Komentáře uživatelů k filmu (229)

  • kleopatra
    *****

    Každý není takový frajer, aby se vyfláknul na život, který ho otravuje, a začal žít podle svých snů. Někdo je takový frajer, že zvládne oba životy najednou.......Ale pěkně to vyčerpává.(4.12.2004)

  • Gemini
    ****

    Těžko hledat v dějinách romantických filmů takovou legendu, jakou je Kristián, lépe řečeno jeho představitel, král Šarmu a vévoda z Rétorična, Oldřich Nový. Nelze říci nic jiného než - půvabné. V Kristiánovi ožívají všechny rysy, které utváří idealizovaný obraz života za první republiky, ale činí to takovým způsobem, že se mu nelze nepoddat. Již navěky budeme přesvědčeni, že za těch časů byly všechny ženy krásné a noblesní a v jejich společnosti platilo (a dodnes platí, když najdete tu pravou), že "nejkrásnější den je dnešní den".(25.2.2005)

  • Tosim
    *****

    Nepřekonaný půvabný salónní film, který baví diváky i po šedesáti letech od svého vzniku... A minimálně dvakrát tak dlouho je ještě bavit bude...(20.9.2002)

  • Matty
    ****

    Na první pohled obyčejný člověk vedoucí obyčejný život. Ve skutečnosti osoba dvou tváří, z nichž ani jedna není tou ideální. Pan Alois Novák musí svést nejtěžší souboj svého života, souboj s vlastní identitou. Režisér Martin Frič se roku 1939 rozhodl zpracovat na český film poměrně nezvyklé téma. Svou strukturou připomíná Kristián klasický film-noir. Hlavní hrdina postupně propadá stále většímu zoufalství a přibližuje se k pomyslné hraniční čáře, jejímž překročením již navždy zpečetí svůj osud. O věrohodnost tohoto psychického rozkladu se postaral výborný Oldřich Nový v hlavní roli. Nechybí samozřejmě ani svůdná femme fatale, zde v podání Adiny Mandlové. Kristián je působivým zástupcem u nás velmi vzácného žánru, jehož husté atmosféře neškodí ani několik odlehčujících prvků. Pouze závěr vyznívá příliš pozitivně a tudíž atypicky. (psáno 1.4.) 80% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, Zloděj kol(1.4.2007)

  • woody
    ****

    Otevřete oči! Oldřich Nový a Mac Frič přichazejí.(9.3.2003)

  • AngelAngie
    ****

    Galantní, milé, rozpustilé, klasika české kinematografie v podání O. Nového a N. Gollové...(24.12.2009)

  • Oskar
    *****

    "Lojzíčku, ty jsi dnes nějaký divný." GENIÁLNÍ film, bez debat. Scénář předběhl svou dobu o kilometry. Podívejte se na to takhle - kolik bylo natočeno komedií o tom, jak se někdo vydává za někoho jiného a nestíhá obě své identity? Ve 30. letech každá druhá. A čím mezi nimi právě Kristián tak vyniká? Právě stavbou scénáře. V devíti případech z deseti bychom v takové komedii sledovali nejprve uťápnutého Aloise Nováka, jak se nudí v cestovní kanceláři, bojácně mžourá zpoza brejliček na svého šéfa a hraje s Mařenkou domino. Až pak by dostal nápad udělat ze sebe někoho jiného. Nejenže by byl takový začátek zdlouhavý a nudný, ale úplně by změnil náš pohled na hlavního hrdinu. V okamžiku, kdy by - už jako Kristián - poprvé vstoupil do Orient-baru, bychom zadržovali smích v očekávání, kdy a jak asi udělá chybu, vypadne z role. Tím by se změnila celá základní filosofie příběhu. A představte si, že původně to právě taková tuctová veselohra od běžícího pásu být mohla! V pozůstalosti Martina Friče se našly poznámky k původní verzi scénáře, tehdy ještě otrocky věrné divadelní frašce Yvana Noé. Hrdinou nebyl žádný sváteční snílek, ale normální děvkař, jeho žena byla ukřičená herdekbaba, Zuzana neměla daleko ke štěstce a do děje měla zasahovat i její matka, vdova po jakémsi generálovi. To vše se změnilo a podle mé teorie zásluhou Oldřicha Nového. Ačkoli to nebývá nikdy uvedeno v titulcích, snad na všech filmech, které točil s Fričem, se autorsky podílel. Pamětníci vzpomínají, jak měl vše matematicky vypočítané po takové detaily, jako kolik kroků Kristián udělá při svém entrée. A byl to také ON, kdo si přes Fričovy pochybnosti prosadil obě herecké partnerky. Adině Mandlové se tak postaral o nejoduševnělejší roli její kariéry a Nataše Gollové (která v předchozí jevištní verzi hrála překvapivě Zuzanu) o start ke hvězdám. Nádherný film, nádherný. Ikona celé kategorie "film pro pamětníky". 100%(22.6.2006)

  • Subjektiv
    ***

    Třebaže nechápu, proč je pan Kristián považován za ztělesnění romantiky, chápu, proč je tento film považovaný za jeden z nejlepších ve svém období. Osud a plán však chtěl, abych zhlédl několik filmů podobného původu v rychlém sledu za sebou a tato série do mě otiskla ducha filmu své doby natolik silně, že jsem byl schopen přespříliš často předvídat, co se stane v nasledující vteřině a samozřejmě na konci. Kristian v tomto ohledu byl výjimkou v tom, že zcela jasný byl pouze konec. Silné ***.(5.1.2009)

  • monolog
    *****

    Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět.(23.2.2006)

  • B!shop
    ****

    Docela prijemny prekvapeni, cekal jsem stou variaci na otravny stary cesky veselohry, ale tenhle film byl fajn. Oldrich Novy je v hlavni roli docela charismatickej a pribeh ma zajimavej vyvoj. Muj favorit tu je ale Cenek Slegl s jeho vochcavkou s kapesnikem. K filmu nemam zadnou vyraznou vytku, dej je docela sviznej, dialogy nenudi a sem tam se povede nakej vtip, ale na tech 5* bych to precejen nevidel.(23.2.2008)

  • Jossie
    *****

    Jeden z nejlepších filmů pro pamětníky, nezapomenutelná věta: " Zavřete oči, odcházím, čekám venku: " a moje oblíbená scéna s kapesníčkem na konci.(24.1.2005)

  • Kulmon
    *****

    Zajímavosti: "Jen pro ten dnešní den, stojí za to žít, jen klid svůj tichý mít, a víc po ničem netoužit. Jen pro ten dnešní den, snad pro úsměv váš, se život změní v sen, ten den kdy štěstí potkáváš. Nesmíš se ptát, co bylo včera, bude zítra zas, jen dnešek uchopit a pochopit, že nejkrásnější jen, je dnešní den" - nádherná písnička Josefa Grusse a Slávy Nováčka se stala symbolem naší předválečné kinematografie. *** Frič Mandlovou do filmu nechtěl, ale Nový si ji prosadil a udělal správně. Oldřich Nový a Adina Mandlová byly tou dobou naše největší hvězdy. *** Pro Nového to byla vůbec první šance použít svůj kultivovaný a elegantní projev. *** Dvě velké kamarádky - Mandlová s Gollovou se v tomto filmu setkaly před kamerou společně vůbec poprvé. *** Frič si vzal do hlavy, že Nový bude větší než Mandlová, a tak kdykoliv kráčeli vedle sebe, kladli kulisáci novému pod nohy cihly. A pokud jsou vidět celé postavy, má Nový alespoň klobouk. *** Novému hodně záleželo na tom, aby vypadal dobře, uvědomoval si, že má pravou tvář pohlednější než levou, a tak se ke kameře snaží téměř vždy otáčet pravou stranou. *** Mac Frič a Adina Mandlová dostali za Kristiána národní filmovou cenu, která obnášela 5000 korun. Oldřich Nový ji nedostal patrně jen proto, že jeho žena byla židovka. *** Před rokem 1989 v televizi běžela zkrácená verze, režimu totiž vadil Jára Kohout, proto byly scény s ním vystříhány. *** Celý film byl natočen za 675 000 korun, z toho 20 000 byl honorář pro Oldřicha Nového. *** Natáčení trvalo 23 dní. *** Každý záběr byl točen jednou, maximálně dvakrát. *** Producent nabídl Fričovi, že pokud natočí film o týden dřív, dostane 100 000 navíc. *** Kristián se původně měl jmenovat Alfons a film pak Vítězný Alfons. *** Film měl mít dokonce pokračování - Kristián po dvaceti letech, ale z natáčení sešlo. *** POZOR SPOILER !!!!! Konec filmu byl původně jiný, než jak ho dnes známe. Kristián se loučí se Zuzanou a ona říká: "Až jednou poznám člověka, kterého budu mít opravdu ráda, mohu mu říkat Kristián?" "Ano, já vám dávám Kristiána, už se nikdy neobjeví ... Sbohem Kristiáne ..." Tvůrci si však uvědomili, že takový konec by snímek poškodil, tak se narychlo přepsal a dopsal se konec, jak dnes známe - Gollová se udělá krásnou a Kristián poprvé odchází s touto ženou.(9.5.2009)

  • choze
    ***

    "DÁM VÁM KRISTIÁNA. BYLO TO MÉ JEDINÉ BOHATSTVÍ A VY SI HO TEĎ ODNESETE."(14.1.2012)

  • flanker.27
    *****

    "Cikády zpívají a z věže se ozývá muezinovo Allah il Allah, ceny mírné, obsluha vzorná." Klasika stříbrného plátna. Duchaplná konverzace, jemný humor a skvělý Oldřich Nový.(28.12.2005)

  • Madison
    ****

    Československé filmy nie sú mojou krvnou skupinou, no Kristián je svojou dvojitou identitou či následným zamotaným dejom natoľko unikátny, že 4* udeľujem bez výčitiek. Veľmi milé dielko, Oldřich Nový a najmä vtipne škodoradostná Adina Mandlová hrajú perfektne a vylepšili mi náladu na celý deň minimálne.(26.8.2010)

  • sportovec
    *****

    Otevřete oči, přicházejí. Kdo? No přece Oldřich Nový a Adina Mandlová. A ta ... no, jak se jen jmenuje .... Gollová ... Nataša Gollová přece! Asi tak lze popsat pocity toho, kdo si tento film pouští nebo ze stříbrného plátna zhlíží, poučen už předcházejícími zhlédnutími. Jistota, s níž se herci i tvůrci pohybují v souhrnu všech prostředí, zobrazovaných filmem, i nápaditost, kterou k tomu přidávají, berou dech i přes desetiletí, jež uplynula od jeho uvedení. Doplníme-li toto hvězdné trio o pověstné MELODY BOYS Rudolfa Antonína Dvorského, mění se naše nadšení v bezbřehé se kochání. Prvorepubliková noblesa, jejíž idealizovaný tvar je zpozemštěn invenční veseloherní nadsázkou, i po letech hladí duši i srdce. Zavřete oči ... končím.(20.10.2007)

  • Falko
    *****

    Namet pre tuto komediu nema chybu. Pobavil som sa cely film, pretoze ak jedna osoba hra dve osoby, vzdy z toho vzidu problemy a v tomto pripade to boli problemy humorne. Nikdy som nechapal, ako mohli tieto stare filmy bavit moju mamu, po dnesnej premiere uz tomu chapem... 24.08.2010 ________ Oldřich Nový - (Alois Novák / Kristián) +++ Nataša Gollová - (Mařenka) +++ Bedřich Veverka - (Petr) +++ Raoul Schránil - (Fred) +++ Adina Mandlová - (Zuzana) +++ Jaroslav Marvan - (Ředitel Král) +++ František Filipovský - (JUDr. Dvořáček) +++ Hudba: Sláva Emanuel Nováček +++(24.8.2010)

  • Gilmour93
    ****

    „Cikády toužily po svém bledém milenci Měsíci a noc voněla skořicí a kávou..“ Konverzačními perlami zdobená společenská komedie o výchovné lekci udělené šarmantnímu, ale jinak zcela neškodnému sukničkáři. Oldřich Nový s brilantní výslovností slova "dívám" je naprosto neodolatelný a jsem přesvědčen, že kdyby někdy vkročil do Rick´s Cafe v Casablance, přestal by i Humphrey na chvíli býti heterosexuálem..(23.11.2009)

  • Zloděj kol
    *****

    Nejlepší český film natočený do roku 1945. V mnohém nedotažená a spíše průměrná divadelní hra Yvana Noého byla přepsána Josefem Grussem a Martinem Fričem v kouzelnou brilantně vypilovanou společenskou komedii, která se plně vyrovnává tehdejší hollywoodské produkci. Opravdu nejlepší filmová role Oldřicha Nového (a že je z čeho vybírat). V době, kdy hlavní smysl "dvojrole" spočíval ve výměně masky, popř. mizerné snahy o pitvoření druhé postavy, se objevil herec, který vás hned dvakrát dokáže pozvat do Orientu. Poprvé jako muž velkého světa okouzlující půvabnou Zuzanu (bez jakékoliv naivity a sentimentu, jak bývalo v kraji zvykem), podruhé jako snaživý úředník, který odříkává reklamní prospekt. Zatímco Julinka Svobodová z Přítelkyně pana ministra byla nejsympatičtější rolí Adiny Mandlové, je Zuzana Rendlová jednoznačně nejsmyslnější a nejpůvabnější (zároveň se zde a ještě v Nočním motýlu jasně ukazuje haasovská škola). Nataša Gollová hraje Mařenku se smyslem pro jemnou komickou drobnokresbu, aby se záhy proměnila plně v rámci svého přirozeného půvabu v Mařenku, která může směle konkurovat předchozím objektům Kristiánova zájmu. Vynikající a naprosto civilní(!!!) Jára Kohout, ovšem nejkouzelnější postavou tohoto filmu je elegán s kapesníčkem v podání Čeňka Šlégla. Po všech stránkách skvostný film od dialogů přes hudební doprovod až po takovou maličkost jako je zapálení cigarety.(19.2.2004)

  • Lavran
    *****

    Mac Frič byl vážnou hrozbou pro hollywoodský monopol na sofistikované a screwballové komedie. Před jeho režijní jistotou by musel i velký George Cukor srazit podpatky a andělsky mu cukrovat. Kristián je bezesporu jeden z vrcholů českého filmu před nástupem Nové vlny v šedesátých letech!(14.2.2009)

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12