Režie:
Matěj ChlupáčekScénář:
Jan MazanecKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Jan StehlíkHrají:
Tereza Vítů, Adrian Jastraban, Marian Roden, Petra Lustigová, Jan Komínek, Marika Šoposká, Kryštof Hádek, Ondřej Malý, Hana Vagnerová, Kateřina Winterová (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Celovečerní debut nejmladšího českého režiséra Matěje Chlupáčka vypráví příběh dospívající dívky Jolany, která je předmětem sexuální touhy svého nevlastního otce. Problémy v rodině nedokáže řešit, ztrácí schopnost komunikace i se svými kamarády a stále více se propadá do uzavřeného světa svých představ. Doma hru na šťastnou rodinu hrát nedokáže, svět venku ji vysává, má strach, ale submisivní erotické hry zároveň neodmítá. Neúnosnost situace a řada dramatických okolností doženou hlavní hrdinku až do nevěstince, kde se její postavení dále vyhrocuje. Ale je otázka, co Jolana vlastně chce? Není útěk do snů lepší než drsná okolní realita...
Čerstvost pohledu začínajícího filmaře, který nepracuje v zaběhnutých vzorcích, se ve filmu Bez doteku kloubí se zkušeností již protřelých profesionálů štábu. Výsledkem je snímek s ojedinělými režijními prvky, který se nebojí nabízet divákům spíše otázky než odpovědi. Zároveň disponuje přesnou výtvarně dokonalou kamerou a uvěřitelnými hereckými výkony, které filmu dodávají až mrazivou věrohodnost. Režijní debut nejmladšího režiséra ve střední Evropě nelze přehlédnout. (oficiální text distributora)
(více)Diskuze
Asi jsem viděl nějakou divně sestříhanou verzi, ale dost věcí se dělo samo o sobě. Nenašel jsem, proč šla dělat do bordelu, proč jí říkal, že se tam vrací a že mu musí něco splatit. Párkrát se stalo, že nebylo rozumět, co herci říkají. Tereza je moc krásná, alespoň ze začátku, než se z ní stala tuctovaná zmalovaná ku...Hodně vadila hudba. Pokud to mělo být drama ze života, tak se moc nehodila. Postavu Jastrabana jsem z filmu vůbec nepochopil, co nebo kdo měl být. Možná opět něco vystřiženo.
37% je trochu málo.
Mám z toho pocit smutku, že se najdou tak ochotní herci zahrát takovou kontroverzi a nenajde se scénárista, který by byl s to napsat slušné dialogy. V podstatě kdyby jen dialogy dávaly smysl, už by to bylo snesitelnější...takhle je mi líto té promarněné příležitosti. Holt umění není jen o tom, sehnat herce a kameru a prachy na natáčení. Ale na druhou stranu...snaha byla :-/
Tak jsem to vubec nepochopil ake Ok. no :D
Ačkoliv je hezké, že si na mě arogantní jedinci vzpomenou i po skoro pěti měsících, raději dám něco k tématu. Matěj Chlupáček působil jako technický režisér na celovečerním debutu Mika Samira Hany, o kterém se tvrdí, že byl natočen na jeden záběr: http://filmserver.cz/clanek/6172/hany-prvni-cesky-celovecerni-film-na-jeden-zaber/ .
Uživatel B26354 smazal svůj příspěvek.
<b>B26354</b> Nemůžeš vědět, co si myslím. Můžeš ale nepsat na ČSFD, když jsi nejspíš opilý (což by omlouvalo tvou gramatiku i potřebu projevovat se jako hovado).
<b>misinka88:</b> Záchytných bodů je ve filmu dost, od podobností na úrovni postav doma a v bordelu přes kostýmy až po obdobné situace s totožným vyústěním. Bez doteku svou výstavbou zas tak komplikované není, "jen" odpovídá na některé věci zpětně, pohrává si s časovým řádem (má ale jasný systém) a obsahuje výpustky.
Jenže na to, aby si člověk mohl dotvářet se nejdřív musí něčeho vůbec chytnout s tohoto filmy moje představivost dokáže udělat dalších 100. Pokuď si mám úplně všechno domýšlet( samozřejmě na daný téma), tak to pak nemusím chodit do kina , ale můžu se zasnít doma ve vaně jen na úkor podívání se na upoutávku, a troufám si říci , že by to vyšlo nastejno jako strávit hodinu v kině.
Jinak já mám rada filmy kde se musí i za přemýšlet, ale bohužel v tomto snímku jsem se opravdu vůbec nikde nechytala, ale to taky může být způsobeno i tím , že jsem o filmu vůbec nic nevěděla jen jsem si přečetla v rychlosti text co tu k tomu je uveden. víc jsem po tom nepátrala... proto taky píšu , že zatím nehodnotím .počkám až to skouknu ještě jednou a pak se uvidí
na příspěvěk reagoval Bluntman
Diskuze jsou od toho, aby si lidé vyjasnili své názory, a to za pomocí argumentů. Já film neobhajuji (a už vůbec ne zarytě), pouze vysvětluji, jakým způsobem je vystavěn. Na hvězdičkách a barvičkách (modrá, červená, černá) nesejde, ty jsou pro jednodušší.
Arylen: Pokud si jde někdo na klubový film, jehož výchozím bodem je zneužívání nezletilé otčímem, "oddechnout", chyba je evidentně na straně příjemce. U každého díla je třeba být aktivním divákem, který si během sledování vytváří hypotézy, zpětně rekonstruuje příběh, případně sleduje určité stylistické vzorce a jejich variace atd. Když něčemu nerozumím, např. mám nepořádek ve výstavbě nějakého počinu, tak ke scénám přistupuji jako k písmenům z abecedy. U Bez doteku by zápis mohl vypadat např. následovně: A - L (titulková sekvence) - B - C - E/D (E - doma po návratu ze školy, D jako vzpomínky na průběh dne) - F - G - H // (výpustka zahrnující J a K, skok o několik měsíců dopředu) // M - N... až k Z, přičemž závěrečná scéna je I. Věc samozřejmě komplikuje vkládání snových sekvencí, které ale díky jejich sebeuvědomělosti a odchylce z hlediska stylu není problém rozlišit, a především vypuštění "CH" (po konfrontaci kvůli znásilnění). Osobně jsem rád, že je tu konečně český film, který je umělecky odvyprávěný, ale přitom není ani provinční (Polski Film), ani nakonec ze strachu o ztrátu diváka nemá potřebu vše dovysvětlovat (Nevinnost).
misinka88: Bez doteku není klasicky odvyprávěný snímek, protože má mnohem blíž k naraci uměleckého filmu, a tak problém objektivnosti/subjektivnosti prezentovaného, nevyplňování mezer a otevřený konec jsou záměrem, nikoliv nedostatkem. Co je na Chlupáčkově debutu k "nepochopení", respektive tím slovem myslíš?
Uživatel Bluntman smazal svůj příspěvek.
Tak jsi asi jeden z mála co tu slátaninu pochopili, nebo je prostě potřeba si to pomocí své fantazie vyložit po svém. Většině lidí tento způsob ztvárnění filmu nesedne, ono koukat se na film je spíš oddechová činnost, takže když se u toho musí napnout mozkové závity a něco v tom hledat, tak to diváky odradí.
Za mě ale nebyla nesrozumitelnost to hlavní, proč jsem dala pouze jednu hvězdu. Nelíbily se mi ty toporné dialogy, přišlo mi, že se autor zuřivě snažil o co neumělečtější dílo, ale trochu to předimenzoval. Některé filmy s otevřeným koncem tu jsou v červených číslech, takže to není jen o tom, tenhle film se IMHO nepovedl v mnoha ohledech
no řekla bych , že nejsem jediná kdo to nepochopil naopak troufám si říci , že to byla většina.. už podle zmiňovaných vyslechnutých rozhovorech... taky jsem nikde nenapsala, že je to chyba filmu . naopak , že pokuď film je zamýšlen k zamyslení a k diskuzi , takže že v tomto ohledu je vynikající... jinak nejsem nejsem tak blbá abych nevěděla co mělo být před apod. jen jsem napsala, že jsem to nepochopila a asi toto slovo není přesně to slovo co jsem měla na mysli. prostě mě asi nesedí filmy typu domyslete si skoro všechno samy .. stejný problém jsem měla i u Sucker Punch taky jsem věděla o co se tam jedná, ale stejně to bylo všelijaký...
"Unikl příběh" značí, že chyba není na straně filmu, ale pisatelky. :) Ne každý snímek musí být klasicky odvyprávěný, tj. s aktivními postavami, jejichž jednání je motivované a které se snaží dosáhnout vytyčeného cíle, a tak musí překonávat překážky v osobní či pracovní rovině. Jsou i díla s otevřeným koncem, stavící na nejednoznačnosti, zámlkách atd. Bez doteku takovým je, a tak správné otázky během sledování nejsou "dosáhne svého cíle?", ale "je právě prezentované sen/představa, nebo skutečnost?", případně "v jakém pořadí se události odehrávají?".
Co že bylo na Bez doteku tak nesrozumitelné? (Spoiler) "Před" úvodními titulky (Jolana plačící na tolaetě) se jednalo o flashforward, před závěrečnými titulky o flashback, jenž se odehrál před událostmi v bordelu, ale po zlomu v 25. minutě, kdy byl Jolanin otčím konfrontován kvůli "znásilnění".
přesně tak . jde o děj a ten já v tomto filmu prostě nevidím ... kousky čehosi složený do sebe... ale třeba to byl účel , aby lidi o tom začli diskutovat mezi sebou... pokavaď je myšleno takhle tak to svůj účel splnilo....
já vím , ale po poslechnutí pár hovorů při cestě domů mi to nakonec nějaký smysl dalo co se děje tyče... uvidím až se na to znovu podívám, až to bude na dvd proto zatím ještě nehodnotím . Ale kdybych na to měla jít sama o sobě do kina tak nevím nevím...
Není to jen o věku, ale hlavně o autorovi.. najdeš tu aspoň pár studentských amatérských filmů sestříhaných doslova "na koleně", které jsou v červených číslech
na příspěvěk reagoval misinka88
Možná by bylo fajn si něco zjistit, než si začnu vytvářet názor, který je značně kritický. Bez doteku vznikalo bez státní podpory (čili žádné peníze z fondu) a Česká televize se stala koproducentem až po uvedení, co se týče práv na televizní vysílání (čili ani koncesionáři nepřispěli na vznik). Nechce se mi opakovat, co jsem napsal jinde, takže pro začátek: http://www.moviescreen.cz/preview/903/bez-doteku .
Věk režiséra je dobrý marketingový tah, nic víc. Xavier Dolan ve dvaceti objížděl festivaly se svým debutem Zabil jsem svou matku, který režíroval, napsal a ztvárnil v něm hlavní roli. Člověk s předsudky by si mohl myslet, že mladý kluk nemá na zkušenější, případně že od tématu nemá dostatečný odstup či naopak potřebný vhled, ale... no, stačí se na Zabil jsem svou matku podívat. A jak už jsem psal (a nevšiml jsem si vyvrácení argumentu), že dospívání, (ne)komunikace ad. jsou přece témata, kterým ne příliš dlouhou dobu plnoletí tvůrci (režisér, scenárista) rozumí, ne?
V čem že má jít o kalkul? Naopak jde o dost nekonvenční snímek, který rozhodně nemá předem vypočítané, že by zápletka se zneužíváním nezletilé mohla do kin přitáhnout diváky. Zvlášť když nedávno (s čímž nemohl nikdo předem počítat vzhledem k době realizace) vznikla trojice Nevinnost, Vendeta a Zneužívaný, a tak může dojít k otrávenosti z dalšího díla "z cyklu".
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Nadávám jinak, thanks for asking. Anyway, když si to neviděl, tak co to vůbec řešíš? Všechny ty řeči o tom jak je mladý. No a co? Je to záviděníhodné a s hodnocením a to jakýmkoliv, srovnáváním nebo posuzováním jiných českých filmů bys měl počkat až to uvidíš, což podle svých vlastních slov vlastně nikdy, tak si tu plácáme játra všichni tři. Bye
Uživatel Sinecod smazal svůj příspěvek.
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Příspěvek byl smazán administrátorem.
Chci vědět cos dělal ty v osmnácti. Prosil kámoše vo ještě jednu pětku abys měl na pivo? Hlupáku!
Uniká mi, proč by (čerstvě) plnoletí kluci nemohli být podepsáni pod filmem mj. o dospívání, problémech komunikace ad. věcech? Pokud by platila implikace nesmyslné a směšné nadsázky o holčičce, tak by z logiky věci nemohly vznikat takové žánrové filmy, jako jsou historické (nutno prožít, ne?), sci-fi (stroj času zatím nikdo nevymyslel), fantasy, horory apod.
Příspěvek byl smazán administrátorem.