Režie:
Karel LamačKamera:
Jan StallichHudba:
Josef DobešHrají:
Vlasta Burian, Jaroslav Marvan, Ladislav Hemmer, Adina Mandlová, Marie Blažková, Čeněk Šlégl, Anna Gabrielová, Antonín Streit, Karel Postranecký (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ošetřovatel Rozruch z nemocnice sv. Jakuba dostal z nemocenské pojišťovny místo očekávaného léčivého bahna umělý chrup. Když v pojišťovně osobně vyřizuje přehmat, jsou úředníci velmi neochotní. Rada Pěna přijde do pojišťovny, aby si domluvil výlet se svou tajnou milenkou, sekretářkou Věrou, kterou si chce vzít, až se provdá jeho dcera Heda. Pěna ohlašuje v pojišťovně návštěvu primáře Marka od sv. Jakuba a přestože ho osobně nezná, přimlouvá se za vyřízení jeho žádosti. Když rozčilený Rozruch za chvíli sdělí, že je z nemocnice od sv. Jakuba, úředníci ho považují za Marka a jejich chování se rázem mění. Šéflékař Bruner mu předepíše lázně, kam ho druhého dne osobně doveze. Skutečný Marek přijíždí do lázní s Hedou, které se představil jako Rozruch, aby se přesvědčil o nezištnosti jejích citů. I rada Pěna s Věrou přijíždějí, aniž tuší, že je přítomna i Věřina matka. V malých lázních se nakonec všichni potkají a jejich tajemství se prozradí. Po návratu do Prahy Rozruch, který tajně dostudoval medicínu, promuje, a dostává od Brunera místo v nemocenské pojišťovně. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (449)
U pokladny stál... společně s Revizorem se stane asi mojí nejmilejší českou předválečnou komedií s Burianem. Ovšem ani zde nechápu tu úpornou snahu nacpat do filmu příslib svatby a záměnu osob (vím, omílám to jak kafemlejnek). Vždyť ty nejvtipnější scény ani s jedním nesouvisí. A s výjimkou omylu v pokladně ani ty nejtrefnější vozící se po lidském pokrytectví a byrokracii. ()
V úvodních titulcích nás tvůrci filmu upozorňují, že nejde o záměrnou satiru, ale povídejte to někomu, kdo si snímek potom s gustem vychutná a nachází vtipné a sarkastické narážky v každé druhé scéně. Je to satira jako hrom a dá se krásně použít i na dnešní dobu a zkaženou společnost. A nebýt té uřvané a dlouhé (a nudné!) baladě o deliriu, byl by to dokonalý film. Tahle scéna se sem vůbec nehodí. Přesto nejlepší Burianovka. ()
Zdravotní pojišťovna je sice záhadně, ale naprosto dokonale fungující mechanismus, kterému však každý nemusí rozumět. Třeba takový Kryštof Rozruch nepochopil, že místo tradičního léčení ischiasu bahenními koupelemi vytasila pojišťovna triumfální tah v podobě nasazení druhého chrupu. Sice není známo, jakým způsobem tato metoda fungule, ale lidé by zkrátka měli zdravotním odborníkům věřit. Rozruch, zcela evidentně neznalý problematiky, se však pouší do absurdního boje s úřední byrokracií ("Já nemám žádná ústa, já mám hubu a tu si budu otvírat a hodně si ji musím otevřít, aby se mi tam ty zuby od vás ještě vešly!"), čímž vytváří klasické situace plné omylů, nedorozumění a konverzačního humoru. ()
Dívat se na tenhle film je pohodička, kdy se nad nejednou scénkou zasmějete. .. Vlasta Burian je legendou a zde dokazuje i proč to tak je. Ale i zbylé herecké obsazení rozhodně nic nekazí ba naopak udržují laťku snímku dostatečně vysoko po celou dobu sledování. .... HODNOCENÍ: 85% (4*) ()
Nepatrím medzi Burianových obdivovateľov a je u mňa problém si vytvoriť vzťah k historickému humoru, ale ako herec bol nepochybne skvelý. Túto komédiu doslova zbožňuje môj dedo a jeho dcéra, moja mama, ale ja som si k tomu vzťah nevytvoril a je to pre mňa obyčajná komédia, vo svete možno patrí k tomu lepšiemu, je to slušné. ()
Galerie (9)
Photo © Bromfilm
Zajímavosti (9)
- Honorár Vlastu Buriana (Rozruch) bol 150 tisíc korún. Adina Mandlová (Věra) si presadila aj napriek menšej roli honorár 100 tisíc korún. (Raccoon.city)
- Režisér Karel Lamač přiznal, že měl s Vlastou Burianem (Rozruch) velké problémy, neboť se nedržel psaného scénáře a stále improvizoval ,čímž ohrozil další herce, kteří nevěděli, jak mají reagovat. Proto spousta scén byla později raději z filmu vystřižena. (Redyx1)
- Keď Rozruch (Vlasta Burian) prišiel do poisťovne reklamovať, že dostal namiesto bahna umelé zuby, vysvetľoval, že má v pravej nohe ischias. Pritom ale stále ukazuje na ľavú nohu. (J.J.1972)
Reklama