poster

Maniak

  • anglický

    Maniac

  • Maniac

  • slovenský

    Maniak

Horor / Thriller

Francie / USA, 2012, 89 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Viktooorka
    ****

    Upřímně přiznávám, že mě tahle „řezničina“ výsostně bavila. Kamera zajímavá, udávala tempo a já se tak nestihla nudit. Trošku mě mrzelo, že se ten modrooký hobítek moc neukazuje před kamerou, ale to mě vynahradily odrazy, které mě v jistých momentech od srdce rozesmály. Naopak jeho monolog se svým vnitřním já, mě zase slušně dostával do deprese. Vždyť on to byl vlastně chudáček, který měl díky své mamince zvláštní koníček. Taky jsem té slečně z metra záviděla vlasy, že bych ji skalpovala :o) Pro mě celkově milé překvapení, prezentace, hudba, obsah. Pro mě zábavný kousek, trošku ujeté psycho, ale já se nenudila :o)(2.5.2013)

  • Niktorius
    ****

    Maniak vypadá jako něco, co dnes mohl točit Dario Argento, kdyby na prahu nového tisíciletí nezesenilněl. Khalfounův film připomíná Argentovu tvorbu (a vůbec italské giallo v letech největší slávy) mnoha znaky: Tím nejzjevnějším je extenzivní využívání hlediskových záběrů, ale opomenout nelze ani součinnost brutálního násilí a zdůrazněné sexuality, motiv panenky / figuríny, vrahovu psychickou labilitu s původem v dětském traumatu, užívání ikonických giallo zbraní (nůž, břitva, sekáček), halucinační scény, znepokojivou elektronickou hudbu a dekorativní obrazové pojetí (často přítomné tapety s květinovými vzory, opakované užívání červené barvy). Hned první vražda je dokonce provedena identickým způsobem jako v Argentově Děsu v opeře. Potěšilo mne, že převládající POV perspektiva je využita důkladněji než jen jako prvoplánová atrakce - režisér si sice občas pomáhá vrahovými pohledy do zrcadla, ale většinou je jeho zneviditelněná mimika zajímavě nahrazena jednak změnami v jeho dechu a pak také možností přesně sledovat pohyb jeho zraku. Je mi skutečně líto, že jsem se tímhle filmem nechal zlákat až na základě recenze v Cinepuru a minul jsem ho v kině.(5.5.2013)

  • JAn
    ****

    Khalfoun příjemně překvapil. Jeho minimalismus společně s funkčním využitím POV a Robovou experimentální elektronikou vytváří skutečně drásavou atmosféru, která se v mnoha momentech s přehledem vyrovnává originálu, a místy svou syrovostí dokonce upomíná na tíživou atmosféru McNaughtonova Henryho. Autentickou deprimující úzkost 80. let se už sice nikomu zopakovat nepodaří, Khalfounův Manic k její resuscitaci však nemá daleko. Wood má navíc oproti Spinellimu tu výhodu, že jeho civilní tvář přirozeně zapadá mezi všechny ty průměrné Američany, čímž jen narůstá celková bezútěšnost filmu. A znalce Lustigova originálu jistojistě potěší drobné citace původního filmu. Maniac jednoduše je intimním výletem do hlavy sériového vraha, na jehož tíživost jen tak nezapomenete. Jenom škoda té závěrečné gore orgie, která, i přes svoji efektnost, zbytečne nabourává produktivní minimalismus celého snímku. A pokud POV na nějaký čas vystřídá okoukaný found footage, budu navýsost spokojený.(7.2.2013)

  • TheRaven
    *****

    Dobře odvedená práce. Depresivní vizuál a především vynikající hudba (no kdo by nevzpomněl na Refna?) zajišťují čtvrtou hvězdu. Povedený moderní pohled na mé zamilované osmdesátky. Město a člověk. // S odstupem potvrzuji - zatím nejlepší soundtrack roku.// Tak jo, jeden z těch filmů, které s časem zrajou jako víno, takže po půl roce od kina a další projekci zvyšuju na 5*.(12.2.2013)

  • sniper18
    ****

    Je to vydarený hororový thriller. Má celkom dobrý príbeh o sériovom vrahovi, ktorý si vyhľadáva ženské obete ľahších mravov, pričom loviskom sa mu stali nočné ľudoprázdne ulice a ich skalpy používa pre svoje figuríny, ktoré rád vyrába. Práve vďaka nim sa časom spriatelí so sympatickou mladou ženou a tak musí bojovať so svojou chorou psychikou, aby ušetril aspoň ju, ale udržať svoje tajomstvo je stále ťažšie. So spracovaním som dosť spokojný, síce o nejaký výraznejší príbeh v tomto prípade moc nejde, ale to na zaujímavosti filmu vôbec neuberá. Je to jednoducho niekoľko dní prežitých v mysli psychicky narušeného sériového vraha, pričom sa u neho striedajú racionálnejšie stavy s tými, kde je zase úplne mimo, viditeľne na to tvorcovia nešli tým najjednoduchším spôsobom, ale skúsili sa s tým trochu vyhrať a to úspešne. Zaujali ma všetky tie vplyvy, ktoré na neho pôsobia, nová známosť, nepríjemné spomienky z detstva a iné a celkovo je to veľmi dobre zvládnuté, takže je vlastne úplne jedno, či sa práve odohráva niečo hororovejšie, alebo iné, stále sa je na čo pozerať. A veľkým plusom je samozrejme celý štýl videnia v prvej osobe, čo tomu dodáva na pôsobivosti. Čo sa týka tých krvavejších scén, tak som celkom spokojný. Síce ich nie je až tak moc, čo ale zase podporuje uveriteľnosť zápletky a tiež nie sú až tak nápadité, ale aj tak sú jednotlivé situácie zaujímavé, obzvlášť dlhá sekvencia, ktorá začína v metre a aj slušne drsné, kde zase vyniká to neustále skalpovanie, takže si nemám na čo sťažovať. Herecké obsadenie je na tom dobre, Elijah Wood to zahral skvelo, ale kvôli jeho skúsenostiam s podobnou postavou vo filme Sin City som to od neho aj čakal, k tomu veľmi príjemná Nora Arnezeder a okrem nich tu už prakticky nikto nemá priestor. Réžia a technická stránka sú výborné, toto vyšlo po všetkých stránkach. Maniak samozrejme nie je práve film, ktorý by som sa teraz chystal pravidelne pozerávať, ale aj tak je to veľmi zaujímavé hororové dielo bez výraznejšej slabiny, ktoré určite stojí za pozornosť. 76%(4.5.2013)

  • - Záber, keď sa Frank (Elijah Wood) pozrie na svoj odraz v skle auta na parkovisku, nápadne pripomína plagát pôvodného filmu Maniac (1980), ktorého je táto snímka remakeom. (PiskotkOi)

  • - Film, který Frank (Elijah Wood) a Anna (Nora Arnezeder) sledují v kině, je Kabinet doktora Caligariho (1920).

  • - Režisér filmu Franck Khalfoun chcel dosiahnuť, aby sa divák cítil ako uväznený v tele maniaka. (sWONDER)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace