Reklama

Reklama

Je léto a čtrnáctiletá Blaženka Borová (M. Šafránková) tráví s několika kamarádkami bezstarostné prázdniny na táboře, když je její pobyt nečekaně ukončen. Tatínek (P. Kostka), který si pro ni přijel, nese radostnou novinu – narodil se jí bráška Petřík. Jenže vzápětí se Bláža dovídá, že maminka bohužel zaplatila cenu nejvyšší. Život jde i přes nesmírný zármutek dál: Petřík zatím zůstává v kojeneckém ústavu, táta pokračuje ve své profesi taxikáře a náhle dospělá Blaženka přebírá maminčinu roli v domácnosti. Učí se vařit, prát, nakupovat. Najednou jí připadá spousta věcí neznámá, nepřátelská, a tak si vytvoří svůj imaginární svět osamělého Robinsona Crusoa, který jí pomáhá tyto překážky zdolat. A vedle chápavého taťky je tady i hodná a milá sousedka Tonička (J. Obermaierová), která jí podá pomocnou ruku a pomáhá jí v domácnosti. I spolužák Jarda (V. Dlouhý) si všimne, jak to Blažence sluší, a velmi rád ji učí jezdit na kole, které se teď stává dívčiným toužebným, ale nedostupným přáním. Měsíce ubíhají a je tu předvánoční čas, první bez maminky. Blaženka navíc velmi onemocní. Nakonec se ale vše v dobré obrátí… (Česká televize)

(více)

Recenze (68)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Oprostím-li se od předlohy arcikomunistky, kterou jsem samozřejmě coby dítko školou povinné tenkrát musel číst, pak se jedná o celkem citlivě natočený snímek o dospívající dívce, která velmi brzy ztrácí matku. Břemeno domácnosti tak náhle padá na ni, protože otec pracuje coby taxikář. Je chvilku po krizi a s prací ani výdělkem to není nic moc. Bláža si svůj náročný úděl na který nebyla připravena zlepšuje představami kdy sebe samu vidí jako hrdinku z románu o Robinsonovi Crusoe. Roli nesamostatného táty se zhostil sympatický Kostka a opravdu jsem mu jeho hraní věřil. Samozřejmě celý film stojí na herectví mladinké M. Šafránkové, která se role zhostila na jedničku. Jsem si jist, že netřímat taktovku Kachyňa, mohlo to celé dopadnout mnohem hůře. Stejně jako jsem to psal v Zakázaném výletu, i zde je velmim pěkně zpracována meziválečná Praha s jízdou vlevo atd... Robinsonku je třeba nahlížet jinak, než že se jedná o zfilmovanou povinnou četbu komunistické spisovatelky. A zvlášťě tento remake. A pokud jste také velmi brzy přišli o některého z rodičů a najednou zjistili, že jste to najednou VY na koho se spoléhá, že jste to VY kdo musí vydržet, protože na VÁS jsou ti ostatní závyslí...pochopíte mnohem více. Po dnešku přidávám hvězdu navíc, od teď to mám za 4 krajíce chleba se strouhaným parmazánem. * * * * ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Trosečnice Bláža uprostřed meziválečné doby zasažené hospodařskou krizí, v úzkém rodinném kruhu zasaženém maminčinou smrtí, zdolává nástrahy na trati dospívání a cestě k samostatnosti... Po třech letech jsem si Robinsonku zopakoval a udělala na mne stejně silný dojem jako tenkrát. Jednoduchý příběh dal pod Kachyňovým uměleckým vedením vzniknout emočně působivému prožitku, v němž trápení se skloubí s něžností, poezií a vnitřní touhou po dobrodružství. Výrazný podíl na tom má excelentní 16-tiletá Miroslava Šafránková, která si ve svém hereckém debutu odbyla svůj životní výkon. ,,Ty jsi nádherný taťka! Ten skromný titul guvernéra je tě nehoden." Krásný, přenádherný film s dětskou duší. 95% ()

Reklama

prezdivaka 

všechny recenze uživatele

Film, který trpí jen tím, že jeho předlohou je povinná četba té komunistické novinářky a spisovatelky. Scénář je ovšem skvělý a Hofman vystihuje jak je mladičká dívka vržená do světa dospělých a při konfrontaci s ním utíká do světa svého, vytvořeného z postav oblíbených literárních hrdinů. Na konci, když za nemocnou Blážou přijdou na návštěvu spolužačky, vidíme, že ona je už tím co prožila, dál a dospělejší. Ze samotné knihy je vybráno to podstatné a líbí se mi i konec, který tak trochu otevřený a přitom nadějný. Kachyňa je také kameraman a proto v jeho filmech hraje tak významnou roli. Tady je velmi krásná. Často je nápaditě propojena s hudbou Pavla Lišky. V té době bylo celosvětově velmi módní používání transfokátoru a tak je i tady docela nadužíván. Je to ale výtvarné a poetické. Režisér zanedlouho použije stejnou herečku a podobné postupy prolínání a ztvárnění snových výjevů do pohádky Malá mořská víla. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Filmové pohlazení Karla Kachyni, cítila jsem tu něžnost i křehkost mladinké dívčí duše, přitom s obrovským odhodláním žít a touhou po životě.. Petr Kostka v roli tatínka úžasný, půvab Miroslavy Šafránkové je podmanivý a roli Blaženky zvládla na výbornou, líbila se mi i Jaroslava Obermaierová a Vladimír Dlouhý, prostě velice příjemný herecký ansámbl.. Vyhýbala jsem se tomuto snímku, bála jsem se, že bude příliš smutný, moje chyba i omyl.. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Nemyslieť na nič, to sa určite nedá, hlavne nie v situácii, v akej sa ocitla Blaženka. Veselé prostredie dievčenského tábora pri vode sa rýchlo premení na robinsonskú situáciu všedného života. Celkom iného, ako bol život predtým. Aj v domácích prácach je poetika opusteného ostrova alebo pirátskeho života, a aj dievčenský román môže byť pre mňa stráviteľné sústo. Kachyňa to s deťmi vedel, aj keď krásnu a výbornú Miroslavu Šafránkovú sa tu už nedá celkom označiť za dieťa, jej monolôgov je plný film a ťahajú ho neuveriteľne dopredu. –––– Večeře uniká! Kdo potopí fregatu, dostane nejtučnější sousto kanibalských hodů. A mozeček. –––– Vždyť tatínek pláče. Nikdy jsem ho neviděla plakat. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (4)

  • Debut pro patnáctiletou Zlatu Adamovskou. (M.B)
  • Scény na vodě se filmovali na Seči, dále se točilo v Praze a v Říčanech. Scény u moře se točily v Bulharsku u města Sozopole. (M.B)

Reklama

Reklama