Režie:
Georges LautnerKamera:
Henri DecaëHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Paul Belmondo, Jean Desailly, Cyrielle Clair, Marie-Christine Descouard, Elisabeth Margoni, Jean-Louis Richard, Michel Beaune (více)Obsahy(1)
Joss Beaumont byl jeden z nejlepších francouzských tajných agentů. Především proto mu byl „ve státním zájmu“ svěřen tajný úkol – v jakémsi africkém státě odstranit diktátora. V Paříži však došlo ke změně politického kurzu a útok na nepohodlného politika se stal z hospodářských důvodů nevhodným. Beaumontovi nadřízení zvolili tu nejjednodušší cestu – nechali svého agenta odsoudit a poslat na doživotí do trestaneckého tábora. Beaumontovi se podaří uprchnout a vrací se do Francie posedlý myšlenkou na pomstu, tedy dokončit svěřený úkol! Úmyslně prozradí bývalým nadřízeným a kolegům svůj plán a odtroubí tak zběsilý hon, kde lovnou zvěří je on sám. Nebude to jednoduché, neboť Beaumont, a toho jsou si všichni vědomi, byl jedním z nejlepších. Ostatně tak jako Jean-Paul Belmondo! (Česká televize)
(více)Recenze (537)
Doteraz šla Belmondova filmografia akosi (nechcene) mimo mňa, tak som sa do nej konečne zahryzol a toto je jeden vôbec z prvých filmov, ktorý som s týmto francúzskym sympaťákom videl. Je nutné povedať, že som čakal nejaký ľahší žáner, podľa čo sa o belmondovkách hovorí. Námet je skvelý, príťažlivý a s veľkým akčným potenciálom, ktorí tvorcovia naplno využili. Prestrelky, bitky a hlavne jedna jediná autonaháňačka boli natočené presvedčivo a vo veľkom štýle. Takmer päťdesiatročný Belmondo bol v tomto v perfektnej forme, dokonalý masér. 90%. ()
Každý herec - zejména, je-li vázán na tzv. lehčí žánry - má zpravidla tzv. škatulku, z jejíž šarže vybočuje jen nerad. Platí to i pro ty nejlepší, a Belmondo je určitě jeden z nich. Pokusíme-li se v tomto ohledu hodnotit PROFESIONÁLA jako dílo té lehkonožejší Múzy, máme co do činění s dílem špičkovým a překvapivě invenčním. V mnoha ohledech vypovídá podstatné věci o odvrácené tváři francouzské demokracie Páté republiky, o tom, co je a co není kolonialismus a velmocenská omezená arogance. A jedinec a jeho šance, dostane-li se jako ono pomyslné zrnko do tohoto soukolí. V případě, že naší pomyslné Múze přibudou trochu vrásky a její anorektická lehkonohost se promění v poněkud ctihodnější plnoštíhlost, skrývající první vrásky, dosud viditelné jen pro toho, kdo stojí zblízka a umí se zvlášť dobře dívat, "bonusové" přínosy se začnou měnit v mnohokrát okoukaná klišé a důraz na akci, pro film příznačný, bude degradován na matoucí a samoúčelné honičky a kasovní šablony. Skutečnost, že v případě tohoto mimořádného filmu si obě Múzy podaly ruce a jdou filmem pospolu, žánrově čistému komentátorovi uniká. Plytký pak už ovšem není film, ale jeho samozvaný posuzovatel. Záměna imprese a úsudku dokonává toto dílo zkreslení, jehož genezi jsem se tu pokusil zachytit. PROFESIONÁL mezitím vstává - žijeme s ním v tak trochu pohádkovém filmu - a jde opakovaně hájit práva a fyzickou existenci člověka, jehož život stát, v tomto případě demokratický, tak lehce odepsal. Není pochyb o tom, že novodobý Belmondův d'Artagnan pokročilejších středních let má přitom veškeru naši diváckou přízeň k dispozici. Tak se jdeme zase koukat? Opravdu? Tak jo. ()
Velice oceňovaný snímek s Belmondem a ani se nedivím.... a hudba brilantia.....ps: Chi Mai.....naprosto skvělé...."M". Tajný agent francouzské tajné služby má zapomenout na dva roky starý pokyn nadřízených k likvidaci obávaného afrického diktátora, jenže jak může zapomenout, když ho oni nechali napospas jeho cíle a on chce pomstu.?!!! ()
Svetoznámu Morriconeho skladbu Chi mai (existuje filmový fanda, ktorý ju nepozná?) som počúval dlhé roky a vždy som túžil vidieť i film. V tej dobe csfd neexistovala a nemal som tušenia, že film Profesionál je film s Belmondom v hlavnej roli. Predstavoval som si nejakú taliansku drámu na tému mafie. Konečne som sa k nemu dostal a výsledok ma nesklamal, ale ani výrazne nenadchol. Základná kostra príbehu je dnes tak obohraná, že v tomto smere neprekvapí film absolútne ničím. Či už policajt, alebo agent po ktorom idú všetci jeho nadriadený, to sme už videli 100x. V dobe vzniku to však až tak obohraté nebolo, Belmondo je sympaťák, tak prečo nie? Úvod naznačoval, že to bude vážny film, ale neskôr Belmondo pridáva nejaké hlášky a tak trochu film odľahčuje, čo som bral skôr ako mínus. Vážnejší tón by filmu sedel viac. Vidím to na priemer, ktorý k slabším štyrom posúva len ten výrazný Morricone. 70%. ()
Film ma povesť drsnej záležitosti, ale - i keď to určite nie je komédia, tvorcovia sa našťastie nesnažia Belmonda vmanévrovať do nejakej extra brutal pozície. Jeho hrdina je sympatický (a nie úplne jednoznačný), naháňačka i "westernový" súboj super a Morriconeho hudba dotvára určitý emočný presah... ()
Galerie (81)
Photo © Les Films Ariane
Zajímavosti (22)
- Novica Zivkovic (1955–1984) alias Radisa „Steve“ Jovanovic, bývalý bodyguard Jeana-Paula Belmonda (Josselin) a francouzský šampión v boxu v těžké váze, vystupuje v různých scénách filmu jako tajný agent. (sator)
- Titulní píseň od Ennia Morriconeho s názvem „Chai mai“ zazněla při pohřební ceremonii Jeana Paula Belmonda v pařížské Invalidovně. (Durotar93)
- Čtvrtý nejvýdělečnější film ve francouzských kinech roku 1981. Jen v Paříži jej navštívilo přes 300 tisíc lidí. (HellFire)
Reklama