Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V městečku Tonto zastavil dostavník mířící do Lordsburgu a nabírá cestující. K Lucy Malloryové, která jede za manželem, přistupuje obchodník Peacock, tajemný karbaník Hatfield, a místním ženským mravnostním spolkem z města vykázaní doktor Boone, který více pije než léčí, a slečna Dallasa, která ohrožuje mravopočestnost. Na poslední chvíli ještě nastupuje bankéř Gattewood, který právě vykradl vlastní banku a potřebuje rychle zmizet. Tou dobou se místní šerif dovídá o útěku Ringo Kida (JOHN WAYNE) z vězení a o tom, že má namířeno právě do Lordsburgu, aby si to vyřídil s těmi, kdo jej dostali za mříže. Šerifovi tedy nezbývá, než nastoupit také. To ještě netuší, že Ringo přistoupí cestou. Ale mají vůbec cestující šanci se do cíle své cesty dostat, když musí projet územím, kde zrovna řádí z rezervace prchlí Apači v čele s Geronimem? (Historik)

(více)

Recenze (100)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Nejplošší postavou mimořádné westernové jízdy je, kuriozně, postava hlavní. Odhodlaný pistolník Ringo od začátku do konce jede podle plánu a nepředvede žádnou zajímavou změnu nebo jiný úhel pohledu na svou osobu. Přispívá k tomu nejenom scénář, ale i prkenné herectví Johna Waynea. Pozitivní zprávou je, že to nevadí. Wayne je tady prostě za dokonale zvoleného typa a vedlejší postavy jsou tak zajímavě a dobře zahrané, že se v příběhu strnulost Wayneova Ringa skoro ztratí. ____ Film si pro sebe jednoduše ukradly vedlejší figury a jejich minipříběhy plynoucí z charakterů nesourodých cestujících: jižanská dáma, jižanský gentleman karbaník, prostitutka se zlatým srdcem, nectihodný bankéř, bázlivý obchodní cestujcí ve whiskey, otcovský šerif, ňouma kočí a opilecký doktor filozof. Právě on v podání Thomase Mitchella je nejplnokrevnější postavou příběhu, zábavný Falstaff, který se ve chvílích nouze dokáže vzmužit a vždycky má pochopení. ____ Film je napínavý, tempo přepadení dodnes obdivuhodné, ohrožení je z plátna hmatatelně cítit, a přesto filmem stále problikává humor. Nejenom kvůli odlehčení, ale i kvůli proklamaci lidskosti (což je podle mě hlavní téma filmu). Ať už ve scéně, kdy doktor cituje své vzteklé bytné verše o krásné Heleně, nebo když si ustrašený obchodní cestující rychle nasadí čepici na plešatou hlavu při zmínce o skalpování. Humor film očišťuje od občasného sentimentu. _______Vnitřní napětí přinášejí vztahy mezi cestujícími, které jsou jen naznačené (vztah jižanského gentlemana k dámě je láska bez šance na naplnění/ mezi dámou a prostitutkou se zrodí souznění, které musí nutně skončit v cílové stanici dostavníku/ doktor možná přehodnotí svůj vztah k alkoholu...). ____ Dostavník je napínavý, dobrodužný, sentimentální, zamilovaný, chlapácký film, který dodnes patří k tomu nejlepšímu z westernů. A ano, tehdejší přístup k indiánům je z dnešního pohledu neobhajitelný, ale já je v Dostavníku beru jako zástupce jakéhokoliv ohrožení z vnější,____ P. S. Skoro bych se vsadila, že vzdálenou předlohou příběhu byla Maupassantova povídka Kulička. P. P. S. Nikdy mě nepřestane dojímat jedna ze závěrečných scén přepadení dostavníku, která je postavená jen na střihu a ruchu v pozadí. Když všem dojde munice, dáma se zoufale modlí, Indiáni téměř dostihli dostavník, obklopili ho.... Jižanský karbaník-gentleman se podívá na modlící se dámu, na svůj zásobník, kde zůstává jediný náboj, natáhne kohoutek, přiloží dámě ke spánku a ... zaváhá. V tu chvíli je slyšet rána, zaúpění a ruka s revolverem, ve kterém je poslední rána, klesne. Ale najednou zazní i jiný zvuk. Dáma, která se soustředila jen na svou modlitbu a neviděla, že se jí jižanský gentleman snažil zachránit před osudem horším než smrt, procitne a vykřikne: "Slyšíte? To je polnice! Volá do útoku!" Dáma ztratí své doposud dokonalé sebeovládání a žízní po životě, který jí přinášejí ti najednou z nenadání se objevivší vojáci. A pak si všimne, že ten opovrhovaný muž, který se na cestu dostavníkem vydal jen pro to, aby ji chránil a chtěl toho dosáhnout i za tu cenu, že ji zabije, leží zhroucený a zbývá mu už jen pár posledních chvil....Au. () (méně) (více)

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 1995, Oscar 2 : Herec VR - Thomas Mitchell, Hudba - A + 5 nominací: Nejlepší film, Režie, Kamera ČB, Výprava, Střih ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Jestli tenhle ansámblový western napěchovaný vším, co by měl klasický western obsahovat (Monument Valley, Indiáni, přestřelka na ulici), něco brzdí, pak dostavník napěchovaný vším, co před válkou představovaly Spojené státy. Mikrovzorek společnosti Fordovi sice umožňuje charakterizovat Kida jako nezávislého individualistu stojícího mimo zavedené sociální struktury a zároveň rozvést jeho oblíbené téma zrození amerického národa, ale na maupassantovskou komedii mravů nejsou vztahy mezi postavami dost prokreslené a na jejich „vyřešení“ je poněkud neférově užito deus ex machiny v podobě tlupy divošských Indiánů (kteří zde oproti Stopařům nejsou ničím víc než překážkou na cestě k civilizované společnosti). Málo jízlivé melodramatické vsuvky a málo vtipné záblesky fordovského humoru jsou ovšem během dlouhé akční scény zadupány do země nepřehlédnutelnou ukázkou prvotřídní filmařiny. Zadní projekce a exteriérové záběry s kaskadérskými kousky jsou zkombinovány tak obratně, že přechody mezi realistickým a „umělým“ prostředím neruší a sekvence pádí takovým tempem, že Fordovi rádi odpustíte i matoucí překročení osy. Možná je škoda, že ve stínu této velkolepé sekvence zůstává nejen sociálně-kritický rozměr filmu, ale také bravurní režie úvodní části. Ford Přepadení režíruje částečně jako němý film. Vesměs se spoléhá na statické záběry, namísto slov nechává promlouvat pohledy, které si postavy vyměňují a které mají o to výraznější vypovídací hodnotu, že detaily a jinými stylistickými oživeními se ve filmu neplýtvá (uvedení Wayneovy postavy je nezapomenutelné právě díky ojedinělému použití prudkého nájezdu kamery). Každý střih, každá změna velikosti záběru má při Fordově výrazové úspornosti své opodstatnění. Styl k sobě zbytečně nestrhává pozornost, z do hloubky komponovaných záběrů (které měly údajně velký vliv na Občana Kanea) se dozvíme výhradně to, co je třeba pro konstrukci fabule. Přehlednost a srozumitelnost vyprávění působí naprosto samozřejmě, v čemž tkví nejen jedinečnost Fordovi režie, ale také záludnost jejího postihnutí slovy. Zkuste popsat něco neviditelného. Přestože se vám jeho kvality mohou zdát málo nápadné, Přepadení zůstává filmovým mezníkem. Snímkem, který zahájil revival westernového žánru a jednoho béčkového herce strnulých výrazů a sošných póz proměnil v nesmrtelnou filmovou ikonu. 85% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Wow. Má to pomaly 80 rokov a furt je to dokonalá westernová krasojazda. Výborný scenár s dobre prekreslenými postavami a vzťahmi, na svoju dobu super herci, skvelá outsiderská love story štvanca a pobehlice a Fordova nadčasová réžia - samotné prepadnutie má stále grády, dynamiku, super kaskadérske výkony a režijné finty, ktoré sa používajú dodnes. Takisto finále jeden proti trom je dodnes napínavé a je v ňom scéna so zdanlivým víťazstvom zloducha, často citovaná aj v moderných filmoch. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $531,300║ tento western sa sústreďuje skôr na osudy cestovateľov v dostavníku a slušne to v tomto smere utiahne, takže ide tu skôr o dramatickú výstavbu, prestrelky sú len vedľajší efekt a tu hlavnú nakoniec ani neuvidíme /70%/ ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Dobře načrtnuté postavy. Bohužel zůstalo jen u toho načrtnutí, což by stačilo pro klasický „přestřelkový“ western či pro konverzační komedii, ale ne pro film založený právě na postavách a třenicemi mezi nimi. Veškerý vývoj charakterů je, zda to ten či onen (ne)přežije. Tempo tomu však nechybí, dobré obsazení také ne a tak je na škodu pouze linie s Waynem. Jednak zbytečně natahuje stopáž a navíc uvěřit Dukovi touhou na pomstu sžíraného desperáta s dobrým srdcem snad ani není v lidských silách; on je prostě v každé roli "pouze" John Wayne. Někam to sedne, sem ne. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Fajnový dostavníkový road trip, který je spíše o rozmanitých postavách a jejich společné cestě, než nějakých veselých přestřelkách s krutými rudochy (ale taky na to dojde). Hlavním tahákem je samozřejmě chrabrý psanec v podání Johna Waynea. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. I přes stáří tohoto westernu jde o Fordův klenot - režií, výstavbou děje, vývojem různorodých charakterů lidí jedoucích v dostavníku, stupňováním napětí. Možná jde o černobílý fim (existuje v i v kolorované verzi), ale charaktery postav jsou celobarevné - z Waynova psance se stává hrdina, ze ctihodného bankéře zločinec, z Mitchellovy opilecké trosky moudrý a oslavovaný doktor, z děvky obětavá ošetřovatelka (C.Trevor), z Carradinova karbaníka gentleman,... Jen ti indiáni zůstávají jednobarevní, i když i to Ford ve svých pozdějších dílech změnil. A taky hudba hodně film dotváří, třeba jen zvukem polnice. Bojová scéna: http://www.dailymotion.com/video/xetxa6_stagecoach-john-ford-1939_shortfilms ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Napínavý western od začátku do konce. Obejvuje se zde sice jen pár postav, zato pečlivě vykreslených. Od sympatického zločince Johna Waynea, přes prostitutku s dobrým srdcem či věčně ožralého, leč šikovného doktora atd. Vadila mi sice zadní projekce, ve 30. letech však zcela běžná. Koneckonců ji používá i Hitchcock o mnoho let později. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Z pozice fantastického střelce, který dvakrát z pěti pokusů spolehlivě trefí stodolu zevnitř, mám hodně rád westerny. A od westernu obvykle očekávám osamělého hrdinu, zběsilé přestřelky a pořádnou pomstu. Přepadení všechny tyto ingredience nabízí, ale v neobvykle úsporné míře. Většinou se totiž věnuje dostavníku plnému zajímavých lidí - roztomile chlastajícím doktorem začínaje a ctihodně zločinným bankéřem konče. Já jsem si to mezi všemi těmi nejednoznačnými charaktery hodně užil a tak mi ani nepřišlo, že k prvnímu výstřelu došlo až necelou půlhodinku před závěrečnými titulky. Samotné přepadení pak vypadá naprosto fantasticky, hudba je během cesty naprosto dokonale pulzující a vyznění je krásně naivně optimistické. Takovou černobílou klasiku mám prostě rád. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Co bych si Bebáčku počal bez tvých tipů?!? :o) Přepadení je výtečný westernový road movie, postavený na vztazích mezi jednotlivými členy osazenstva dostavníku, z nichž nejzajímavější je samozřejmě dvojice John Wayne - Claire Trevor. Báječně fungující chemie mezi herci, skvělé kaskadérské výkony při samotném přepadení indiány a úžasná závěrečná přestřelka. Johna Forda jsem doposud trestuhodně zanedbával a je nejvyšší čas to napravit. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nevím, proč se mi John Ford nikdy nedokázal pořádně zavděčit... vážně ne. Přepadení k tomu mělo ale velmi blízko. Zatím zřejmě nejlepší film, který jsem od něj viděl. I díky rozumné délce. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Dokonalé! Propracovanost charakterů postav, jímž dominují ty nejvíce ambivalentní, to je hlavní fakt, který učinil Fordův film přelomovým a zcela zásadním, co se žánru westernu týče. Jak nemám Wayna ráda, tady bych si před ním na kolena klekla a nohy mu políbila. :-) Stejně tak i Claire Trevor, jež právem patří mezi mé oblíbenkyně. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Provizorně, musím se ještě zamyslet nad tím, jestli mi to vadí politicky/ideologicky, nebo jestli mám jenom óchat a áchat nad tím, jak jsou Claire Trevor a John Carradine krásní. Ale sleduji teď hodně indigenous umělců, tak mi to asi vadí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Solidně natočený western se skupinkou vyhraněných postav (fajn byl hlavně doktor), humorem, akcí a spoustou jiných žánrových znaků, které nesmí chybět. Některé situace vyzněly sice nechtěně komicky, stejně tak nechutně odfláknutá přestřelka zrovna nepotěšila, ale spolu s očekávaným koncem si tahle podívaná slabší 4* zaslouží. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Western, jenž zahájil plodnou spolupráci mezi Fordem a Johnem Waynem (společně 13filmů). Ford bravurně střídá dramatické a poklidné sekvence, vypiloval drobnokresbu jednotlivých (rozdílných) postav, kulisou mu jsou skalnaté hory.. Jedna z klasik budovatele žánru!! ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

Fordovo panoptikum bizarních postaviček v čele se skvělým Johnem Waynem (a to ho normálně nemusím) v nadčasové konverzačce v dostavníku. Slavné scény nezklamaly a zbytek mile překvapil - Ford očividně není ani tak důležitý pro vývoj westernu, jako spíš béček let sedmdesátých a osmdesátých. Chci Carpenterův remake s taxíkem, Oldmanem a Russellem. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Není to úplně takový ten klasický akční western nacpaný přestřelkami od začátku do konce. Spíš konverzačka několika lidí s různými motivy a charaktery během jejich společné cesty dostavníkem. To přepadení visí po celý film ve vzduchu atmosféra postupně houstne. Nicméně akce jako takové se dočkáme až zhruba v 70 minutě i když uznávám, že ta naháněčka mezi indiány a dostavníkem je luxusně natočená s několika parádními kaskadérskými výkony. Ne, že by mě ty kecy před tím úplně nebavili, ale díky bohu, že je na scéně John Wayne který svým charizma převyšuje všechny ostatní postavy které mi tak nějak byli ukradené. Samotné přepadení je vrcholem filmu. Konec mi přišel už trochu nudný a zbytečně natahovaný.65% ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Klidně to vykecám hned na začátku, finální přestřelka chybí! A to jde prosím pěkně John Wayne sám proti 3. Jízda dostavníkem jinak slušně odsýpá a Apači nakonec taky dorazí, ani nevadí že se na ně delší dobu čeká. John Ford by specialista na westerny a jeho díla by si nějaký ten remake určitě zasloužily. 65% ()

Související novinky

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama