poster

U konce s dechem

  • Francie

    À bout de souffle

  • anglický

    Breathless

  • Slovensko

    Na konci s dychom

  • Velká Británie

    By a Tether

    (neoficiální název)

Krimi / Drama / Romantický

Francie, 1960, 87 min

  • Shadwell
    *****

    Belmondo je tak trochu ona nová vlna a Patricie konzervativní filmaři z druhého břehu, ale jelikož je Patricia zároveň sexy Američanka (Godard měl přes svoji radikálnost klasické americké filmy rád) a Belmondo hulvát (oproti naleštěným elegánům v čele s Bogartem zavedl anarchista Belmondo nový étos), můžeme jasně vidět, že nová vlna je teprve na svém začátku a novátorští režiséři nejsou ještě úplně odtrženi z odkazu tradiční školy. Godardovi nešlo o to zreformovat filmový syntax, ale najít způsob, jak zachytiti civilní realitu elegantně. Proto tak dlouho trvalo, než na to někdo přišel – protože k překvapení všech se dá realita nejlépe zachytit zesilujícími formálními postupy, který můžou působit manýristicky, ale přibližují filmy všednímu životu. Tím se dává filmům švunk i přes nedějovost. I v současné filmařině se dosahuje autenticity paradoxně neautentickými prostředky přes různá zesílení obrazu a zvuku ap. Tento typ sice neodpovídá naší skutečnosti, jak ji vnímáme, ale vsugerovává nám pocit větší věrohodnosti, jak na prahu 21. století předvedl Greengrassův Bourne. Kupříkladu tradiční formuli záběr-protizáběr se Godard zatvrzele vyhýbá, místo toho rozstříhává souvislé záběry a k rekonstrukci jde přes dekonstrukci. U konce s dechem spojuje scenáristická ukázněnost Truffauta a formální radikálnost Godarda. Jistě, spousta diváků spatří ve filmu roztomilý existenciální příběh a jen nepočetná skupina stylistů bude juchat blahem nad vedením herců a použitím kamery, zvuků a střihu.(24.3.2008)

  • T2
    *

    Rozpočet FRF 400,000Tržby USA $363,031Tržby Celosvetovo $1,450,000║ umelecká avangarda k znudeniu /25%/(17.5.2009)

  • Jordan
    *****

    mladý frajer belmondo v iniciačnom filme novej vlny a kongeniálnom debute experimentátora godarda predvádza bezhraničnú jazdu životom, ktorý mu je skôr súperom v ringu než niečím, čo by mal brať vážne. úžasný kusisko poriadneho filmiska(22.9.2006)

  • Jeanne
    *****

    Skutečně je to kousek zbavený všech nepodstatných scén, jak bývají filmy nové vlny charakterizovány. A je až roztomilé, jak tvůrci asi třikrát přeci jen použili - sotva postřehnutelný - záběr na Eiffelovku, Notre Dame nebo noční Paříž. Je prostě natočený tak "jednoduše." I když střih občas nenavazuje, má pochopitelnou dějovou linii. Vlastně, už tady se objevil typický belmondovský hrdina. Nezaměnitelné podání zločince, sukničkáře, šarmantního Francouze a přitom hulváta. To vše s "pečlivým" přízvukem pařížského předměstí nebo rovnou podsvětí, tak, že mu není i při největší snaze rozumět. Já jen pořád nedokáži pochopit, jak toto v roce 1960 mohli diváci, do té doby zvyklí na klasické filmy, klasických obsahů a s klasickými hrdiny typu Gérarda Philipa přijmout s takovým nadšením, které otevřelo cestu nové vlně...(15.3.2004)

  • Sarkastic
    ***

    Jako kriminálka svoji obyčejností a nevzrušivostí naprosto selhává, milostná linka je na tom už o něco lépe. Hlavní pár ve složení Belmondo-Seberg je fajn, jejich dialogy se docela dobře poslouchají a je celkem zábava je pozorovat, tedy než to člověka směrem ke konci omrzí. A závěr mi moc zvládnutý nepřišel, dal se čekat a větší emoce ve mně tedy nevyvolal. Dávám lepší průměr, od Bláznivého Petříčka (víc jsem toho od Godarda zatím neviděl) je to přece jenom slušný krok vpřed.(14.6.2013)

  • - Autor scenára Francois Truffaut pôvodne plánoval film nakrútiť sám a do hlavnej úlohy plánoval obsadiť herca Philippa Lemaira, ten však nebol voľný, a tak sa celý projekt odsunul na neurčito. Truffauta nakoniec prestal projekt zaujímať a súhlasil s tým, aby sa ho ujal Godard. (pravo)

  • - Film se dočkal v roce 1983 remaku U konce s dechem s Richard Gerem & Valerii Kaprisky. (formelin)

  • - Pre filmový záber si Godard nechal vytlačiť falošné noviny, na ktorých prvej stránke bola fotka Belmonda, alias Michela Poiccarda, „verejného nepriateľa číslo jeden“. Niekoľko výtlačkov týchto novín sa povaľovalo na stolíkoch v bistre. Keď si tam Belmondo išiel niečo objednať, hostia naňho hľadeli podozrievavo, šuškali si, a chceli zavolať políciu. Belmondo s Godardom im museli v kľude vysvetliť, že ide iba o film. (pravo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace