Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Italský malíř Antonio Berti (Alberto Sordi) přijíždí z Říma na pozvání svého přítele, bankéře Roberta Maurissona (Philippe Noiret), do francouzského Remeše, aby se v tamní katedrále podílel na restaurování poškozených fresek. Staré přátelství obou mužů je vystaveno nejtěžší zkoušce, když se do jejich vztahu vetře nečekaná událost – vražda. (ilclassico)

(více)

Recenze (4)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Jediný způsob, jak uniknout smrti, je stát se věčným.“  Tak svérázné a úderné... Již od prvního pohledu nelze přehlédnout, jak si režisér spolu s charakterizací postav netradičně vyhrál též v dobové výpravě: Ač se děj Svědka odehrává v tehdejší současnosti, nejednou mě provázel pocit, jako bychom se v klíčových interiérech propadli ze 70. let o několik desítek let zpátky, ať už je to bankéřův vlastní příbytek i honosná kancelář v historickém stylu, do níž vkráčí pan Maurisson v černém plášti s buřinkou, nebo chrám coby pracovna malíře Bertiho v kostýmu s baretkou. Smutný příběh dvou přátel, kteřé pojila jedna těžká úchylka, totiž že milovali malé holčičky, rozehrává hodně vážná témata pedofilie, justičního omylu a trestu smrti, ale zároveň nejeden zásadní konfrontační dialog zde odplyne v doprovodu rozverné hudby či dokonce v průběhu groteskně pojatého močení hlavní dvojice uprostřed cesty. Jean-Pierre Mocky se zase neobtěžuje zasazením do nějakého žánru či doby, neopouští ho humor ani bolavý cynismus a už vůbec se netrápí nad tím, nakolik s jeho pojetím již tak kontroverzního námětu bude souznit divák. Zcela mu postačí, že to, co rozehrál a natočil, šťastlivý divák hned nevytěsní z paměti a mě fascinuje, jak přes všechny podivné a hořce komické scény (jako třeba myslivecký lov) se tu v jádru ve vybraných okamžicích prohloubuje silné drama a žádná scéna nebo postava tu nejsou vyloženě zbytečné, jak vše do sebe u finálních vyšetřováních zapadne. Zásluhu na silném, barvitém zážitku mají rozhodně výteční Philippe Noiret a Alberto Sordi v ústředních rolích a dneska jsem si vychutnal i svérázně laxního komisaře Rolanda Dubillarda v columbovském baloňáčku. Dokopal jsem se k další repríze díky uvedení (konečně!) krásně zrestaurované verze a přidávám další hvězdičku. Pro mě je to důkaz, že skvělý film nemusí být vždy o rovněž skvělém dojmu z prvního zhlédnutí, ale i celkovém zásahu a opakovaném zážitku i přes prvotní rozladění... no a dnes mě to přes dřívější pachuť nějak opakovaně zasáhlo. [90%] ()

mac000 

všechny recenze uživatele

Alberto Sordi v pro něj netypické vážné, až tragické roli (a je vynikající, narozdíl od Philippe Noireta, který mě nijak zvláště nezaujal). Režisér Mocky uvedl v jednom interview, že Sordiho roli měl původně hrát Jean Gabin, ale net krátce před natáčením zemřel. ()

Reklama

rivah 

všechny recenze uživatele

Přátelství obou mužů narušeno vraždou, ale po zastřelení Noireta zůstává svědek Sordi podezřelým a odsouzeným. Za Sordiho a Noireta navyšuji. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (3)

  • Film natočil režisér Jean-Pierre Mocky a podařilo se mu po několika letech znovu zaujmout diváky i odbornou kritiku. Základem byla solidní literární předloha, novela „Shadow of a Doubt“ z roku 1961 od amerického spisovatele Harrisona Judda. Stejně jako v jiných případech si Mocky napsal sám scénář, ale tentokrát na něm spolupracoval také s několika italskými scenáristy. Italové se na vzniku filmu podíleli i v jiných oborech, hudbu například dodal slavný skladatel filmů neorealistické vlny Piero Piccioni, v hlavní roli se ostatně objevil také Ital, a sice Alberto Sordi (Antonio). Poprvé se v tomto filmu Mocky sešel také s Philippem Noiretem. Vzhledem k umístění děje byly exteriérové záběry pořízeny převážně v Remeši, interiérové scény byly natočeny ve filmových ateliérech v Římě. Francouzská premiéra proběhla 20. září 1978. (argenson)
  • Byly vytvořené dvě verze filmu, francouzská a italská, které se liší různým střihem, přidáním nebo odebráním určitých scén a odlišnými dialogy. Největší změnu prodělaly konce filmů, které jsou zcela odlišné. (ilclassico)

Reklama

Reklama