poster

Teorie všeho

  • anglický

    The Theory of Everything

  • slovenský

    Teória všetkého

Životopisný / Romantický / Drama

Velká Británie, 2014, 123 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Malarkey
    ****

    Film o Stephenovi Hawkingovi mě lehce zklamal. Čekal jsem nějaký epický příběh ze životě člověka, co dokázal nemožné a nakonec jsem dostal jeden romantický příběh, který mi místy přišel, že je spíše o Jane, než o Stephenovi. Film totiž vypráví o vztahu, který dokázal přejít čímkoliv. Byl podle mě v mnoha ohledech racionální a zakládal se na absolutní oddanosti. Stephen prostě na lidi ve svém okolí měl obrovské štěstí. Štěstí ostatně měli i tvůrci, když do role Jane obsadili překrásnou Felicity Jones a do role Stephana obsadili naprosto dokonalého Eddieho Redmayneho. V tomto ohledu film neměl chybu a neměl chybu ani v rámci hudby, ve které Jóhann se svým piánem vytvářel absolutní zázraky. Nejzásadnější problém tak vnímám v příběhu, který je více romancí než životopisným příběhem, a který je kolikrát filmem, který sám neví o čem má vyprávět. To nic nemění na tom, že Stephen měl neuvěřitelný život a byla radost na něj i v tomto filmu nahlížet. Klobouk dolů, nutno dodat. A třeba dodat, že k dokonalosti chybělo hodně. Přesto dávám čtyři hvězdy za to všechno ostatní, co si zaslouží pozornost a z filmu dokázalo vymáčknout to, co jen šlo.(6.2.2015)

  • novoten
    ***

    Jako když mě scénárista jen nechává nahlédnout do životopisu a ve chvíli, kdy se začtu, tak mi přeskočí několik stránek. Za srdce pak nechytne instantně působící romantická linka a už vůbec ne střípky vědeckých debat. Všechna čest Eddiemu Redmayneovi, ve kterém jsem toho plakátového hezouna z Bídníků neviděl byť jen na vteřinu, ale s takovouhle příběhovou strohostí Teorii ani on, ani Desplatův adekvátně citlivý soundtrack nemají šanci dotáhnout kamkoli výš.(23.1.2015)

  • Pepinec
    ****

    Jaký asi tak může být film o životě člověka s ochrnutým nervovým systémem a o životě jeho manželky? Nemusíte být zrovna člen Akademie, abyste si dokázali tipnout, že dojemný a smutný. Ach, jak překvapující... Nicméně upírat mu Krásu by nebylo fér. Akorát Eddie Redmayne to možná trošku přehnal, protože svou genialitou předčil i výjimečnost Hawkinga.(21.3.2015)

  • triatlet
    ****

    Víc než filmařina zaujme sám příběh. Filmaři ho upravují tak, aby ho strávili diváci, takže v úvodu převažuje romantičtější motiv. Naštěstí je podán pomocí vtipných dialogů, takže příběh nesklouzává k sentimentu nebo patosu. Eddie Redmayne je přesvědčivý. Scéna v opeře mi připomněla "tanec" Toma Hankse v Phidadelphii.(28.12.2015)

  • verbal
    ***

    Ti genitální teoretičtí fyzikové jsou stejně pro našince, který celou střední školu řešil spíš graviditu než gravitaci a spílal, jak by byl ten vzdělávací systému mnohem snesitelnější, kdyby tehdy to jabko rovnou rozštíplo Izákovi lebku, jen podivným panoptikem nehezkých asociálních šprtů. Šprtů, co evidentně mají od mládí problémy s dírami, a tak o nich alespoň rádi fabulují, aby si s ostatními elektrony našli nějakou kratochvíli místo toho neustále odpíraného sexu. Těm šťastnějším se sice jednou za pár světelných let podaří přinutit kvantovými intrikami nějakého babochlapa z matfyzu, aby jim požvýkal kvark, nechal si neumětelsky zašmátrat v horizontu událostí a třeba i podráždit singularitu, avšak takovéto interakce bývají zpravidla interferovány disturbčními otázkami typu „Kolik ti to vyšlo?“ nebo „Je má černá díra primordiální či obří?“, a tak z toho nakonec vždycky jen vypadne pro nepostiženého zcela abstraktní moudře znějící žvanění o něčem, co vlastně nikdy nikdo neviděl a nelze to nijak dokázat. Nenarušený a hormonálně vyvážený jedinec se pak zákonitě musí ptát, k čemu jsou takové „pičoviny“ vlastně dobré a pokud je někdo prohlášen za génia jen partičkou stejně potrefených entit, neboť devadesát procent populace vůbec netuší, o čem to ti mozkouni vlastně melou, je-li to pak opravdový génius nebo jen další relativní černá díra. Ale kdo ví, třeba to všechno nakonec může být pravda, nebo daleko hůř a Štefan s Bertíkem jen nakoukli Fousatému strejci do kuchyně a sejdeme se v katolickém pekle. No, transcendentální filosofie pro dnešek stačilo. Docela by mě zajímalo, jestli kdyby Štefana nezklátil ten ALS, spáchal by stejné kvantum neprůkazných astrofyzikálních teorií, nebo by někde v Kembridži spíše běhal za kundama a závislý na punči formuloval zásadní moudra teoretické gynekologie. Každopádně však nezbývá, než před tímto člověkem hluboce smeknout, protože si i přes to nepředstavitelné životní utrpení dokázal zachovat relativně zdravý rozum a dokonce i smysl pro sarkasmus a ironii. Jeho příběh byl zfilmován vcelku důstojně, poutavě a bez toho obvyklého slizkého patosu. Scénář z něj dokonce udělal kůl Donchujána, jenž má gumové vše kromě kladélka, co na plátně sbalí roštěnku, která má s tím skutečným Jožinem z Bažin společné snad jen pohlaví, a i to je dost diskutabilní. I tak však teď musí Štefan cedit přes svůj hlasový syntetizátor oplzlosti natolik nemravné, že by z nich zčervenala i nejedna černá díra. Nikdo, opakuji nikdo, ať už jakkoliv znetvořený, si opravdu nezaslouží, aby jej ztvárnil Edý Redmejn, snad ta nejodpudivější tlama, jaká se kdy vyskytla před kamerovým objektivem, aniž by tento prasknul. Musím připustit, že to sice zahrál výborně, ale i když jsem se na něj díval jen jedním okem, otřásl jsem se celou dobu odporem a raději bych hleděl na obří hnisavý absces ve tváři Kateřiny Papstové. Holt Kruis asi odmítl slintat a pitvořit se a nemohoucí pan Sokolník za tu zrůdnost nakope vedoucího kástingu do prdele jen stěží.(20.2.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace