Režie:
Brad PeytonKamera:
Steve YedlinHudba:
Andrew LockingtonHrají:
Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Colton Haynes, Ioan Gruffudd, Archie Panjabi, Paul Giamatti, Kylie Minogue, Vanessa Ross, Morgan Griffin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Poté, kdy o sobě dá vědět nechvalně známý tektonický zlom San Andreas a vyvolá v Kalifornii zemětřesení o síle 9 Richterovy stupnice, vydávají se pilot průzkumného a záchranného vrtulníku (Dwayne Johnson) a jeho bývalá manželka, s níž již delší dobu nežije, na cestu z Los Angeles do San Francisca zachránit svou jedinou dceru. Ale jejich složitá cesta na sever je pouze začátek. A když už si myslí, že to nejhorší už mají za sebou... tak velké drama teprve začíná. (Freeman Ent.)
(více)Videa (13)
Recenze (910)
Jak už to u podobných filmů bývá, tak i tento v podání Brada Peytona opět doplácí na klasické nešvary tohoto žánru. Předvídatelnost, která okrádá moment překvapení, zbytečně nezajímavé odbočky mimo hlavní příběh a slabší scénář. Všechny negativa alespoň z části zachraňuje obrovská porce masivních destrukcí s vynikajícími efekty, která nenechá vydechnout po celou délku filmu a Dwayne Johnson, jenž našel svou ideální roli. /55%/ ()
Už jsem to tu psal u nejednoho katastrofického filmu.. mám je prostě rád. Nevím proč, ale líbí se mi zničená města ať už jde o přírodní katastrofy nebo nějakou apokalyptickou válku... Samozřejmě to mám rád jen jako ve filmu. Nic takového nechci zažít a špatně se mi na to kouká i ve zprávách na Tv byť se to odehrává na druhé straně naší planety... Na San Andreas jsem tedy koukal jen z tohoto důvodu. Hlavní děj točící se kolem mlátičky Johnsna, který létá coby pilot vrtulníku SAR u LAFD a jeho rodinky jsem bral jako nutné zlo. Konečně, už to tu bylo tolikrát... Každý z takovýchto katastrofických filmů má většinou několik základních postav. jednak je to vědec, který na něco přijde (kometa, zemětřesení, tání ledu atd...), pak je to většinou nějaký hero, který věc řeší. Ve většině podobných filmů se hero soustřeďuje na záchranu co nejvíce lidí. Tady je to jiné, záchranář Dwayne zachraňuje jen svoji rodinu uprostřed zbořeného města! :-). A tak sledujeme dojemný příběh rodiny zachránáře, který kdysi přišel o dceru a o druhou nechce přijít. Uvidíme jakým způsobem do rodiny přijde i zeťák a že to s rozvody nemusí být tak horké jak to na papíře vypadá. Dokonce zde bude potrestán i jeden zloduch zbabělec. Ale více již nevyzradím. Jak říkám, já na film koukal kvůli efektům. Nikdy nezapomenu na první vizuální orgie tohoto typu u 2012 (2009), kdy jsem poprvé s pusou dokořán zíral co dokáže nadupané písíčko ve štábu filmařů. Tady je to ještě om pár levelů dál. Doba pokročila a HD možnosti jsou neomezené. Takže co se týče oné zkázy, byl jsem nadšen. Konec je samozřejmě stejný jako u všech těchto filmů - plný patriotismu a nadšení. Dávám 3 stupně Richtera. * * * ()
Na katastrofické filmy holt mají v Holém údu neprůstřelnou, klišovitou matrici a záleží už jen na tom, jak vás vizuálně ukojí. Tento citlivě kombinuje dva, v současné době asi nejzábavnější americké tektonické zlomy, a pokud člověka jeden otráví, vždy má k dispozici ještě další, takže z kina odchází uspokojen jak seizmolog, tak estét. Ten první zlom se táhne od Losích andělic až po Mekku všech buzerantů, anál Svatého Františka, kurevsky se otřásá, když se tektonické desky rozhodnou trochu se potrkat, a tak má chudák hrdinný záchranář Dvejn „Superanabolon“ Džonsn plné enormní bicáky práce a musí lítat jak piča, až se mu z toho ještě více krabatí jeho ovarový zátylek, aby pateticky pozachraňoval všechna svá, do zemětřesení dysfunkční rodinná aktiva. Je to sice místy xblití, ale jinak spektakulární jaxviňa. Druhý, také stále přírodní zlom se rozkládá mezi pátým a dvanáctým žebrem slečny Dadariové, kurevsky se pohupuje, když se Saša rozhodne běžet, a tak má chudák divák plné ruce práce s nespornými „hereckými kvalitami“ této jinak kožené pipky. Je to téměř na výron a místy neméně spektakulární, až chvílemi řešíte dilema, jestli čumět na skákající kozy nebo hroutící se mrakodrap. Připočteme-li k tomu ještě již sice kapku okoralou, nicméně stále neméně výživnou náplň do sendviče, katalogovou MILFku Karlu Gugíno, nezbyde sebeserióznějšímu kritikovi nic jiného, než na konci jen přemýšlet nad hodně luxusní trojkou. ()
Průměrný katastrofický blockbuster, který by Emmerich zvládl minimálně o level zábavněji. Ploché postavy a ohranou zápletku s rozpadlou rodinou dávající se na pozadí katastrofy zase dohromady vyvažuje fajn obsazení (The Rock je sympoš, na Gugino, Daddario a reportérku se dobře kouká, k tomu Giamatti, no, nekupte to) a správně nadávkovaná katastrofa. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- V rovnaký deň (29.5.2015), ako oficiálne vyšla snímka San Andreas, bolo zaznamenané zemetrasenie o sile 3,8 stupňa pri meste Indio v Kalifornii. Stalo sa tak o 22:23 miestneho času. (MikaelSVK)
- Ve scéně kdy se Ray (Dwayne Johnson) snaží oživit svou dceru Blake (Alexandra Daddario) umělým dýcháním, jí neucpe prsty nosní dírky. (Amras)
- Ray (Dwayne Johnson) ve filmu nosí hodinky LUMINOR SUBMERSIBLE 1950. (Esszed)
Sejdeme se v San Remu, zazpíváme si, tektonicky se zlomíme, nezapomeň sebou vzít Andreu i Alexandru a její poprsí číslo čtyři a Dwayne Johnsonovi sdělíme hořkou pravdu - stal se otcem ve 14 letech! Věkový rozdíl mezi ním a jeho filmovou dcerou je totiž čtrnáct let. Stejný věkový rozdíl je i mezi filmovou mámou a filmovou dcerou(!). Dobrá, mám za sebou katastrofické rendezvous s rozvádějícím se svalovcem, jeho chotí a dcerou, která je v nebezpečí, ale jejíž prsa umí zázraky. Majitelku nadnášejí v závěrečné scéně ve vodě a ta neumře. Film má solidní rozběh i spád, respektive na začátku měl obojí, ale poté, co se destruktivně vyřádil, se jaksi vyházel z nápadů. Spád následně opadl, nápady došly a dojezd, jaký film nabídl, už zdaleka nebyl tak dramaticky vypjatý. Film od prostředka začal nemile stagnovat. Určitě do katastrofického spektáklu nepatří obšírné řešení manželské krize s téměř psychologickou odmocninou. Dwayne Johnson hrát umí, jeho filmová manželka Carla Gugino nikoliv. Příčiny jejich rozchodu nebyly úplně jasné. Těžko se dá věřit, že by tak skvělého chlapa, jakým záchranář Ray je, jeho manželka vyměnila za Ioana Gruffudda, tedy jeho absolutní protipól, který se hned při prvním otřesu země projeví jako zbabělec, když jemu svěřenou nevlastní dceru nechá napospas osudu a uteče, aby si zachránil život. To Dwayne samozřejmě před ničím neuteče. Sice hází salám na ostatní a jde mu jen o záchranu jeho vlastní dcery, ale je to i celkem pochopitelné, když už jednu dceru kdysi pochoval. Někdy to řešení vztahových represálií děj natolik zbrzdilo, že až přišla nějaká další mega destrukce, ani jsem si jí neužíval, protože to byla jen výplň ne úplně optimálně načasovaného děje, který nebyl nijak novátorský, objevný či mimořádně zajímavý. Scénář měl zkrátka potřebu hloupě naroubovat manželskou krizi na zkázu Kalifornie. A to už se přesouvám k technické stránce filmu. Ta je naprosto vybroušená a dělá milovníkům padajících objektů radost. CGI opět prodělalo další výrazný posun, kdy už divák stále méně odhaluje digitální původ zkázy a je stále blíže reálnému ztvárnění apokalypsy. Filmová nadsazenost je samozřejmě plně zachována. V praxi to znamená, že slečna, co v úvodu filmu havaruje se svým vozem, který udělá asi tak deset přemetů ze strmého útesu, by byla rozflákána na hadry. Zde je jen vyděšená a má rozmazaný make-up. Ray manévruje v úzké soutěsce s helikoptérou jako by to byl lehoučký plastikový model. Problémy mu nedělá ani obří lodní šroub, s nímž dovedně uzavře příměří. Přehnaných scén je tady povícero. Patří to k takovému druhu filmu, ale tentokrát to bylo až moc přepálené. Zhruba do poloviny jsem se s filmem ani trochu nenudil. Tempo zdatně nasazené, destrukce vymazlené, film dobře odsýpal. Krizi film začal prodělávat poté, co se k zemi poroučelo, co se dalo a už se vyčerpala veškerá esence katastrofického spektáklu. Druhá půlka celkem ukecaná ve stylu " jsi fajn chlap, Ray, a já blbá husa se chci s Tebou rozvést". Daddario si bikiny scénu odbude hned po pár minutách filmu, dále si její plnohodnotný dekolt musí divák jen domýšlet. Ke všemu k ruce dostane dva hrozné anglány, co jsou bratry. Ten starší po ní bude házet oko, nic na něm nebylo, ale scénář si neodpustil milostné vzplanutí. V závěrečných fázích už film nepodnikal příliš destruktivní kroky, tím pádem ani moc negradoval. Spadlo ještě pár mrakodrapů, ale do většího čurbesu se už filmu nechtělo. Finále na vodě bylo fakt na vodě. Celé se smrsklo v záchranu dcery uvízlé pod troskami sesunutého mrakodrapu. Co myslíte, jak to dopadlo. Utopilo se fantastické Alexandřino poprsí? Co vás nemá - neutopilo. Finále bylo hodně slabé. Režiséra Brada Paytona bych do podobných spektáklů už neangažoval. Vedle slabého, klišé prosáklého scénáře, nese i málo zkušený režisér svůj díl viny nad nekompaktností filmu. Spolu s rozpadající se Kalifornií se rozpadal postupně i film. Velmi obstojnou první polovinu vystřídala nuda, kdy už skoro nic ve filmu nepadalo, akorát padala divákova hlava spánkem. Film neměl daleko do nevyrovnaných opusů megalomana Rolanda Emmmericha, ale i když se na filmu nijak nepodílel, přece jen jméno Emmerich v titulcích figuruje, a sice Toby. Takže za všechno nepřekvapivé zase může Emmerich! 60% () (méně) (více)