Reklama

Reklama

Fiktivní snímek Špinavý trik, který je založen na reáliích jednoho z nejpozoruhodnějších skandálů v dějinách Spojených států, vypráví příběh špičkového podvodníka Irvinga Rosenfelda (Christian Bale), který je společně se svou obdobně vychytralou britskou partnerkou a milenkou Sydney Prosserovou (Amy Adams) přinucen ke spolupráci s agentem FBI Richiem DiMasem (Bradley Cooper), který se zcela vymkl kontrole. DiMaso je s sebou strhává do světa jerseyských politických machinátorů a mafiánů, který je nebezpečný i lákavý současně. Jeremy Renner představuje Carmena Polita, zaníceného, ale prchlivého politika, který se ocitl v pasti mezi podvodníky a FBI. Irvingova nevypočitatelná manželka Rosalyn (Jennifer Lawrence) by se přitom mohla stát onou příslovečnou poslední kapkou, která způsobí, že se mocné hráze intrik a podvodů definitivně protrhnou. Stejně jako předchozí filmy Davida O. Russella je i film Špinavý trik snímkem, který nelze jednoduše přiřadit k žádnému konkrétnímu žánru a který staví na syrových emocích a situacích, ve kterých se rozhoduje mezi životem a smrtí. (Falcon)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (744)

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $40miliónov║Tržby USA $150,117,807║Tržby Celosvetovo $254,000,000▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $6,813,337 //počet predaných kusov 299,939║ Tržby za predaj DVD v USA $8,692,828 //počet predaných kusov 362,142║ tak tento krát to David O. Russell dobre namiešal, vyšlo mu to dokonale, výborné obsadenie, ktoré sa prekonáva a ponúka herecký koncert, hlavne Christian Bale a Amy Adams hrajú delikátne, milé osviežujúce prekvapenie, narozdiel od prechváleného predošlého filmu Silver Linings Playbook(Terapia láskou) /80%/ ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Jo zlatá sedmdesátá! Je konec sedmdesátých let minulého století a Amerika se teprve vzpamatovává z války ve Vietnamu a aféry Watergate. Do prodeje přichází mikrovlná trouba a New Jersey je v očekávání korupční aféry v níž budou mít prsty členové Kongresu. Samolibý obchodník Irving Rosenfeld s "přehazovačkou" jede v machinacích s investicemi, falešnými depozitními certifikáty a v neposlední řadě obstarává padělané umění astronomických hodnot. Jde po něm FBI a má na výběr v podstatě jen ze dvou možností: bud skončí v "chládku" anebo bude spolupracovat s federáli při vyšetřování velkého finančního zločinu, jehož hlavním aktérem bude místní zkorumpovaný starosta Carmine Polito a ambiciozní agent s podivnou zálibou v natáčkách Richie DiMaso, který současně celou akci povede, nic neponechá náhodě. Náš hrdina si pochopitelně zvolí tu druhou nabízenou možnost, do vyšetřování vtáhne svoji atraktivní a podnikavou rusovlasou milenku Sydney, která změní svoji identitu za britku jménem Edith a vše nabere neočekávaný průběh. Past může sklapnout. Jestli nakonec sklapne, kdo se do ní chytí, a jestli náhodou nesklapne naprázdno, to už neprozradím. Jisté je však jedno: všem zúčastněným hercům bych nejraději rozdal oscarové sošky, jak byli perfektní, ale samotnému filmu už tak ne. Příběh je chtě nechtě z diváckého hlediska atraktivity poněkud fádní a s převážně statickým odvyprávěním příběhu se film jeví, na svoji více jak dvouhodinovou stopáž, natahovaně. V úvodu filmu je divákovi oznámeno, že některé události se skutečně staly. Tomu se dá v ose příběhu věřit, protože ve filmu není nic až tak závratně přehnaného a většinou se ráz vyprávění drží při zdi, a někdy až moc. Zpočátku dvě hlavní postavy, Irving a Sydney, seznamují diváka svým vnitřním komentováním s událostmi kolem postav i se svými vnitřními pocity, které bezprostředně předcházejí korupční aféře. I když se od toho později upustí, tak si nejsem jistý, jestli mělo smysl první hodinu sledovat Irvingovo seznámení se Sydney, Irvingovu problémovou a afektovanou manželku, se kterou se kvůli adoptivnímu synovi nechce dát rozvést, citovou rozpolcenost Sydney se kterým mužem, konkrétně s Irvingem nebo Richiem, vlézt do postele atd. Poté se film rozběhne zase trochu jiným směrem, ne o moc záživnějším a ani o moc strhujícím, ale jak se tam ty scény s prvky absurdity i erotického pnutí střídaly, tak byla radost pohledět na herecké akvizice. Christian Bale bude zřejmě útočit na oscarový triumf. To samé platí i o Amy Adams, která pánskou pozornost strhávala režisérovým až obsedantním smyslem snímat její neskutečné výstřihy a obnažená stehna, přičemž takových záběrů bylo ve filmu nepočítaně a prakticky nebyla scéna, až na pár řídčích výjimek, kde by se Amy s něčím takovým nevytasila. Všechna čest, že takovou roli nadupanou podle scénáře sexappealem, na jehož sepsání se režisér David O.Russell podílel, dokázala zahrát i po herecké stránce a vyniknout v ní i jinak, než jako absolutní sex symbol. Akorát zamrzí, že velmi dobře po erotické stránce zvládnutá scéna na záchodcích, neskončila souloží (ovšem o decentně odhaleném zadku Amy se mně bude zdát). Amy si to sice ještě v první hodině rozdá s hlavním hrdinou, ale pro diváka nemravu nemám dobrou zprávu. Je pouze vidět "vápno a cihly". Jennifer Lawrence, která se zjeví ve filmu cca po dvaceti minutách, poleze svým afektovaným chováním všem brilantně na nervy, avšak mám pro ni doporučení, že by po takové roli měla pokud možno urychleně ukončit účinkování v Hunger Games, neb je jí na to škoda. Bradley Cooper coby jeden z producentů snímku odvedl rovněž pozoruhodný kus herecké fazony. To samé platí o Jeremy Rennerovi v roli starosty. Jako nevyužitý se jevil pouze Robert De Niro (obrovská škoda) v roli obávaného mafiána, pro něhož tady byla rezervována pouze jedna scéna, ale jemu šitá na míru. Herci do jednoho super. Režisér se moc "nepochlapil". Občas napodoboval Scorseseho "Casino" bez jeho unikátní vybroušenosti a někdy De Palmův styl bez jeho "špinavé" originálnosti a dohromady filmu citelně chyběla větší osobitost režijního rukopisu. Film pak ve výsledku nepřinesl velký vzruch, vyjma dekoltu Amy Adams, tak nějak střídavě hezky nudil anebo na divákovi vyloudil pobavený úsměv nad určitou absurditou té či oné situace, avšak celkový dopad popisované korupční kauzy, byl z hlediska diváckého prožitku, poněkud vlažný. Mé hodnocení: 60% () (méně) (více)

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak já nevím co jsem Davidovi udělala, že mě takhle trestá. Druhý film a jsem opět a zase zklamaná na celé čáře. Asi po půlhodině mně už bylo úplně jedno, jestli je to založené na reáliích nebo ne, ale hlavně ať to nabere trochu dech, protože se to táhlo jak cezená nudle. Takže z pětihvězdy jsem okamžitě odečetla jednu za tu příšerně a zbytečně přepálenou stopáž. A tu druhou za scénář, protože ten byl přímo hokejový, tudíž jsem se občas ztrácela a občas děsivě nudila. Já si sice nehty neokusovala, jak píše verbal, ale stačila jsem si je přitom dát parádně do pucu a krásně nalakovat. Mrzí mě to o to víc, že tam hrála senzační herecká sestava, ale já měla pocit jakési prazvláštní exhibice, která je ale určená pro někoho jiného, jen ne pro mě. Abych pravdu řekla a světe div se, já ženská jsem zbystřila hlavně v momentech, kdy se na place objevila moje topková Amy a dokonale krásná Jennifer, které se tam dostalo k mé lítosti minimálně prostoru. Tak abych nebyla pes, za obě super holky a skvělou muziku se plácnu přes kapsu a dám trojku. Jo a Christian bude za chvíli z těch jeho tělesných proměn na prášky, já ho skoro nepoznala. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

David O. Russell nemá zmysel pre mieru. Už pri jeho predchádzajúcom Silver Linings Playbook mnou zmietala neistota a pocit umelého kalkulu, skrývajúceho sa pod lákavým povrchom. American Hustle sa to už ani nesnaží skrývať. Vyladená divácka šou, ktorú predstavuje funkčná (a efektne zostrihaná) videoklipová naratívna štruktúra, mnohopočetnosť žánrov, postáv, narátorov a história, komicky prekrútená do sebaironickej a sebaparodujúcej frašky plnej známych tvárí na pôdoryse vážnej témy a aféry gargantuovských rozmerov láka na krajne mainstreamový, ale tak trochu nevšedný zážitok. Jedným z dôkazov Russellovho zmyslu pre humor je obsadenie - v skutočnosti boli všetci aktéri aféry v danej dobe v priemere o 20 rokov starší. Taktiež zámerne hyperbolizovaná štylizácia charakterov a atmosféry neskorých 70. rokov by výdatne podporili Russellov zámer ukryť pod pozlátkom rafinovaný trik, ktorý by dokázal vytasiť na diváka. Miesto neho však nemá nič v rukáve, len 138 minút materiálu, ktorý sa dá prirovnať k sofistikovanej prostitútke - je na pohľad krásna a hrá sa na nedotknuteľnú, ale vo výsledku si to nakoniec rozdá s každým. A pod tým všetkým sa skrýva absolútne banálny a zbytočný hoax, ktorý v skutočnosti cieli len na jediné, a to je akademická trofej, po ktorej Russell tak túži. Samotný príbeh je vitrínou scenáristického balastu, klišé a lacných barličiek, na ktorých stojí jeho chabá sieť imaginárnej rafinovanosti. Rozkročenosť medzi žánrovými škatuľkami pri nevyrovnanosti filmu nemožno vnímať ako úspešné nevyhranené, univerzálne umelecké solitérstvo, ako skôr nerozhodnosť a neschopnosť ustrážiť si vypustených králikov. Skrátka, niekto by tu chcel príliš, ale všetko mu to padá na hlavu ako domček z kariet. Zvoľnil by som z mierne prehnaného hodnotenia, ale s ohľadom na (opäť zámerne, ale zúfalo priehľadne) rozprávkový záver a "veľké odhalenie" nemôžem ísť vyššie, najmä keď som nedávno videl podobne ironickú, nestriedmu a fraškoidnú, ale premyslenú a zábavnú nepovrchnú esej Orsona Wellesa na tému podvodov F for Fake. Mimo toho nevidím jedinú vec (okrem zábavného hairstylingu a kostýmov), kvôli ktorej by si American Hustle zasluhoval moju pozornosť a považujem ho len za stratený čas. 15% ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Snaží li se někdo namalovat na zeď kosočtverec, bude to pořád kunda, i když pečlivě namíchá barvy a použije exkluzivní štětce z koňských žíní. Obsah a obsazení mě nadchlo, těšil jsem se jak cigoš na sociální dávky, a pak jsem dvě hodiny otráveně sledoval, jak se partička pitoreskních figurek v podání špičkových herců marně pokouší vytlačit scenáristickou zácpu a ukojit režisérské ambice egoistického, artového psychotika. Je z toho chaotická, neředěná dávka koncentrované, žvanivé nudy, určená zejména pro notorické okusovače nehtů, hloubavé sociální rádobyinženýry a všechny ty, co jsou schopni opětkovat i Příjezd lokomotivy. To takový já opět neváhám sáhnout k odborným, erudovaným, filmově teoretickým termitům a s klidem to označit za "Iritující pičovinu". ()

Galerie (88)

Zajímavosti (38)

  • Původní verze scénáře od Erica Warrena Singera byla v roce 2010 na osmém místě žebříčku nejlepších nezfilmovaných scénářů. Natáčení se nakonec ujal David O. Russel, který jej přepracoval. Konečná verze se liší především ve stylizaci postav, záměrem bylo karikovat skutečné účastníky aféry. (KlonyIlony)

Související novinky

Před Blade Runnerem za mimozemšťany

Před Blade Runnerem za mimozemšťany

08.03.2015

Denis Villeneuve teď patří mezi nejvyhledávanější režiséry v Hollywoodu. Rodák z kanadského Quebecu začal točit ještě v minulém století, americkou pozornost ale upoutal až předloňským dramatem… (více)

Oscary - výsledky

Oscary - výsledky

03.03.2014

Výsledky 86. udílení cen Akademie filmového umění a věd vesměs potěšily a v něčem i překvapily. Špinavý trik, snímek s deseti pro nás nepochopitelnými nominacemi, neproměnil ani jednu. Naopak… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno