poster

Rodina je základ státu

  • anglický

    Long Live the Family!

    (festivalový název)

Drama / Road movie

Česko, 2011, 103 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    *****

    Bezesporu nejzralejší a nejzásadnější Sedláčkovo dílo, byť (opět) není bez chyb a lehkých rozpaků. Předně nutno vyzdvihnout, že se konečně jedná o režisérův film se světovým ksichtem. Kamera je vynikající, práce s předkamerovým prostorem komplexní, přirozená a zneklidňující (v kontextu českého film působí scény s umírajícím psem či ohňostrojovou lodí na řece Moravě jako zjevení z jiné galaxie), zvuková stopa není upajdaným doprovodem, ale místy diktuje náladu záběrů. Stále zůstávají platné následující věci: a) Robert Sedláček je zřejmě jediný český filmař schopný natočit film o současnosti jako kritickou satiru, která není trapná, křečovitá či žlučovitá. b) Robert Sedláček je jeden z mála českých filmařů, kteří dokáží propojit autentické vystupování s jistou formou teatrality, takže v jeho filmu koexistuje civilní komedie a psychologické drama. c) To, co Robert Sedláček o současnosti říká, je přesné, uvážené a precizně formulované. Jeho poslední film je nejkomplexnějším pokusem uchopit mezilidské vztahy v krizí zmítané společnosti. To, že sleduje vše z perspektivy rodiny, dodává jeho výpovědi na naléhavosti, přitom však nijak nenutí divákovi hotový názor (a to včetně osoby hlavního protagonisty, který je otazníkem až do konce). V Sedláčkově nazření české liberálně-kapitalistické společnosti je něco skličujícího, přitom do očí nebijícího, něco, co vyplývá z děje přirozeně a nemusí se tomu pomáhat kladivem (pomněme Vorlova miliardářského amoku). Některé scény jsou navíc brilantně postavené a napsané. Jiné trochu vyčnívají a celkový koncept filmu je volnější a bodřejší než zdrávo, což trochu podkopává nohy celistvějšímu ladění. Ale na to sere pes. Po análních sondách do tlustého střeva českého maloměšťáka je tu konečně řez. Takřka sagitální. P.S. Navíc film, v němž provařené ksichty českého filmu hrají jen druhé housle a muziku tvrdí výrazně kvalitnější "divadelní" garda v čele s mrazivě přesným Chmelou a ledabyle perfektním Fingerem.(22.9.2011)

  • Jellini
    *

    Tak především je to úplně prázdný film. Souhlasím s Pevekem2, že bylo zaděláno na mnohem, mnohem víc. Výchozí situace pro film se dala přece k něčemu využít. Sedláček však nevyužívá nic a dvě hodiny sledujete film o ničem a bez názoru. Především prostřední hodina je jen naprostá výplň (postava manželky je napsána jako úplně blbá, postavy se nijak nemění a scéna v garáži je extrémně triviální až banální - kdepak Intimní osvětlení!). Tipuji, že je to scénářem, všechno totiž působí jakožto první nápad, první možnost, bez jakéhokoliv promyšlení celku. Vše je nahodilé - co se tam dá ještě zobrazit/co se tam dá ještě přidat? Ve výsledku působí Rodina je základ státu jako ne vždy související sestřih z nějakého dvacetidílného seriálu. Film by mohl mít nekonečně epizod, jejich útěk by mohl trvat nekonečně dlouho. Beznázorovost je zřejmě mimo jiné způsobena absencí jakékoliv formy. Takhle odbytý film jsem dlouho neviděl - při sledování je to extrémně otravné, chvílemi dost trapné (včetně hudby). Takové Divoké včely a Štěští od Slámy jsou podle mě filmy, které jsou mnohem dál - jak v názoru a zobrazení společnosti, tak formálně (ikdyž u Štěstí je možné mít námitky na jistou pohádkovost).(22.1.2012)

  • Snorlax
    *****

    Bezesporu zajímavé téma, ale to se dá bez potíží zkazit do bezvědomí. Nestalo se. Film funguje nejen díky výborným výkonům herců, ale především díky skvěle a precizně napsaným dialogům. Přiznávám bez mučení, že jsem vlastně celou dobu fandila tuneláři proti policii. Pro mě nejlepší český film za posledních dvacet let.(29.3.2012)

  • Ded@M@tes
    ****

    Jsem rád za dobré české filmy, nic méně je škoda, že si režiséři neodpustí poněkud trapnější scény s debilními hláškami, které jsou hrozný a dech beroucí. Zpronevěřené miliardy a poslední útěk s rodinou, která o ničem neví je poslední dobrodružnou cestou, kterou společně stráví. Utíkání před spravedlností s Igorem Chmelou v hlavní roli. ( Hodnocení: 7/10 )(10.6.2012)

  • moviesfan
    ****

    Příjemné překvapení na poli domácí tvorby, které i přes svou nelichotivou tematiku přináší "obyčejný" vhled do problematiky rodiny, která je na útěku. Dokonce dokáže i pobavit, a tak musím dát palec nahoru.(6.3.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace