Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film, jenž produkovala Raffaella De Laurentiis (dcera Dino De Laurentiise a herečky Silvany Manganové), je založen na sci-fi literární předloze, románu Franka Herberta o válce vládců různých planet v roce 10191. V roce 10191 se vládce vesmíru snaží získat kontrolu nad substancí umožňující cestování kosmickým prostorem. Tato látka se vyskytuje pouze na Pouštní planetě. Tamní obyvatelé pod vedením svého spasitele Paula Atreida se snaží od vládce osvobodit. David Lynch vytváří svůj příběh z budoucnosti podivuhodnými obrazy. Jedná se o jeho první experiment s barvami, ostatně silně stylizovanými (převládá odstín písku, skal, země). Lynch tento svůj film nazývá "symfonií prostoru", doznává nicméně, že mu žánr sci-fi příliš nesedí. Film však přišel v době, kdy bylo obecenstvo již přesyceno filmy o "hvězdných válkách" a pro znalce Herbertova románu nebyla jeho Lynchova verze dost uspokojivá. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (800)

Faidra 

všechny recenze uživatele

Ano ano, dá se vzdechnout nad rozdíly mezi filmem a předlohou a technickou stránkou filmu, zalomit rukama nad zježeným Stingem a vyvrátit zraky nad tím, že při pohledu na obočí mentatů by Brežněv zařval a letěl by se schovat. Jenže na to, že tenhle snímek má více než dva křížky na krku, si holt musíme zvyknout a akceptovat, že digitální animace tu nebyla odjakživa. Pak se ta jízda na červu snese víc než dobře a když šaj-hulúda kočíruje David Lynch, hned je všechno jinak. Frank Herbert byl blázen v tom nejlepším slova smyslu a nikdo jiný než blázen podobného formátu by Dunu nemohl natočit a zachovat když ne přesnou předlohu, tak jejího ducha. Tahle dávka koření byla ďábelsky silná. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Pro vyznavače veledíla Franka Herberta je tu hyper vážná a impozantní adaptace Denise Villeneuva. Pro všechny ostatní se právě díky letos uvedenému filmu otevírá možnost si vychutnat "Dunu" ve dvou radikálně odlišných interpretacích, respektive ilustracích. Stejně jako v případě té nové platí i pro Lynchovu "Dunu", že plně vychutnat si ji lze pouze v kině na velkém plátně a s diváky. Ti tentokrát nejsou vtahováni podmanivou formou a decimováni hradbou dokonalých audiovizuálních impulzů nové adaptace. Naopak v nevěřícném úžasu zírají a hlasitě reagují na rozklíženost zcela osobitě uchopeného blockbusteru, kde z plátna každou sekundu dýchají nejen vynaložené prostředky, ale také autorská vize zastřešující podobu zdejších světů i samotné adaptace coby převodu literárního textu na plátno. Lynch, který se údajně ani neobtěžoval si knihu přečíst (stejně jako před ním Jodorowsky), vytvořil výpravně blouznivý spektákl, kde se stejně jako v jeho vrcholných filmech mísí melodrama, kýč a brak se sugestivně chorobnými vizemi a znepokojivým zlem vyneseným na povrch zpoza záhybů reality. Krom toho nepřipravené diváky překvapí také paličatá ambice zahrnout nejen dialogy ale i vnitřní myšlenky postav ve voice overech, které mnohdy umocňují soapoperovou přepjatost filmu. Zatímco Denis Villeneuve si diváky podmaňuje, tak Lynch spíše odzbrojuje a hlavně ohromně baví (při náležitě otevřené mysli). Nevěřte zapšklým fandům; Lynchova "Duna" je velkolepá zvráceně vychýlená jízda, a to obzvláště v kratší kino verzi, která ještě více vyráží dech svými absurdními elipsami a hlavně faktem, že výsledný rozklížený a poměrně psychedelický tvar byl záměrem producentů, ne Lynche. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Rozsáhlý svět se v Lynchových rukou mění na depresivní a zjednodušenou pseudoságu. Už po pár minutách na mě sype osudová rozhodnutí o budoucnosti mnoha lidí, nechá do té doby naprosto neznámé hlavní postavy pronášet hrdinská moudra a přehnanými bizarnostmi podtrhává nohy atmosféře. Jinými slovy svého diváka lynchuje přesně podle nejjasnějších předpokladů, ale ve sci-fi žánru je to o poznání méně funkční než u mysteriózních thrillerů či dramat. A tu odosobněnou a pochybnou vznešenost zachraňuje přesně padnoucí ideální hrdina Kyle MacLachlan a hlavně samotná Duna. Vizuálně hypnotický Arrakis se svými obřími fantomy dokáže zcela pohltit a aspoň na chvíli dovést všechny k pocitům, že to, co se na plátně odehrává, má skutečně smysl. 50% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Duna Franka Herberta je jednou z nejslavnějších sérii sci-fi románů všech dob, která se dočkala celkem 6 knih a velmi brutálně se dle všeho ní inspirovali třeba Star Wars George Lucase (Herbert chtěl údajně původně Lucase žalovat, protože žil v domnění, že ho Lucas doslova vykradl a to navíc bez jeho svolení). Jak to tak poté bývá, většinou se počítá s tím, že se úspěšná kniha dočká i pokusu o filmové zpracování. A kolem hrané Duny se motalo hned několik zajímavých jmen- Realizovat jí postupně mohli tvůrci jako David Lean (Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie) Alejandro Jodorowsky (Krtek) nebo Ridley Scott (Vetřelec, Blade Runner). Šanci nakonec dostal David Lynch (Sloní muž), který kvůli režii hrané Duny odmítl režii Star Wars: Návratu Jediho a to i přes fakt, že ho George Lucas varoval, že Dunu nejde zfilmovat. Tehdejší plány už dopředu počítali s tím, že se Lynchova Duna dočká rozpracování do filmové trilogie, která bude fungovat jako Star Wars pro dospělejší publikum a půjde o parádní zpracování Herbertovy legendární předlohy. Jenomže se aktuálně píše rok 2020 a je velmi snadné dohledat si, že David Lynch svou Dunu bere jako své jediné selhání, film finančně zcela propadl a navíc nesklidil vyloženě nadšené reakce. Aktuálně se tak čeká na odloženou Dunu v režii Denise Villeneuva a doufá se, že právě Villeneuveův nový pokus bude stát za to a že se George Lucas pletl v tom ohledu, že Dunu zfilmovat nelze. Co je vlastně s Dunou Davida Lynche tak špatně a je to vyloženě špatný film? To je tak trochu složitější otázka, která si zaslouží trochu detailnější rozbor. Knižní předlohu Franka Herberta (zatím pouze první díl knižní série) jsem četl a pochopil jsem jak moc důležitá samotná Duna je. Knižní Duna je příběh, který má přesah a Herbert se do své legendární knižní série nebál zapojit faktory jako je politika nebo náboženství. Duna přitom není vyloženým vděčným materiálem a skutečně je takovou náročnější podívanou, která sice obsahuje atrakce, které by na velkém plátně mohli působit velkolepě (to dokáže zcela určitě právě i Villeneuveovo zpracování), zároveň ale obsahuje pasáže, které ocení jenom tak trochu vstřícnější diváci. I díky několika těmto faktorům je ovšem velmi těžké samotnou Dunu zpracovat a je to právě ten problém, který měl samotný Lynch a jeho adaptace má tudíž i díky tomu hodně daleko k dokonalosti. Tento film má dohromady asi 4 sestřihy a osobně jsem viděl tu, která trvá 137 minut. Jestli se něco Lynchovi nedá upřít tak je to zcela určitě jedinečnost jeho Duny, protože něco takového se už v té době jen tak nevidělo. Lynch si vždy uměl ohlídat svůj specifický vizuální styl a Duna tak nevypadá vyloženě obyčejně. Problém je ovšem v tom, že oficiální rozpočet filmu byl zhruba 40 milionů dolarů a projekt dostal na starost člověk, který do té doby točil pouze nízkorozpočtové snímky Mazací hlava a Sloní muž. Tehdy 38-letý Lynch byl tak hozen do provozu technicky náročné sci-fi podívané, která má následně problém s tím, že jsou její efekty strašné, kostýmy neatraktivní, výprava celkem nezajímavá a ve finále to ani audiovizuálně kdovíjaká sláva není. Lynch přitom nemá problém ve své Duně vystavět chvílemi velmi povedenou až osudovou atmosféru, ve finále se mu ale postupně spíše rozpadá pod rukama. A vzniká dost možná jeden z nejzvláštnějších filmových projektů všech dob. Lynch měl štěstí alespoň ve velmi fajn obsazení- Kyle MacLachlan jako Paul Atreides není vyloženě špatný, Patrick Stewart jako Gurney Halleck je celkem trefa do černého, Sting jako Fey-Rautha je WTF castingová volba, která ale zároveň není úplně bídná, Richard Jordan jako Duncan Idaho je super, stejně tak také Brad Tourif jako Piter De Vries. Minimálně ohledně castingu má tahle sci-fi adaptace vyhráno, protože se na ten casting vyloženě těžko nadává a ty herci se skutečně snaží. Problém je pořád v tom, že jak se možná mohlo zdát, že tahle sci-fi s hlubším přesahem bude pro Lynche ideální volbou, ukázalo, že se velký rozpočet a snaha o to realizovat projekt, který by měl především skutečně nastartovat novou filmovou sérii skutečně není pro něj. George Lucas by si ho možná u (tehdy) třetích Star Wars pohlídal, zde se to ale tak úplně nepovedlo a Lynchova Duna tak zůstává bohužel zůstává ideální ukázkou toho, že by někteří autorští režiséři skutečně neměli dostávat zakázky, které nejsou vyloženě pro ně. Na Lynche je to ve finále dokonce až příliš obyčejné. Chybí tam víc šílených vizuálních nápadů (šílené to je, ovšem ne zrovna osvěžujícím stylem), výrazných momentů a dechberoucích pasáží. Pasáž s červy se překvapivě povedlo natočit tak, aby nebyla vyloženě bídná a je skutečně dost povedená. Lynch zde navíc často sází i na vnitřní monology postav a většinu času tak vlastně kálí na klasickou zlatou techniku ´´Show, don't tell´´, protože Lynch zároveň pro tuto adaptaci Herbertovy knihy napsal scénář a dramaturgicky se mu ta Duna celkově tak trochu rozpadla pod rukama. Lynchova Duna se celou dobu bere strašně vážně, je ovšem strašně těžké brát vážně film, který celou dobu působí víceméně směšně. Lynch možná umí v Duně pracovat s dekoracemi, některými cool pasážemi a víceméně vedením herců, nedokázal ale zcela předvést hlavní kouzlo Duny. Nedokázal předvést specifičnost Duny, která tkví v tom, že jde skutečně o vyspělejší sci-fi podívanou s univerzálním přesahem. Duna tak i díky tomu do jisté míry působí chvílemi jako béčkový snímek (což je vzhledem k vysokému rozpočtu velmi smutný fakt), který se ale snaží být dílem áčkovým. Skutečně je tak Duna velmi zvláštně sešité dílo, které má pořád své specifické kouzlo a díky několika faktorům je velmi snadno zapomenutelná.... zároveň ale prostě a jednoduše zaostává za očekáváními a právem je tak víceméně velmi početnou skupinou nenáviděná (a pak se zase najde velmi početná skupina, která má film z nějakého důvodu velmi ráda). Lynchovi se alespoň daří nějakou dobu budovat slušná atmosféra, hudba od skupiny Toto stojí za to a některé vizuální nápady či sekvence se Lynchovi opravdu podařilo uchopit s grácií. Zároveň ale skutečně natočil dílo, které Duně neskládá tu největší a nejideálnější poctu. Natočil velmi zvláštní kombinaci snahy o realizaci velkého blockbusteru, která je křížena s filmařským uchopením nezávislého režiséra s velmi specifickým stylem a především jde o kombinaci, která se spojila u velmi těžko zpracovatelné adaptace. V některých pasážích by si Duna rozhodně zasloužila zkrátit, některé pasáže či motivy zase více prokreslit a prodloužit. Jedno je jisté- Duna Davida Lynche není ideální adaptace. Ale je to vlastně špatný film? Vyloženě ne. Je to skutečně pouze jen špatná adaptace, která je navíc obětí velmi pochybného zvolení tvůrce, kterému tahle látka skutečně souzena nebyla. Lynch se za svojí Dunu nemusí vyloženě stydět, zároveň ale skutečně musí uznat, že se jeho Duna dvakrát vyloženě nepovedla. Lynchova Duna má několik velmi fajn aspektů, zároveň ale též několik velmi bídných. Jedno je zcela jisté určitě- Villeneuve nám (snad konečně) příští rok dodá rozhodně lepší film. Těžko říct jak o moc, něco mi ale říká, že se mu Dunu podaří vystihnout lépe. A i kdyby ne..... minimálně vizuálně si už u nové Duny skutečně nebude na co stěžovat a myslím, že vzpomínky na ní budou následně o mnoho přívětivější než právě ty na Lynchovu Dunu.... () (méně) (více)

Allien.9 

všechny recenze uživatele

(Viděla jsem klasickou verzi, tj. stopáž 137 minut.) Na jednu stranu bych si přála, aby knihy převáděli na filmové plátno pouze jejich fanoušci, na druhou stranu by to mohlo pokaždé dopadnout jako "Duna". Nenechte se zmást, i přes negativně vyznívající úvod nepatřím mezi hatery a striktně odmítám tvrzení, že Lynchova "Duna" nemá hlavu ani patu. Vyznat se ve jménech planet, ras, rodů a postav, které na nás scénář od začátku do konce chrlí, sice může dát neznalcům knižní předlohy pořádně zabrat, příběh a motivy jednotlivých postav jsou ale neustále (do)vysvětlovány. A tady nastává první kámen úrazu. Uvědomuji si, že narvat 600 nabušených stran do dvou hodin, je takřka nadlidský úkol, jen škoda, že si to neuvědomuje i sám Lynch. Ten se bohužel řídí heslem "všechno nebo nic", a tak se často stává, že na důležitý knižní moment zbývá sotva minuta. A protože by to za minutu nikdo nepochopil, jsou postavám opakovaně vkládány do úst (do)vysvětlující věty, které jsou mnohdy otravné a téměř vždy nucené. S tím souvisí druhý kámen úrazu, a to postavy. Je trošku ironie, že "Duna" selhává tam, kde bude o pár let později excelovat "Twin Peaks", ale minimum času znamená nulový prostor pro jakýkoli vývoj a nulový prostor pro sžití se s postavami. Jinými slovy, pokud postava zemře, je vám to vlastně fuk, protože jste ji viděli cca. dvě minuty / ve dvou scénách. A tím se dostávám k hercům, ke třetímu a poslednímu kameni úrazu, kteří (opět z nedostatku prostoru) nemají co hrát, a tak to málo v podstatě jen odříkávají... Ale abych obhájila ty 4*, tak Kyle MacLachlan je zlatíčko, líbí se mi hudba, MILUJU PÍSEČNÉ ČERVY a obdivuju věrnost předloze (ač místy hodně zrychlenou a zkratkovitou). Nechápu odpady!, za mě "Duna" je a vždycky byla typické osmdesátkové sci-fi. ()

Galerie (98)

Zajímavosti (61)

  • Duna je prvním barevným filmem Davida Lynche. Lynch: "Raději bych Dunu točil černobíle, ale svým syžetem to je jednoznačně barevný film. Rozhodně bych rád natočil černobíle alespoň některé scény." (Djkoma)
  • Některé scény byly natáčené na stejném místě a ve stejnou chvíli jako scény pro film Ničitel Conan (1984). (Djkoma)
  • Originálny hrubý strih Duny mal dĺžku viac ako 5 hodín. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel herec Dean Stockwell

Zemřel herec Dean Stockwell

09.11.2021

Ve věku 85 zemřel americký herec a držitel dvou Zlatých glóbů, Dean Stockwell. Jeho kariéra k dnešnímu dni čítá přes dvě sta filmových a televizních rolí. Tvůrce nominovaný na Oscara svou hvězdnou… (více)

Remake Duny nabírá obsazení

Remake Duny nabírá obsazení

17.07.2018

Tak se to přece jen děje. Remake kultovní sci-fi Duna konečně začíná nabírat reálné obrysy. A co víc, vypadá to, že v něm spojí síly jeden z nejpopulárnějších mladých herců současnosti s jedním z… (více)

Peter Berg jezdí na písečných červech

Peter Berg jezdí na písečných červech

30.12.2007

Je to jen pár dní, co jsme psali, že Peter Berg převzal od Michaela Manna režii špionážního thrilleru s Tomem Cruisem Edwin A. Salt. V interview pro MTV Berg překvapil tvrzením, že tohle pro něj bude… (více)

LFŠ 2007 je tady!

LFŠ 2007 je tady!

16.07.2007

Ak máte radi filmy, hudbu a zároveň pohodovú a priateľskú atmosféru, čoskoro sa vám začnú letné Vianoce. Konkrétne v Uherskom Hradišti, kde sa od 20. do 29. 7. bude konať Letná filmová škola 2007,… (více)

Reklama

Reklama