Režie:
Alejandro González IñárrituScénář:
Guillermo ArriagaKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Sean Penn, Benicio Del Toro, Danny Huston, Naomi Watts, Carly Nahon, Clea DuVall, Charlotte Gainsbourg, Claire Pakis, Eddie Marsan, John Rubinstein (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Příběh tří lidí, jejichž osudy se setkají v ne zrovna správné chvíli. Bývalá narkomanka Cristina žije ve spokojeném manželství s architektem Michaelem a dvěma dcerami. Těžce nemocný Paul má slabé srdce, jeho žena Mary by s ním chtěla mít dítě. Jenže lékaři mu dávají jen jeden měsíc života. Jediná naděje je transplantace. Bývalý trestanec Jack, kterého napravila víra, žije s manželkou a dvěma dětmi a bojuje se svou prchlivostí. Jednoho dne Jack srazí autem muže se dvěma dětmi a ujede. Vzápětí se Cristina dozví, že její manžel a obě dcery zemřely, a Paul dostane zprávu, že se našel vhodný dárce pro jeho transplantaci srdce. Když se pak rozhodne poděkovat rodině dárce, seznámí se s Cristinou, zamiluje se do ní a společně se rozhodnou pomstít smrt jejích blízkých. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 053)
Iñárritu divákům rozhodně sledování svých filmů nijak neusnadňuje. Platilo to o Amores Perros a platí to i o 21 gramů. Pokud ale překonáte "kritickou" první půlhodinku, kdy se méně vnímavý pozorovatel může snadno ztratit v husté spleti různých časových rovin, bude vám odměnou velice pozoruhodný snímek, nutící k zamyšlení. Ke kladnému dojmu dopomohou i výborní herci, z nichž mne osobně zaujal nejvíce Benicio Del Toro. ()
Alejandro González Ińárritu potvrdil po Amores perros pověst jednoho z nejlepších a nejtalentovanějších režisérů současnosti. I jeho druhý celovečerní film se skládá z mozaiky několika příběhů (tyhle typ filmu mám čím dál tím radši), které do sebe začnou každou minutou zapadat více a více. Příběh o životních bolestech, spravedlnosti a odpouštění je natočen mistrovsky a působí neobyčejným dojmem, který vás donutí přemýšlet nad životy postav. Herecké výkony jsou naprosto dominantní a nezapomenutelné, hlavně Benicio Del Toro, který si společně s Naomi Watts vysloužil nominaci na Oscara. ()
O tom, že život je "věc" tuze křehká, se mohli Iñárritovi diváci přesvědčit již ve snímku AMORES PERROS. 21 GRAMŮ se v určitých ohledech vydává ve stejných šlépějích. Nebojte se však, nejde o kopii či plagiát předešlého Iñárritova počinu. Jde spíše o další rozvíjení geniální myšlenky a zajímavého filmařského přístupu k (řekněme) sociální realitě. Děj totiž i tentokrát nekončí u sledování jediné "životní linie", ale opět jde o proplétání hned několik/mnoha životních osudů. Vše samozřejmě při zachování maximální realističnosti, křehkosti a současně při zachycení "citové vybičovanosti" rozličných náročných životních situací. Snímku nesmírně sluší vše: herecké výkony, hudba, zvuk... a v neposlední řadě také jakási záměrně snížená citlivost použitého filmového materiálu, která přesně dokresluje tíživou skutečnost, že život není vždycky hej. Shrnuto a podtrženo: Pokud jste si libovali při sledování Iñárritova snímku AMORES PERROS či u Andersonova opusu MAGNOLIA, pokud vám sedí komplikovanější způsob filmového zpracování alá Nolanovo dílo MEMENTO (tentokrát však ještě v o jeden řád obtížnějším hávu), pak vcelku nemáte o čem uvažovat... ten film je určen právě vám. ()
Bolestivá Rubikova kostka, jejíž kousky poletují plátnem na přeskáčku a každý dílek, který zapadl na své místo, rve maso až do krve. Časová diskontinuita dala silnému příběhu zvláštní netrpělivé kouzlo, protože zatímco režisér VÍ, ale nás nechává objevovat. Co je víc než příběhová hra s divákem a intenzivní herecké výkony? Nesnesitelná lehkost a tíha bytí vyjádřená v jednadvaceti gramech a v jemném filtru zachycení tisíce maličkostí, které běžným všednodenním okem nevidíme, ale pod Alejandrovou lupou jsou náhle určující. A přesto není překročena ta neviditelná hranice mezi vykonstruovaností a promyšleností. 9/10 ()
Prvý Iňarritov film čo som videl a skláňam poklonu. Mozaika jedného smutného príbehu, ktorú postupne servíruje ma nútil nestále rozmýšlať čo bude ďïalej. Ono vlastne čo bude ďalej vieme, ale to ako sa k tomu dostaneme nie. Neviem čo filmový kritici nazývajú ťažkým filmom, ale u mňa je to 21 Gramov. Celý film som špekuloval. Je to herecký koncert, je to skoro bez hudby, má to atmosférou, je to výnimočný film. ()
Galerie (48)
Photo © 2003 Focus Features
Zajímavosti (21)
- Film je věnován režisérově manželce, protože "jsme před lety ztratili syna - hned po porodu -, takže 21 gramů považuju za velmi osobní film, který se nás přímo dotýká a který nás bolí". (NIRO)
- Režisér Alejandro González Iñárritu se po natáčení nikterak nemírnil s obdivnými slovy na adresu Seana Penna (Paul): "Když ho máte na place, je to jako by se každému automaticky zvýšila laťka stardardního výkonu. I jeho špatné klapky jsou lepší než ty dobré devadesáti procent všech ostatních herců. Na našem obsazení se mi líbí i to, že kdyby si člověk přečetl scénář, bylo by evidentní, že Benicio Del Toro má hrát Paula a Sean Penn Jacka. Protože Sean obvykle hraje tyhle drsné postavy. Mě to samozřejmě taky nejdřív napadlo, ale pak jsem si řekl: proč to nepřehodit? Někdo se mě zeptal: 'Zvládne to? Uhraje milého chlapíka?' A já si pomyslel: Kdyby tenhle člověk chtěl hrát psa, byl by v té roli lepší než pes. Štěkal by líp, než skutečný pes!" (NIRO)
- Svůj název má film díky pokusům doktora Duncana MacDougalla z Haverhillu. Ten se na začátku 20. století snažil dokázat, že duše je "změřitelná a zvážitelná". Jeho výsledky se poměrně rozcházely, ale váha 21 gramů se stala akceptovanou tíhou duše. (pUnck)
Reklama