poster

Fantozzi

  • český

    Zrození pana účetního

  • Itálie

    Fantozzi

  • slovenský

    Fantozzi

  • anglický

    White Collar Blues

Komedie

Itálie, 1975, 100 min

  • Radko
    ***

    Sociálno kritická komédia, zmiešaná s absurditou a hrubozrnným humorom. Vlastne ide o pospájanie sledu scén, spojených postavou Fantozziho, jeho rodiny a práce v megafirme. Väčšina epizód nemá jasnú pointu. Vďaka nereálnosti a zvláštnej grotesknej nadsádzke konkrétnej situácie ju ani mať nemôže. Príbeh tak končí zväčša zatmievačkou aby ho vzápätí nahradil začiatok novej príhody. Sociálno kritický aspekt sa práve takto štrukturovanou absurditou a komunálne neškodnou satirou čiastočne oslabuje (ide napríklad o scény založené na tom, že komusi kydne na oblek mazľavé jedlo, Japonci v reštaurácii prísne kričia, nerozumejú hosťom). Základom komédie napriek spomenutým nedostatkom ostáva upozornenie na neľudský systém korporačnej fašistickej ideológie. Bežný zamestnanec v ňom neznamená nič a predsa je nútený obetovať všetok svoj pracovný a značnú časť súkromného času akciám firmy. Slabo platení kolegovia si vybíjajú frustráciu na sebe navzájom. Organizačné schémy firiem a inštitúcií sa vyznačujú viacstupňovým riadením s množstvom riaditeľov a šikanovaním. Typické je pochlebovanie nadriadeným v snahe postúpiť. Zrodenie pána účtovníka pranieruje tieto skutočnosti hyperbolickými komediálnymi situáciami ústiacimi do absurdných bláznivín. Škoda snahy byť groteskný za každú cenu, oslabuje sa ňou účinok inak trefne zvolenej satirickej témy.(7.4.2014)

  • Hal_Moore
    **

    Tak tohle je ta slavná italská komedie Fantozzi? A proč je vlastně tak slavná? A ona je to vůbec komedie? Já bych řekl spíše taškařice, a v mnoha případech trapná taškařice. Italská kinematografie mi nikdy moc neseděla (čest výjimkám s Hillem a Spencerem) a nezmění se to ani po Fantozzim. Paolo Villaggio komediální talent má, ale nedokáže ho dostatečně zúročit. Nejvtipnější moment byl lyžařský výstup a to byl vlastně jediný vtipný moment. A koukat na to sto minut, to raději sledovat estrády na Nově, kde se zasměju víc.(27.12.2007)

  • PogoJoe
    ***

    Některé vtípky/gagy/nápady jsou skutečně potrhání-smíchy-hodné, kdo zná i další filmy série (v čele s nepřekonatelnými Maléry) zde pozná i tzv. klasické fóry, které se s obměnami objevují i v dalších dílech. Setkáte se zde se "starými, známými" postavami. Pro milovníky hrubého černého humoru a přehnané nadsázky je zde spousta pikantností... Bohužel tento snímek trpí nevyrovnaností a ve změti stále dalších a dalších gagů se nacházejí hluchá místa, bohužel možná až příliš často. Ale stejně jsem se dobře bavil, protože italský humor Paola Villaggia já prostě můžu :)(26.9.2008)

  • LiVentura
    *****

    Geniální všemi bizarními směry.(24.7.2008)

  • tron
    ***

    „Oci, prečo mi hovorili Čita?“ Takže takto to v roku 1975 začalo – nekonečné životné peripetie talianskeho účtovníka Uga Fantozziho (Paolo Vilaggio), ktorý dáva novú hĺbku slovám „smoliar“, „sociálne znevýhodnený“, „človek milión“ a „pod papučou“. Tvorcovia snímky nás v jednej chvíli rozosmievajú bláznivou až grotesknou scénou (Fantozzii verzus autobus, Fantozzi verzus slávnostná večera) a miestami siahajú až kamsi k Monty Python (japonská reštaurácia) a hneď nato chcú, aby sme súcitili s hrdinami (manželka žiarli, škaredá dcérka je šikanovaná) a neváhajú použiť až niečo, čo pripomína orwellskú satiru šialeného Systému! Výsledok je konina. Kedysi spolužiaci jednotlivé časti (Vilaggio hral Fantozziho ešte v roku 1999!) citovali a rehotali sa aj týždeň v kuse, ale to už bolo dávno.(13.7.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace