samé výběr tématu, nebojí se ukázat nepříjemnou pravdu o současnosti a postavit ne úplně kladného hrdinu do hlavní role. Jenže malý rozpočet mu zabraňuje vybočit z průměrnosti ve srovnání se zahraniční tvorbou.70%(7.3.2012)

  • Tosim
    *****

    90% ... Tak jsem se dočkal. Robert Sedláček, v současném českém filmu zjevení, dostal i mě a jak tady píšou ostatní, ani já jsem nečekal, že někdo natočí film z naší současnosti, který bude tak přesný. A přemýšlivý navrch. Gratuluju! PS přesně padnoucí píseň u závěrečných titulků, můj nejoblíbenější kus od Karla Kryla jen dokazuje, že tenhle bard rozhodně zapomenutý není a jeho dílo je i dlouho po smrti živé, byť se nás o opaku pokoušejí přesvědčit lidé z opačného spektra, jako například špatně vyrobený nácek Landa.(1.11.2011)

  • - V Rodině se jako vůbec v prvním českém hraném filmu reflektuje fenomén „tunelování“, tedy vykrádání bank jejich manažery, které je určujícím jevem transformace české ekonomiky. (POMO)

  • - Film proměnil čtyři z osmi nominací při druhém udílení Cen české filmové kritiky za rok 2011. Snímek se stal filmem roku a bodoval i v kategorii režie, scénář a ženský výkon ve vedlejší roli, kterou získala Simona Babčáková. (Caminzind)

  • - Film se natáčel v květnu a v červnu 2010 a ovlivnila ho nepřízeň počasí, zejména povodně na Moravě. (Ded@M@tes)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace