Režie:
Brad PeytonKamera:
Steve YedlinHudba:
Andrew LockingtonHrají:
Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Colton Haynes, Ioan Gruffudd, Archie Panjabi, Paul Giamatti, Kylie Minogue, Vanessa Ross, Morgan Griffin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Poté, kdy o sobě dá vědět nechvalně známý tektonický zlom San Andreas a vyvolá v Kalifornii zemětřesení o síle 9 Richterovy stupnice, vydávají se pilot průzkumného a záchranného vrtulníku (Dwayne Johnson) a jeho bývalá manželka, s níž již delší dobu nežije, na cestu z Los Angeles do San Francisca zachránit svou jedinou dceru. Ale jejich složitá cesta na sever je pouze začátek. A když už si myslí, že to nejhorší už mají za sebou... tak velké drama teprve začíná. (Freeman Ent.)
(více)Videa (13)
Recenze (910)
San Andreas selhává ve své narativní nerozhodnosti, první třetina totiž diváka připravuje na úplně jiný film, následujících osmdesát minut je pak nutně zklamáním. Prvních čtyřicet minut slouží k vytvoření několika narativních linií a představení sítě vztahů, čímž budí dojem, že bude pracovat podobně, jako například Skleněné peklo nebo Den nezávislosti. Tedy katastrofické filmy s širokou (a důsledně motivovanou) sítí provázaných vztahů a narativních linií, které se vzájemné rytmizují, stupňují napětí či komplikovaně předávají důležité informace. Oba zmíněné filmy jsou fenomenální narativní systémy, San Andreas však (znatelně menší) síť vztahů nevyužije a začne ji hned po úvodních čtyřiceti minutách redukovat. Zůstávají jen monofunkční (krátkodobé) náznaky a dvě (vzájemně se prakticky ignorující) narativní linky, z nichž jedna vlastně nikam nesměřuje a její funkce jsou značně banální. Konkrétněji zde. ()
Překvapení se objevilo tam, kde jsem jej absolutně nečekal. San Andreas sice obsahuje pár nesmyslů i klišé, ale to se dá odpustit, protože co se týká efektů a atmosféry se jedná o velmi povedený katastrofický blockbuster a z hlavy si neumím vybavit lepší. Film má neuvěřitelné tempo, při akčních scénách nedýcháte a pouze se kocháte, dokonce je zde i slušná panika, chaos, anarchie, na PG 13 je film i poměrně drsný ( Střep zapíchlý ve stehně, tyčka propíchlá chodidlem durch), triumfem je také Alexandra Daddario se svými božími ňadry( Kéž by za ně dostala Academy Awards), potěší i občasný odlehčený humor a úplně největším překvapením ze všeho je závěrečný doják, kde si kapesníky v kině tahal snad každý. Super doporučuji. PS: Reklama na Apple nepřehlédnutelná :D 80% ()
Sejdeme se v San Remu, zazpíváme si, tektonicky se zlomíme, nezapomeň sebou vzít Andreu i Alexandru a její poprsí číslo čtyři a Dwayne Johnsonovi sdělíme hořkou pravdu - stal se otcem ve 14 letech! Věkový rozdíl mezi ním a jeho filmovou dcerou je totiž čtrnáct let. Stejný věkový rozdíl je i mezi filmovou mámou a filmovou dcerou(!). Dobrá, mám za sebou katastrofické rendezvous s rozvádějícím se svalovcem, jeho chotí a dcerou, která je v nebezpečí, ale jejíž prsa umí zázraky. Majitelku nadnášejí v závěrečné scéně ve vodě a ta neumře. Film má solidní rozběh i spád, respektive na začátku měl obojí, ale poté, co se destruktivně vyřádil, se jaksi vyházel z nápadů. Spád následně opadl, nápady došly a dojezd, jaký film nabídl, už zdaleka nebyl tak dramaticky vypjatý. Film od prostředka začal nemile stagnovat. Určitě do katastrofického spektáklu nepatří obšírné řešení manželské krize s téměř psychologickou odmocninou. Dwayne Johnson hrát umí, jeho filmová manželka Carla Gugino nikoliv. Příčiny jejich rozchodu nebyly úplně jasné. Těžko se dá věřit, že by tak skvělého chlapa, jakým záchranář Ray je, jeho manželka vyměnila za Ioana Gruffudda, tedy jeho absolutní protipól, který se hned při prvním otřesu země projeví jako zbabělec, když jemu svěřenou nevlastní dceru nechá napospas osudu a uteče, aby si zachránil život. To Dwayne samozřejmě před ničím neuteče. Sice hází salám na ostatní a jde mu jen o záchranu jeho vlastní dcery, ale je to i celkem pochopitelné, když už jednu dceru kdysi pochoval. Někdy to řešení vztahových represálií děj natolik zbrzdilo, že až přišla nějaká další mega destrukce, ani jsem si jí neužíval, protože to byla jen výplň ne úplně optimálně načasovaného děje, který nebyl nijak novátorský, objevný či mimořádně zajímavý. Scénář měl zkrátka potřebu hloupě naroubovat manželskou krizi na zkázu Kalifornie. A to už se přesouvám k technické stránce filmu. Ta je naprosto vybroušená a dělá milovníkům padajících objektů radost. CGI opět prodělalo další výrazný posun, kdy už divák stále méně odhaluje digitální původ zkázy a je stále blíže reálnému ztvárnění apokalypsy. Filmová nadsazenost je samozřejmě plně zachována. V praxi to znamená, že slečna, co v úvodu filmu havaruje se svým vozem, který udělá asi tak deset přemetů ze strmého útesu, by byla rozflákána na hadry. Zde je jen vyděšená a má rozmazaný make-up. Ray manévruje v úzké soutěsce s helikoptérou jako by to byl lehoučký plastikový model. Problémy mu nedělá ani obří lodní šroub, s nímž dovedně uzavře příměří. Přehnaných scén je tady povícero. Patří to k takovému druhu filmu, ale tentokrát to bylo až moc přepálené. Zhruba do poloviny jsem se s filmem ani trochu nenudil. Tempo zdatně nasazené, destrukce vymazlené, film dobře odsýpal. Krizi film začal prodělávat poté, co se k zemi poroučelo, co se dalo a už se vyčerpala veškerá esence katastrofického spektáklu. Druhá půlka celkem ukecaná ve stylu " jsi fajn chlap, Ray, a já blbá husa se chci s Tebou rozvést". Daddario si bikiny scénu odbude hned po pár minutách filmu, dále si její plnohodnotný dekolt musí divák jen domýšlet. Ke všemu k ruce dostane dva hrozné anglány, co jsou bratry. Ten starší po ní bude házet oko, nic na něm nebylo, ale scénář si neodpustil milostné vzplanutí. V závěrečných fázích už film nepodnikal příliš destruktivní kroky, tím pádem ani moc negradoval. Spadlo ještě pár mrakodrapů, ale do většího čurbesu se už filmu nechtělo. Finále na vodě bylo fakt na vodě. Celé se smrsklo v záchranu dcery uvízlé pod troskami sesunutého mrakodrapu. Co myslíte, jak to dopadlo. Utopilo se fantastické Alexandřino poprsí? Co vás nemá - neutopilo. Finále bylo hodně slabé. Režiséra Brada Paytona bych do podobných spektáklů už neangažoval. Vedle slabého, klišé prosáklého scénáře, nese i málo zkušený režisér svůj díl viny nad nekompaktností filmu. Spolu s rozpadající se Kalifornií se rozpadal postupně i film. Velmi obstojnou první polovinu vystřídala nuda, kdy už skoro nic ve filmu nepadalo, akorát padala divákova hlava spánkem. Film neměl daleko do nevyrovnaných opusů megalomana Rolanda Emmmericha, ale i když se na filmu nijak nepodílel, přece jen jméno Emmerich v titulcích figuruje, a sice Toby. Takže za všechno nepřekvapivé zase může Emmerich! 60% () (méně) (více)
Hele, Enšpígle, a co měl asi tak Peyton dělat, když nechtěl, aby největší kozy ve filmu nosil Dwayne Johnson? :-D Já si casting náramně užíval, hlavně ve scéně, kdy madam Alex dováděla pod vodou; to jsem se k ní ze třetí řady marně snažil doplavat. Jinak ano, vážně se potvrdilo, že zatímco my Češi jsme mistři světa ve vytváření katastrof, Amíci mají zlatou olympijskou v jejich natáčení. Jsem rád, že se ještě pořád umí dělat prosťoučké a zábavné filmy, abychom my - prosťoučcí a zábavní uživatelé - měli čemu rozdávat bonbony. Expertům možná nechám prázdnej pytlík, ještě to promyslím. ()
Čakal som zábavnú blbosť keď už nie na úrovni 2012, tak aspoň Sopky s Tommy Lee Jonesom. A dostal som kvalitatívne niečo ako Poseidon (ktorý bol lepší). Jedným okom dnu, druhým von. Tu niekto omylom priklepol vyše 100 miliónov na B-čkový scenár, ktorý nedokáže poriadne pracovať ani so základnými klišé. A hlavne vďaka tomu chýba filmu atmosféra (zbytočne zbrklý a rýchly začiatok), ťah na bránu (tie situácie sú slabo vymyslené) a hlavne strach o postavy (pretože im chýba humor a človečina). Hore to ťahajú hlavne sympatickí herci. Nie je to žiadny prúser ako napr. Pompeje ale Emmerich ako kráľ katastrofických filmov ostáva neohrozený. 5/10 ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- Některé melodie k filmu vznikly tak, že skladatel Andrew Lockington rozbil staré piáno kladivy a štípačkami a následně na něm nahrál několik skladeb. Dle jeho slov: "Hrál jsem noty, ale ty zněly zcela jinak, než jsme předpokládali a vůbec to neznělo jako piáno. Některé ty zvuky figurují v určitých scénách. Je to zajímavý rytmický prvek." (Lucasion)
- Aj keď názov môže zavádzať, film nemá nič spoločné s hrou od Rockstar Games "GTA: San Andreas". (kacer4)
- Režisér Brad Peyton a herec Dwayne Johnson spolupracovali aj pri natáčaní snímky Cesta na tajomný ostrov 2 (2012). Druhý menovaný si takisto zopakoval spoluprácu s Carlou Gugino, s ktorou sa už stretol vo filme Útek na Horu čarodejníc (2009). (MikaelSVK)
Reklama