Režie:
Martin FričKamera:
Otto HellerHudba:
Eman FialaHrají:
Adina Mandlová, Rolf Wanka, Václav Trégl, František Smolík, Zvonimir Rogoz, Alena Frimlová, Vítězslav Boček, Theodor Pištěk, Růžena Šlemrová (více)Obsahy(1)
Podnikatel Fred Baron chce spáchat sebevraždu, protože nemá na zaplacení směnek a dluží panu Hallerovi peníze, které s ním prohrál v Lindeho herně. V sebevraždě mu zabrání dobrodruh Ronny a slíbí mu pomoc. V Hallerově vile, kde pátrá po dokumentech, se Ronny seznámí s majitelovou dcerou Evou. Otec ji nutí do sňatku s Lindem, který ho vydírá. Ronny zjistí, že Linde ve své herně vyrábí falešné peníze. Navrhne Baronovi, aby vyhrál peníze tam, kde o ně přišel, a slíbí Hallerovi, že dosáhne toho, aby si Eva nemusela vzít Lindeho. V herně je ale Ronny zajat a uvězněn. Mezitím Ronnyho hledá jeho sluha Valentin u Hallerů a je přepaden komorníkem Josefem. Vše vidí Eva, Valentina osvobodí a oba spěchají do herny. Ta už je obklíčena policií. Lindemu se ale nakonec podaří uprchnout v autě a unést s sebou i Evu. Pronásleduje je Ronny s policií. Evě se podaří bezpečně vyskočit z vozu těsně před havárií. Zjistí se, že Ronny není dobrodruh, ale kapitán tajné policie, který měl zneškodnit penězokaze. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (40)
Vynikající kriminální komedie v režii Maca Friče s půvabnou Adinou Mandlovou, s rozhodným Rolfem Wankou a úžasně potrhlým Václavem Tréglem. Myslím, že pan Trégl u nás jako první vynalezl styl přikrývek ve stylu Heleny Růžičkové: "To jako, že bych se pod ni vcucla", když ji přitlouká ke své posteli, aby mu jí jeho pán nesebral. ()
Začátek mne docela navnadil. Tihleti vtipně komentující dobrodruzi, kteří si vědí rady v každé situaci, jsou mi ve filmech veskrze sympatičtí. Ale pak se dobrodruh začne chovat nelogicky, stejně tak Eva, a posléze celé osazenstvo. Koneckonců, tady se mohlo stát cokoliv, klidně bych i čekal, že Eva vede tu podloudnickou bandu taky. Pokusy o humor podle mne nemohly fungovat ani tenkrát, tak jsou to křečovité pokusy. Postavy poletují zleva doprava, jak zrovna se to autorům hodí, bez ladu a skladu, aby to byl spíše dobrodružný příběh a nikdo u něho nepřemýšlel o logice děje a chování lidí včetně jejich motivací. Některé scény jsou zbytečně dlouhé, jindy proběhnou v rychlém střihu, že ani divák nestíhá pojmout, co se právě stalo nebo koho to kam vláčejí. A do toho ta příšerná hudba, která se snaží o tajemno na jedné straně a bouřlivo na straně zločinců, ale ve výsledku prostě jen řve na nepatřičných místech. Nepovedený film, ani krimi, ani komedie, rozháraný a rozklížený jak dřevěná pramice po třiceti letech, kdy se o ni nikdo na břehu nestaral. ()
Skvělá předválečná krimi komedie, která se hrdě vyrovná soudobým žánrovým snímkům z USA. Role Ronnyho by se klidně mohli ujmout třeba William Powell nebo Errol Flynn, nicméně Rolf Wanka to taky zvládá na jedničku. No a jinak filmu kromě sympatického hlavního hrdiny nechybí ani propracovaná detektivní zápletka plná napínavých momentů a akce a taky hodně slizký a nesympatický záporák. ()
Když nemohl na počátku třicátých let, v době hospodářské krize, získat strojní inženýr Eduard Fiker zaměstnání ve svém oboru, vrhl se po krátké divadelní epizodě na literární tvorbu. Od mládí jej přitahovaly detektivní příběhy a za svůj krátký život (zemřel v osmapadesáti letech) jich napsal několik desítek. Brzy také pronikl mezi barrandovské filmaře (z jeho dílny vzešla například částečně autobiografická krimikomedie Paklíč nebo Zinková rakev alias Třináctý revír). K jeho vůbec prvním filmovým scénářům patřil Krok do tmy, který měl v Československu simulovat zahraniční hollywoodské trháky. Důvody byly ryze praktické: pořizovací cena kopie amerického nebo anglického detektivního filmu představovala sumu asi sto padesáti tisíc předválečných korun. Realizace se ujal znovuvzkřísený Havlův Lucernafilm a režie byla svěřena zkušenému Macu Fričovi. Hlavní partnerskou dvojici vytvořili charismatický Rolf Wanka coby "český Arsène Lupin" a okouzlující Adina Mandlová, která se tu co chvíli rozkošně leká. Dnes s odstupem sedmdesáti let je patrné, že Fiker byl společně s Emilem Vachkem jedním z prvních a úspěšných průkopníků detektivního žánru u nás a díky němu byly vystavěny i základy filmové kriminologie, později bohatě zastoupené řadou dalších autorů. ()
Divák je v prvních patnácti minutách naladěn na žánrovku o lupiči- gentlemanovi, ale pak se to začne nějak rozpadat do typické komediální bramboračky (výstupy V.Trégla). Jako kdyby to scenáristé a režisér nedokázali udržet v napínavé rovině a snažili se propasírovat do detektivního námětu humor za každou cenu... ()
Galerie (11)
Photo © Lucernafilm
Reklama