poster

Koyaanisqatsi

  • USA

    Koyaanisqatsi: Life Out of Balance

  • slovenský

    Koyaanisqatsi

Dokumentární / Hudební

USA, 1982, 86 min

Režie:

Godfrey Reggio

Kamera:

Ron Fricke

Hudba:

Philip Glass
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Webb
    *****

    [8,5/10] (Institute for Regional Education, Santa Fe) (Barevný /// Produkce: Godfrey Reggio /// Scénář: Ron Fricke, Michael Hoenig, Godfrey Reggio, Alton Walpole /// Kamera: Ron Fricke /// Hudba: Philip Glass, Michael Hoenig) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](19.12.2011)

  • kiddo
    *****

    Koyaanisqatsi je v měřítku kinematografie obecně počinem, který nemá obdoby, a přestože nepracuje snad s ničím, co nám evokuje spojení „filmový prvek“ a „film“ (tedy děj, postavy, řeč, nebo snad jen členění do scén a střih v jejich rámci), nemůžu jej nazvat jinak než ryzím filmem. Na první pohled není ničím jiným než videoklipem disponujícím pouze překrásnými obrazy přírody a podmanivou hudbou (úvodní a závěrečný zpěv mužského sboru „Koyaanisqatsi“ z hlavy ne a ne dostat), ale přes nedějovost a faktickou nesdílnost jednotlivých obrazů toho tato tichá, do vět členěná hudební symfonie po propojení do celku sděluje daleko víc než tematicky spřízněné dokumenty. Brzy zjistíme, že i tato němá meditativní filozofie má svého vypravěče, stylizovaného do božské bytosti, která nám jen předkládá k vlastnímu přebrání to, co sama tiše shora sleduje, aniž by do toho sama zasahovala. V geniální skladbě a montážích nádherných záběrů se střetávají krása, majestátnost a hrozivost přírody s lidskou civilizací, která přírodu ničí a která ve své hektičnosti a malosti působí skoro až absurdně. Člověk je zde nízkým tvorem, který bez skrupulí ničí to, čemu se sám nedokáže vyrovnat. Tomu odpovídá i pojetí záběrů, kdy ty přírodní (především letecké) jsou táhlé a pomalé, soustředěné na celky, kdežto pro části odehrávající se v civilizaci je typické zrychlení a překotné tempo, časté střihy a kamera usazená hlavně na zemi, soustředěná na detaily. A jakmile se v závěru pomalu začínáme vracet zpět, až nakonec skončíme přesně tam, odkud jsme na začátku vyšli, a tahle úžasná božská učebnice na téma „Člověk a příroda“ dospěje k poslední stránce, jeden by se skoro až styděl, že přináleží k lidské rase.(31.7.2006)

  • troufalka
    *****

    První z takto laděných celovečerních dokumentárních filmů. Oproti Barace více depresivních chaotických obrazů, hodně dramatická hudba, víc zaměřeno jako kritika americké společnosti, nikoliv celosvětově.(1.1.2014)

  • Le_Chuck
    ****

    V Koyaanisqatsi si každý nájde tú svoju "best of" pasáž. Cez relatívne nudný úvod, keď na rad prišla pulzujúca energia veľkomiest v podobe záberov nočných ulíc bol som naozaj spokojný. Hypnotické, zrýchlene zábery ako metafora živého organizmu vo forme pretechnizovaného prostredia, ktorého sme súčasťou, ktorý nás obklopuje. Toľko ospevovaná hudba sa mi vôbec nepáčila a soundtrack by som nezvládol viac ako jedenkrát, to ale neznamená s obrazom nemusí tvoriť ucelenú formu. Tvorí, ale imho dalo by sa ináč a lepšie. Veľmi netradičný dokument.(11.12.2005)

  • Falcor
    *****

    Úchvatný videoklip k minimalistické, ale jako vždy nabité a silné, hudbě Philipa Glasse. Sorry Rejžo, skládals tu lidskou mozaiku určitě dlouho a hodně sis u toho svého poselství šrouboval mozkové závity, ale nebýt u toho Glass, dostaneš za to své puzzle hvězdičky "jen" tři. Neva?(4.10.2005)

  • - Názov filmu Koyaanisqatsi je prevzatý z jazyka indiánskeho kmeňa Hopi a znamená “Život vychýlený z rovnováhy“. (Javad)

  • - Sekvence s Boingem 747 na ploše losangeleského letiště se natáčela čtrnáct dní. Střihem tak vznikl nejdelší nepřerušovaný záběr použitý ve filmu. (Terva)

  • - Film měl světovou premiéru na filmovém festivalu v Santa Fé roku 1982. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace