Reklama

Reklama

Nymfomanka, část I.

  • Dánsko Nymph()maniac (více)
Trailer

Otevřená studie ženské sexuality, prostřednictvím hlavní postavy. Hlavní hrdinku Joe najde zmlácenou v parku, starší muž jménem Seligman. Nymfomanka Joe odhaluje samotářskému intelektuálovi tajemství svého pokrouceného životního osudu, plného sexuálních prožitků. Vyprávění Joe je rozděleno do osmi kapitol, ve kterých se postupně dostáváme od jejího mládí a dospívání až k dospělosti. (Aerofilms)

(více)

Videa (8)

Trailer

Recenze (764)

castor 

všechny recenze uživatele

Tak to bychom měli. Beru, že Trier nutí přemýšlet a do světa nevypouští hloupé věci, ale tak nějak znovu si mě nezískal. Nechci vidět ten bordel v jeho hlavě. A už mě vlastně nebaví poslouchat to, jak je jeho práce geniální. V pěti kapitolách nás seznámí s touhami vychrtlé brunetky, problematiku naťukne, ale nevěřím, že v druhém díle přijde s něčím „zlomovým“. Vnitřní sílu jeho kousek nemá. Je ironický, dělá si srandu, ukazuje na prázdnotu svých hrdinů, vsadil na promyšlený marketing. Živelný ale rozhodně není. A s tím svým opakovaným děláním si prdel? Ať jde ideálně do prdele. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Lars von Trier představuje atrový ekvivalent proslulého šejdíře Williama Castlea, jehož filmy byly bez mistrem připravených dodatečných atrakcí a způsobů propagace také jen zlomkem celkového zážitku. Trier soudobý trend mediální masáže probíhající dlouho před uvedením díla povýšil na samotný koncept a marketing a PR postavil na roveň umění. Z původně účelových prostředků udělal součást celkového díla, kde film není cílem, ale spíše vyvrcholením jedné velké performance - v tomto případě navíc vyvrcholením hodně oddalovaným, když je "Nymfomanka" rozdělená na dvě části a navíc uvedená titulkem, že diváci uvidí jen cenzurovanou a zkrácenou verzi bájného režisérského sestřihu. Trier a jeho spolupracovníci prostě jsou mistři packagingu a propagace (což se bravurně zpřítomňuje v upoutávce na druhý díl, která přichází se závěrečnými titulky prvního a vyvolává velkolepé přísliby, jež ovšem zůstanou nenaplněny). V základu Trierovy tvorby pak leží ambivalence mezi kultem auteura, který kolem sebe za léta vystavěl, ale také zpřítomnění manipulativnosti i pozérskosti umění a umělců. Režisérův poslední kousek stejně tak na jedné straně vypadá jako otevřené pojednání o lidské sexualitě, které zřejmě má jít proti srsti měšťáckým představám o normálnosti, ale současně vyznívá jen jako vykalkulovaná akce, jak v dnešním směšně upjatém světě grandiózně vydělat na odvěkém pravidle "sex sells". Samotná "Nymfomanka" překvapí coby filmový hypertext, prostě taková nymfomaniac.wikia, která divákům nedává pouze text k rozebírání a výkladu, ale rovnou i veškeré interpretace a odkazy s citacemi. Patetická fráze, že k nějakému filmu není co dodat, protože je v něm naprosto vše, tentokrát platí zcela absolutně. Jakoby cílem bylo vytvořit snímek, o němž (pokud nechcete jen citovat již v samotném símku řečené či upozorňovat na samo o sobě vyčnívající) nezbývá než se bavit jen v primitivní rovině líbí/nelíbí. Řekněme tedy, že "Nymfomanka" je většinou zábavná (především v drobných detailech, jako famózní sekvence porodu či šermovačka macků v druhém díle), byť častěji spíše přechytračelá, až chytroprdská, když permanentně zpřítomňuje a adoruje své vyprávění. Čtvrtá stěna tu není bořena, ale je vlastně posazena za diváky (stejně jako v případě brouzdání po internetu, obzvláště pak po sociálních sítích, kde vjemy z jednotlivých linků či threadů okamžitě zanikají v dalším textu). Ve výsledku pak hlavním pozitivem filmu zůstává fakt, že ač v projektu a propagaci "Nymfomanky" má sex roli komodity a atrakce, samotné vyprávění k sexualitě nepřistupuje exploatačně, nýbrž se zalíbením a empatií, obzvláště pak k jejím potencionálně šokantnějším podobám prezentovaným v druhém díle. Obecně řečeno je ale absurdní, byť příznačné, že se jako "provokatér" a "enfant terrible" označuje tvůrce, který přinejmenším v posledních dvou filmech nedělá nic jiného, než že témata jako je sex, rodina a vztahy pouze ukazuje v upřímnější, či cyničtější podobě oproti sentimentalitě mainstreamových i festivalových midcultů.  - více v recenzi pro Cinepur [hodnocení se vztahuje k oběma dílům] () (méně) (více)

Reklama

Hunt 

všechny recenze uživatele

I přesto, že některé situace jsou dobré, tak zase mnoha jiným je věnována zbytečná-nadbytečná pozornost a roztahanost - čímž ztrácí film tempo, čemuž značně napomáhá neustále vracení se do (reality) pokoje, kde si Charlotte Gainsbourgova povídá se Stellenem Skarsgardem a to často velmi nudně a zase roztahaně. 330minutová director´s cut si fakt nechám ujít a kdyby Lars von Trier méně onanoval nad pseudointelektuálním pohledem, mohl to být zajímavý pohled do jednoho života jedné ženy. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľká kopa kecov, ktoré sa snažia tváriť hrozne múdro. Úvod bol naozaj hrozný. "Už ako dvojročná som objavila svoju kikinu...". Pripomenulo mi to obvyklú ďakovnú reč laureátov Nobelovej ceny: "Už ako dvojročný som vedel, že Zem obieha okolo Slnka..." Ženská príde ku chlapíkovi do bytu a začne mu rozprávať o svojej večne hladnej kikine. Naozaj "intelektuálne" dielo hodné pána Triera. Ďalej film ani nemá cenu komentovať. Len hŕba táranín, ktorá sa strieda s milostnými dobrodružstvami jednej ženy. Vlastne to dosť pripomína remake Jozefíny Mutzenbacher (1978), podotýkam dosť nepodarený. Nebolo to ani tak dejovo zaujímavé a ani tam nebolo toľko sexu. Jediné čo stojí za zmienku a trocha vyniká je hodina botaniky, náuka o rybolove a vysvetlenie používania mušiek na rybárčenie a jedna jediná podarená humorná scénka s Umou Thurman. Pán Trier asi zase niekam hlavou narazil a ešte to stále nerozchodil. 35/100 ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Nejzábavnější, nejnormálnější, a tím i nejpřístupnější Trier. Kinoverze je paradoxně šokující svou cudností, takže avizované nymfomanické čuňačinky neuvidíte./// Etuda s Umu Thurman coby podvedenou manželkou je vynikající, protože je hrozivá i nesmírně komická zároveň. Humor, který je možná až málo cynický a černý, je podstatnou složkou obou snímků. Zůstává však otázkou, zda to nebrání většímu ponoru do života hlavní postavy, který je vlastně velmi nešťastný až tragický, což je ideální premisa pro řádně depresivní a hloubavý film. Každopádně Nymfomanka je vlak, do kterého bez váhaní nastoupím (bez vstupenky) znovu, ale zajímá mě už jen režisérská verze obou částí zároveň, nikoliv tento sestřihaný coitus interruptus. P.S. První film, ve kterém má Shia LaBeouf sexappeal, a to pořádný. "3+5" [Kino] ()

Galerie (73)

Zajímavosti (18)

  • V parkovací scéně je vidět v horním záběru, že Joe (Charlotte Gainsbourg) zajíždí mezi stříbrné a zelené auto. V další scéně už není přes přední sklo žádné auto vidět. (troufalka)
  • Do menšej úlohy bola obsadená Nicole Kidman, no kvôli nabitému diáru musela odstúpiť. (Sufferer)
  • Na berlínské premiéře Nymfomanky si Shia LaBeouf (Jerôme) nasadil na hlavu papírový pytlík s dírami na oči a nápisem „Už nejsem slavný“. Tento nápis měl nejspíš odkazovat na Shiův výrok, že odchází z veřejného života. (Duoscop)

Související novinky

Lars von Trier a sériový vrah

Lars von Trier a sériový vrah

27.12.2016

Slavný dánský režisér se po Nymfomance na pár let odmlčel, jeho fanoušky tak určitě potěší, že konečně chystá další projekt. Trierův nový film se jmenuje The House That Jack Built, uvidíme ho v roce… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Trierova sága o souložení

Trierova sága o souložení

29.08.2012

Ve Švédsku právě padla první klapka nového ero-eposu Larse von Triera s výmluvným názvem Nymphomaniac. Filmu přinesl mediální pozornost především Shia LaBeouf, který tvrdil, že si před kamerou… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno