Režie:
Asif KapadiaScénář:
Asif KapadiaHudba:
Antonio PintoHrají:
Amy Winehouse (a.z.), Mark Ronson, Tony Bennett, Pete Doherty, Russell Brand (a.z.), Natalie Cole (a.z.), Jay-Z (a.z.), Alicia Keys (a.z.), Beyoncé (a.z.) (více)Obsahy(1)
Kým ve skutečnosti byla dívka, která stojí za slavným jménem Amy Winehouse? Co tato hudební ikona skrývala před okolním světem a proč zemřela v pouhých 27 letech? Celovečerní dokument nechává promlouvat zejména Amy samotnou prostřednictvím dosud nezveřejněných archivních záběrů, rozhovorů, ale především skrze její hudbu a původní texty, které vždy reflektovaly aktuální události jejího života. Vidíme Amy jako obyčejnou dívku s obrovským talentem a touhou zpívat, jako zjevení ohromující hudební fajnšmekry, jako popovou hvězdu obletovanou fanoušky i jako oběť manipulovanou manažery a pronásledovanou bulvárními novináři, unikající k závislostem. Za známým mediálním obrazem ale odhalujeme hlavně Amy, která skutečně touží jen po dvou věcech: opravdové lásce a hudbě. (Aerofilms)
(více)Videa (6)
Recenze (252)
Ako film či dokument mierne rozvleklé a nie najzábavnejšie. Zrejme je to individuálne, ale musel by som byť fakt veľký fanúšik Amy Winehouse, aby som s chuťou zhltol viac ako dve hodiny domácich videí zo života jednej stále väčšej ľudskej trosky, prekladaných úryvkami z rozhovorov a z výrazne autobiografických piesní. To však neznamená, že film nie je zaujímavý. Funguje veľmi dobre ako štúdia totálneho psychického rozkladu jedného človeka a spôsobu akým rodina, partneri a vôbec celý svet (v tomto prípade hlavne médiá a showbusiness) dokážu slabšieho jednotlivca ovplyvniť. Čo z celého dokumentu kričí suverénne najviac je, že Amy Winehouse sa napriek svojmu nespochybniteľnému talentu nikdy nemala stať hviezdou (myslím, že lepšie by sa jej spievalo po jazzových kluboch než pred vypredanými štadiónmi) a že svoju lojalitu a pozornosť až patologicky smerovala na ľudí, ktorí jej viac škodili ako pomáhali (otec, Blake Fielder). Niektoré veci beriem trošku s rezervou, pretože Kapadia svoj dokument otvorene smeruje práve proti otcovi a Fielderovi, tzn. je v tomto smere neskrývane zaujatý. Amy si však za niektoré veci v konečnom dôsledku mohla asi aj sama - bolo skoro až zúfalé vidieť ju ako po pol roku na krásnom tropickom ostrove, na ktorý si išla dať psychiku do poriadku, stále vyzerá strhano a v podstate len drogy vymenila za kvantá alkoholu. To už nepôsobilo ako zablúdená duša, ale ako stratený prípad, kde je len otázkou času kedy sa pod ním definitívne zlomí už aj tak tenký a praskajúci ľad. Mal som z nej podobný pocit ako napr. z Kurta Cobaina - že sa jedná o preveľmi citlivého človiečika, ktorého niekto niekedy poškodil, nikto ho dobre neviedol, nikdy sa to neopravilo a ani všetky peniaze, sláva, láska či svätí tohto sveta už nemohli zvrátiť sebadeštruktívnu trasu, na ktorej sa ocitol. Práve naopak - tlak, ktorý so sebou prináša život na verejnosti a nulová potreba normálnej disciplíny keď je človek obletovaná hviezda takému psychicky neukotvenému človeku môže len uškodiť. Je to trochu smutné, obzvlášť keď uvážime, že naozaj len slepý nemohol vidieť ako zle na tom dievča bolo a novinári napriek tomu hyenisticky z bezprostrednej blízkosti dokumentovali každé jej zakopnutie a komici jej pád na dno vtipne glosovali, aby sa udržali v kurze. Pomocná ruka nikde, len kopec v zásade bezcitného parazitovania. Už len fakt, že jej najväčší hit bol "Rehab" je možno s odstupom času vnímať ako iróniu osudu. Pesnička o tom ako odmieta ísť na liečenie napriek evidentným problémom jej priniesla najväčšiu slávu a ocenenia od publika, ktoré za textom nevidelo nič iné len cool rebelovanie nejakej rozdivočenej party girl. A jednalo sa pritom o jasný signál, že tento človek nie je v poriadku, potrebuje pomôcť a text v zásade reflektuje jedno z najhorších rozhodnutí, ktoré ten človek spravil. Čiže vo výsledku zaujímavá vec na zamyslenie, napriek občasnej nude. Drogy jsou špatné, áno? ()
„NEBYLO KAM JÍT, KDE SE SCHOVAT, ALE POTŘEBOVALA TOMU UNIKNOUT. TAK ZAČALA PÍT...“ /// Úvodní 3/4hodina je hlavně fanouškovská, takže pro mě votrava. Neznám muziku Amy Winehouse., nezajímala mě jako člověk a kdyby žila … Nežije. Chtěl jsem vědět proč. Zjišťuju, že tahle holka se zajímavým hlasem, bulímička, anorektička, alkoholička a feťačka, má některý písničky zajímavý. Je jich tady požehnaně. Stejně jako rozhovorů – nebo spíš hlasů k vobrázkům. Takže – snad to nebudeš brát jako spoiler (?), prostě to nezvládla. Co? No úspěch. Vo tom je závěrečná ¾ hoďka. To mě baví, protože tohle je život! Tohle je šoubyznys! Neveselej, ale pravdivej. Kdybys tak holka zůstala u jazzu... Život tě totiž naučí, jak ho žít, jen když ho žiješ dostatečně dlouho! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jsem superstar a nejlepší kámoši jsou chlast, koks a herák. 2.) Byl jsem na ní v Bělehradě. 3.) Thx za titule „chlebasadlem“ a „jives“. ()
Back to Black mám fest rád, hoci som žánrovo úplne inde. Dokument Amy podľa mňa nemohol byť lepším, pretože buď je všetko explicitne jasné alebo pláva pod povrchom a pôsobí podprahovo. Asif Kapadia dokázal, že vie robiť autentické dokumenty a že fenomenálny Senna nebol náhodou! Poprosím dokument o Davidovi Bowiem:) ()
Jinak to ani dopadnout nemohlo. Všechno od začátku směřovalo nenávratně ke smutnému konci. Ošklivá, jebnutá, submisivní židovka s ojedinělým hlasem a talentem vyjádřit textem svoje životní nezdary, závislá na sebedestrukci. Od bulimie, přes chlast, drogy po špatný výběr partnera, který ji de facto stáhnul ke dnu. Do toho "milující" otec prahnoucí po prachách. To je pak těžký, když měla jít na rehab, ale daddy said no, no, no. Každopádně Blake Fielder-Civil a její žiďácký fotr můžou do konce života zpytovat svědomí. Výborný, autentický dokument, po kterym dostanete fakt hlad. ()
K dokumentům se dá přistupovat různými způsoby. Ten od Asifa Kapadia je velmi sympatický. Nic neodflákne, nevolí jednoduché cesty, nehodí někoho před kameru, aby se rozvykládal, jak to měl ten a ten v životě těžké. Takže nejde jen o přehlídku blízkých, kteří křiví obličeje a vytahují kapesníky. I když někoho to může zklamat. Volí audionahrávky milenců, rodičů, producentů, sází na archivní záběry. Jde na to od základů, neuhýbá problémovým tématům, ukazuje drogové trable, blikající fotoaparáty paparazziů, vyzpívávání se z životních přešlapů. Tahle zpívající a skládající diva se hlavně nikdy neokoukala. Byla svá, byla jedinečná, nebyla figurkou studia. I tak její příklad varuje, že sápání se na hudební Olymp bez hroší kůže nelze. Dvě hodinky jsou dle mého trochu moc, ale tenhle nešťastný osud si je zaslouží. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (4)
- Rodina Amy Winehouse dala filmařům přístup k jejím osobním záběrům, jejích přátel a její rodiny. Také souhlasili s rozhovory s rodinnými příslušníky a dalšími lidmi v Amyně okolí. Její otec však nakonec nebyl spokojen s tím, jak byla Amy ve filmu vyobrazena a nechal se slyšet, že se tvůrci dokumentu soustředili hlavně na negativní aspekty jejího života. (hansel97)
- Amy v tomto dokumentu často zmiňuje, že ji nikdy neuchvátila tehdejší hudební tvorba. Chtěla ji posunout o úroveň výše, hudbu vnímala jako niterní výpověď bez příkras. (Emo-haunter)
- Amy Winehouse zemřela v červenci 2011 ve věku 27 na otravu alkoholem. Amy se tak stala součástí Klubu 27, někdy též Forever 27 Club (Klub navždy 27), jak fanoušci označují skupinu vlivných rockových a bluesových hudebníků, jejichž život skončil neočekávaně v sedmadvaceti letech. (Digi_cz)
Reklama