Reklama

Reklama

Zmizení staré dámy

  • Velká Británie The Lady Vanishes (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Zmiznutie istej starej pani guvernantnky počas jazdy trans-európskeho rýchliku zapletie mladú ženu (Margaret Lockwood) do mätúcej spleti intríg. Mysteriózna komédia, nakrútená podľa novely Ethel Lina Whiteovej "The Wheel Spins". (POMO)

Recenze (74)

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Líbí se mi vývoj příběhu, nutil mě několikrát pochybovat o tom, čemu mám věřit. Líbí se mi skloubení mnoha žánrů (detektivka s lehkým nádechem komedie, romance, dramatu a válečného stylu) a prolínání mezi nimi. Líbí se mi hlavní hrdinka a líbí se mi filmy odehrávající ve vlaku. Ale nelíbí se mi, že Hitchcock nechává postavy, aby se leckdy chovaly neadekvátně situaci, nelogicky (kdosi mi vleze do pokoje a já ho nevyhodím; střílí se a já se neschovám; vůbec okolo celé střelby pokulhává logika na všechny čtyři). Přesto nelituju, že jsem si film pustil. # [viděno: monitor, sluchátka, EN sub] # příběh 8 | humor 2 | akce 2 | napětí 3 | pustil bych si znovu 7 ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

"Tohle vypadá jako skladiště rekvizit masových vrahů." Skombinovať skrz na skrz typicky britskú komédiu, pametnícku romancu, konšpiračný thriller a vrstviace sa mystérium, to dokáže snáď len Hitchcock. Prvá polhodina, odohrávajúca sa v jednom hotelíku, je čistokrvná komédia bez jednoznačnej hlavnej postavy. Miesto nej tu máme paletu zaujímavých postavičiek, ktoré sa líšia nielen charakterovými črtami či zvykmi a zlozvykmi, ale aj štátnou príslušnosťou. Vzniknutá jazyková bariéra pôsobí efekt Babylonskej veže a je príčinou mnohých sprvu komických, neskôr závažných situácií a problémov. Od začiatku druhej tretiny, teda približne odchodu vlaku, do ktorého sa presúvajú naši "hrdinovia", sa situácia mení. Odrazu je v príbehu prítomná centrálna hrdinka, mladá snúbenica Iris Hendersonová, ktorá sa dostáva vinou podivného vývoja udalostí do prekérnej situácie. Tú ešte komplikuje spomínaná jazyková bariéra ako aj ignorancia postáv či ich rozdielna motivácia konania. Stará dáma, s ktorou sa Iris stretla už v hoteli a neskôr s ňou zdieľa kupé, z ničoho nič zmizne. Podľa všetkého si ju nikto nepamätá - alebo všetci klamú. Sprvu sme presviedčaní, že si Iris starú dámu pod vplyvnom úderu do hlavy len predstavovala, ale čoskoro sa začnú vynárať dôkazy o jej prítomnosti vo vlaku. Zaplieta sa do čoraz väčšej záhady a podivnej konšpirácie zdanlivo bez riešenia... Po celý čas je vo filme prítomný číry suchý britský humor, tak ako ho mám rád. Príbeh je síce pomerne naivný a ku koncu sa mi zdalo, že je príliš zjavne "hraný", ale nadhľad a rafinovaná hitchcockovská prekombinovanosť mu dávajú úplne nový rozmer. Len pre zaujímavosť, prestrelka pri vlaku v závere jasne vzdáva hold klasickým westernom, ktoré sa v tej dobe už slušne rozmohli (a s nimi aj hviezda Johna Waynea) a mám dojem, že sa odohráva v totožných lesných kulisách ako o 21 rokov neskôr slávne Na sever severozápadnou (s ktorou má film spoločný motív tajného spiknutia - žeby Hitch odkazoval sám na seba? To už nechám na vás.). Nechal som sa strhnúť a spolu s hrdinami som rozplietal spiknutie, smial sa o dušu, obhrýzal si nechty pri napínavej scéne na stene vlaku a všimol si klasického Hitchovho camea na nádraží :-) Ak nepočítam Alfred Hitchcock Presents, je toto môj tretí Hitch, a ja som takmer bezvýhradne spokojný. 95% ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Nám se nemůže nic stát, jsme Britové.“ Velice příjemné setkání s britskou filmovou klasikou meziválečné éry, k tomu v režii samotného mistra Hitchcocka, který již tenkrát dokázal v malém komorním prostoru rozehrát „velké věci“. Mám rád tyto filmy s podobně napínavými příběhy a historky zasazenými z velké části během jedné cesty ve vlaku. Pátrání po záhadně zmizené dámě uprostřed dlouhé mašiny rozjeté po kolejích probíhá s patřičnou atmosférou plnou tajemství, napětí a všudypřítomného ruchu, ale současně i s výrazným humorem. Díky těmto ingrediencím se jedná o nestárnoucí kousek, jen možná až příliš stojí na snadno zapamatovatelných nečekaných odhaleních, s jejichž vědomím případná repríza pak již nemusí tolik fungovat. [75%] ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Ale jak by mohla?“ - „A co?“ - „Zmizet.“ - „To nevím.“ - „No právě. Vždyť říkám, lidi přece jen tak z ničeho nic nezmizí.“ Od Hitchcocka jsem zatím viděl jen pár filmů, ale tenhle patří k těm lepším. Nejvíc jsem byl zvědavý na mix žánrů. A opravdu, komedie, detektivní thriller (vhodnějším přívlastkem bych už ale naznačil pointu), romantika…to vše spolu tvoří zábavnou podívanou. Přes napětí a tajemnou atmosféru totiž funguje jak chemie mezi párem „detektivů“, tak decentní britský humor (ten obstarávají hlavně kriketoví nadšenci). Na ničem z toho se nepodepsal zub času s výjimkou technické stránky, ta už citelně zestárla (ach ty zadní projekce). Celkově však velká spokojenost a silné 4* navrch. „Škoda, že jsme zmeškali vlak v Budapešti.“ - „Nechci se zase opakovat, ale kdybys byl netrval na tom, že musíme při té jejich hymně stát až do konce, tak jsme...“ - „Člověk přece musí projevit úctu, Caldicotte! Kdybych věděl, že to bude trvat 20 minut...“ - „A já měl vždycky za to, že jejich hymna není Uherská rapsodie. Stejně jsme při ní stáli jenom my dva.“ ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Expozícia je dosť dlhá, takže dlho som netušil, o čom film bude. A nemôže byť na filme nič lepšie, ako prekvapenie. Preto si nečítajte tunajšie obsahy. Veľmi inteligentný scenár, plný britského suchého/čierneho humoru, lepšie hlášky, ako Redgrave, by som netrúsil pri mŕtvolách ani ja. Hitch sa umne hrá s divákom, ktorý si vyfabuluje niekoľko verzií udalostí a nemôže tušiť, ktorá bude tá správna. Makety dediny, áut, vlakov atď. sú dnes naivne roztomilé, režisér z takýchto kompromisov, daných rozpočtom, asi v roku 1938 nemal veľkú radosť. Mohol sa ale plne sústrediť na budovanie chytrej zápletky a žánrového komentovania udalostí nastupujúcich v Európe. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (26)

  • Britský denník The Guardian nazval film „jeden z najlepších filmov o vlakoch zo zlatej éry žánru“ a kandidátom na „titul najlepšieho komediálneho thrilleru, aký bol kedy natočený“. (Arsenal83)
  • Michael Redgrave v hlavnej mužskej úlohe bol vychádzajúcou hviezdou divadla, ale v kine ho vôbec nepoznali. Najprv sa zdráhal prijať svoju úlohu Gilberta, ale presvedčil ho kamarát a kolega John Gielgud. Redgraveova prvá hlavná úloha z neho nakoniec urobila medzinárodnú hviezdu. (Arsenal83)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno